Finnairin volyymien ja käyttöasteiden kehitys jäi odotuksistamme syyskuussa
Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa selvästi kesäkuukausia hiljaisemmalta syyskuulta. Euroopan, Pohjois-Amerikan, Lähi-Idän ja Kotimaan alueilla liiketoiminnan dynamiikka oli jälleen normaalia, mutta Venäjän ylilentokielto rasitti luonnollisesti Aasian liikennettä yhä reilusti. Vertailukaudella tilanne oli jo jokseenkin samankaltainen. Myyty volyymi ja matkustajakäyttöaste jäivät lievästi ennusteistamme syyskuussa. Päivitämme Finnairin ennusteemme ja näkemyksemme yhtiöstä viimeistään Q3-ennakon yhteydessä.
Volyymikehitys jäi hieman ennusteistamme syyskuussa
Finnairin Aasian liikenne oli yhä melko maltillista johtuen Venäjän ylilentokiellosta sekä Kiinan vasta hiljattain lopettamista koronarajoituksista (matkustajamäärä Aasiassa -50 % syyskuusta 2019). Pohjois-Amerikan alueella Tukholmasta Yhdysvaltoihin suuntautuneiden lentojen lopettaminen lokakuun 2022 lopussa piti alueen luvut selvässä alamäessä vuositason vertailussa. Euroopassa ja Kotimaassa matkustajamäärät ja myydyt volyymit olivat vertailukauden tasoilla tai hieman niiden alapuolella jokseenkin viime vuoden kaltaisessa toimintaympäristössä. Uudella Lähi-Idän liikennealueella kasvu jatkui viime vuoden lopulla solmitun Qatar Airways yhteistyön ansiosta ripeänä. Kokonaisuutena matkustajamäärä kasvoi 4 % ja myyty volyymi 13 % vertailukaudesta sekä vastaavasti laski lievästi kausiluonteisesti vilkkaammasta ja yhden lentopäivän enemmän sisältäneestä elokuusta. Konsernitason toteumat olivat matkustajamäärän ja myydyn volyymin osalta hieman ennusteitamme alemmat. Alueista Aasian reitit kehittyivät lievästi ennusteitamme paremmin, mutta muut alueet jäivät odotustemme alapuolelle.
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste oli 76 %:ssa syyskuussa. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli noin 5 %-yksikköä syyskuun pandemia-aikaa edeltäneen keskiarvon alapuolella ja toteuma alitti myös ennusteemme. Käyttöasteet olivat odotuksiamme paremmat Kotimaassa ja Aasiassa, mutta muut alueet jäivät niille hieman vaisuille 71–76 %:n käyttöastetasoille syyskuussa.
Huomautamme yhä, että Finnairin melko uusi liikevaihdon optimointimalli on myös antanut viime aikoina toistuvasti pandemiaa edeltäneeseen historiaan suhteessa hieman pehmeiden matkustajakäyttöasteen vastineeksi erinomaisia keskituottoja (yield). Tämä on tukenut yhtiön liikevaihdon kehitystä viimeisen noin vuoden ajan. Tämän ja yhtiön Q2-raportissa antamien markkinakommenttien perusteella arvioimme Finnairin hinnoittelun ja yksikkötuottotason pysyneen suotuisassa asennossa syyskuussa. Myös Finnairin kilpailija Norwegian raportoi syyskuulta hyvästä keskituottojen kehityksestä, mikä tukee ennusteissamme olevaa skenaariota yksikkötuottojen noususta Q3:lla. Paras yksikkötuottojen nousuvauhti on kuitenkin arviomme mukaan jo ohi vertailulukujen koventuessa rutkasti H2:n puolella.
Rahtivolyymi nousi kapasiteetin mukana
Syyskuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtipuolen kapasiteetti nousi matkustajalentojen ja Qatar Airways -yhteistyön mukana 23 % vertailutasosta, kun taas volyymi kasvoi 21 % suhteessa kohtuullisiin vertailulukuihin. Kuukausitason vertailussa rahdin kehitys oli nousujohteista elokuuta yhtä vähäisemmästä lentopäivien määrästä huolimatta, mikä peilaa arviomme mukaan rahdin jokseenkin normaalia kausiluonteisuutta.
Päivitämme ennusteemme viimeistään Q3-ennakossa
Kokonaisuutena Finnairin syyskuun liikenneraportti ja kaikki Q3:n liikenneraportit yhteenlaskettuina olivat matkustajamäärän, myydyn volyymin ja matkustajakäyttöasteen osalta hieman odotuksiamme heikompia. Myös kapasiteetti on alittanut arviomme lievästi. Q3:n aikana myös öljyn hinta on ollut nousussa ja toisaalta EUR/USD-valuuttakurssi on heikentynyt, mikä on negatiivinen suunta Finnairille. Ennusteemme Finnairin kuluvan vuoden oikaistulle liikevoitolle on ollut yhtiön 150–210 MEUR:ssa olevan ohjeistustason ylälaidassa ja kvartaalin uutisvirran perusteella Finnairin ennusteisiimme voi kohdistua lieviä laskupaineita Q3:lle. Päivitämme Finnairin ennusteemme viimeistään Q3-ennakon yhteydessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut23.07.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 356,6 | 3 015,0 | 3 015,6 |
kasvu-% | 181,08 % | 27,94 % | 0,02 % |
EBIT (oik.) | −163,9 | 201,2 | 200,0 |
EBIT-% (oik.) | −6,95 % | 6,67 % | 6,63 % |
EPS (oik.) | −0,33 | 0,14 | 0,05 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 18,58 | 54,40 |
EV/EBITDA | 68,88 | 8,71 | 8,68 |