Finnairin liikennedata vastasi odotuksiamme lokakuussa
Finnair julkisti tiistaina liikennetietoraporttinsa selvästi kesäkuukausia hiljaisemmalta lokakuulta. Finnairin kapasiteetin, volyymien ja matkustajakäyttöasteiden kehitys oli lokakuussa käytännössä linjassa ennusteidemme kanssa. Näin ollen Finnairin lokakuun liikenneraportti ei aiheuta muutospaineita yhtiön Q4:n ennusteisiimme.
Lokakuun volyymikehitys vastasi ennusteitamme
Finnairin Aasian liikenne oli yhä melko maltillista johtuen Venäjän ylilentokiellosta sekä Kiinan vasta tänä vuonna lopettamista koronarajoituksista (matkustajamäärä Aasiassa -47 % lokakuusta 2019). Pohjois-Amerikassa Tukholmasta Yhdysvaltoihin suuntautuneiden lentojen lopettaminen lokakuun 2022 lopussa rasitti alueen numeroita vielä viimeisen kerran. Euroopassa ja Kotimaassa matkustajamäärät ja myydyt volyymit olivat noin vertailukauden tasoilla jokseenkin viime vuoden kaltaisessa toimintaympäristössä. Uudella Lähi-Idän liikennealueella kasvu jatkui viime vuoden lopulla solmitun Qatar Airways yhteistyön ansiosta ripeänä. Kokonaisuutena Finnairin matkustajamäärä kasvoi 6 % ja myyty volyymi 17 % vertailukaudesta. Suhteessa syyskuuhun numerot olivat vakaat, mikä vastaa mielestämme liiketoiminnan jokseenkin normaalia kausiluonteisuutta (ml. syyskuussa on yksi lentopäivä vähemmän). Konsernitason toteumat olivat matkustajamäärän ja myydyn volyymin osalta hyvin linjassa ennusteidemme kanssa, kun Aasian ja Pohjois-Amerikan kaukoreittien hieman arviotamme parempi kehitys paikkasi lyhyempien Kotimaan, Lähi-Idän ja Euroopan lievästi odotuksiamme vaisumpia numeroita.
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste oli 77 %:ssa lokakuussa. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli noin 5 %-yksikköä alle lokakuun pandemia-aikaa edeltäneen keskiarvon, mikä oli linjassa viime kuukausien toteumien ja ennusteidemme kanssa. Alueittain matkustajakäyttöasteissa oli lokakuussa vain vähän vaihtelua eikä yksikään alue yltänyt erityisen hyviin tai jäänyt heikkoihin käyttöasteisiin.
Huomautamme yhä, että Finnairin melko tuore liikevaihdon optimointimalli on antanut viime aikoina toistuvasti pandemiaa edeltäneeseen historiaan suhteessa hieman pehmeiden matkustajakäyttöasteen vastineeksi erinomaisia keskituottoja (yield). Tämä on tukenut yhtiön liikevaihdon kehitystä viimeisen noin vuoden ajan. Tämän ja yhtiön Q3-raportissa antamien markkinakommenttien perusteella arvioimme Finnairin hinnoittelun ja yksikkötuottotason pysyneen hyvänä myös lokakuussa. Myös Finnairin Euroopan liikenteen kilpailija Norwegian raportoi lokakuulta hyvästä keskituottojen kehityksestä, vaikka toki Norwegianin yksikkötuotot saanevat vauhtia nyt myös valuuttakursseista (heikko Norjan kruunu). Lisäksi Finnairin paras yksikkötuottojen nousuvauhti on kuitenkin arviomme mukaan jo ohi, sillä yksikkötuottojen vertailuluvut alkavat olla varsin kovalla tasolla Q4:llä.
Rahtivolyymi nousi kapasiteetin mukana
Lokakuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Finnairin rahtipuolen kapasiteetti nousi matkustajalentojen ja Qatar Airways yhteistyön mukana 23 % vertailutasosta, kun taas volyymi kasvoi 22 % suhteessa kohtuullisiin vertailulukuihin. Kuukausitason vertailussa rahdin kehitys oli nousujohteista syyskuuta yhtä vähäisemmästä lentopäivien määrästä huolimatta, mikä peilaa arviomme mukaan rahdin normaalia kausiluonteisuutta (Q4 on rahdille vuoden vahvin kuukausi). Rahtiluvut olivat odotustemme mukaisia lokakuussa.
Raportti ei aiheuta välittömiä muutostarpeita ennusteisiimme
Kokonaisuutena Finnairin lokakuun liikenneraportti oli matkustajamäärän, kapasiteetin, myydyn volyymin ja matkustajakäyttöasteen osalta hyvin linjassa ennusteidemme kanssa. Ennusteemme Finnairin kuluvan vuoden oikaistulle liikevoitolle on ollut yhtiön 160–200 MEUR:ssa olevan ohjeistustason ylälaidassa, emmekä näe lokakuun liikenneraportin aiheuttavan välittömiä muutospaineita ennusteisiimme.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.10.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 356,6 | 3 018,2 | 3 094,3 |
kasvu-% | 181,08 % | 28,08 % | 2,52 % |
EBIT (oik.) | −163,9 | 192,7 | 180,0 |
EBIT-% (oik.) | −6,95 % | 6,38 % | 5,82 % |
EPS (oik.) | −0,33 | 0,00 | 0,00 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | 0,02 % | ||
P/E (oik.) | - | 681,54 | 949,90 |
EV/EBITDA | 72,90 | 107,45 | 109,99 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/m/a4c791/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/t/e47c2d/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/v/ac8455/500.png)