Finnair antoi positiivisen tulosvaroituksen ja saavuttaa taloudelliset tavoitteensa etuajassa
Finnairin positiivinen tulosvaroitus ei ollut meille merkittävä yllätys, sillä ennusteemme olivat aivan vanhan ohjeistushaarukan ylälaidalla. Ennusteemme ovat edelleen myös linjassa uuden ohjeistustason kanssa, vaikka ennusteisiin voikin kohdistua lieviä nousupaineita, jos Finnairin markkinatilanne säilyy loppuvuoteen asti nykyisen kaltaisena ja strategian toteutus etenee yhä vahvasti. Negatiivinen näkemyksemme Finnairista on perustunut ensisijaisesti yhtiön omistajien kannalta hankalaan pääomarakenteeseen sekä verrokkeja kymmeniä prosentteja korkeampaan arvostukseen. Näitä tekijöitä lyhyen ja keskipitkän ajan ennusteiden maltilliset nousupaineetkaan eivät poistaisi, joten tulosvaroitus ei aiheuta välittömiä muutoksia näkemykseemme yhtiöstä. Toukokuussa julkistettu laaja raportti Finnairista on luettavissa täältä.
Kuluvasta vuodesta on tulossa operatiivisesti vähintään vuoden 2019 kaltainen
Finnair nosti eilen oikaistua liiketulosta koskevaa ohjeistustaan koko vuodelle 2023. Yhtiö arvioi matkustuksen kysynnän jatkuvan aiemmin ennakoitua vahvempana, polttoaineen hintakehitys on ollut ennakoitua suotuisampaa ja koska yhtiön strategian toimeenpano on edennyt ennakoitua paremmin. Finnair arvioi, että oikaistu liiketulos todennäköisesti yltää vuoden 2019 tasolle tai jopa ylittää sen (aik. vertailukelpoinen liiketulos paranee huomattavasti vuodesta 2022, mutta ei kuitenkaan yllä vuoden 2019 tasolle). Koko vuoden 2023 liikevaihdon osalta Finnair arvioi edelleen, että se ei vielä yllä vuoden 2019 tasolle. Finnair teki vuonna 2019 3098 MEUR:n liikevaihdolla 163 MEUR:n oikaistun liiketuloksen.
Paremman tulosnäkymän myötä Finnairin strategian mukainen vähintään 5 %:n oikaistun liikevoittomarginaalitavoite vuoden 2024 puolivälistä lähtien saavutettaisiin 12-18 kuukautta ennakoitua aiemmin. Finnairin toimintaympäristön epävarmuus kuitenkin jatkuu edelleen, koska polttoaineen hinta on yhä korkea, ja Venäjän ilmatilan sulun loppuminen ei ole näköpiirissä. Lisäksi inflaation ja korkotason nousun vaikutusten laajuus kysyntään ja kustannuksiin on epävarmaa.
Finnair tarkentaa tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan koko vuoden 2023 osalta 21.7.2023 julkaistavan puolivuosikatsauksen yhteydessä.
Ennusteemme ovat jokseenkin linjassa myös uuden ohjeistuksen kanssa
Finnairin positiivinen tulosvaroitus ei ollut merkittävä yllätys, sillä 1) yhtiö sai vuoteen vahvan startin Q1:llä 2) kysyntä ja hinnoittelutilanne on säilynyt Finnairin viime aikojen liikennedatan ja sektorin uutisvirran perusteella erittäin vahvana 3) polttoaineen hinta on laskenut Q2:lla ja vaikutus näkyy yhtiön perinteistä tasoa alhaisemman suojausasteen takia nopeasti tuloksessa. Näin ollen liputimme toukokuun laajassa raportissa positiivisen tulosvaroituksen mahdollisuuden ja ennusteemme olivat aivan vanhan ohjeistushaarukan ylälaidalla. Ennusteemme ovat edelleen myös linjassa uuden ohjeistustason kanssa, sillä olemme odottaneet yhtiön tekevän noin 3028 MEUR:n liikevaihdolla (-3 % vs. 2019) noin 163 MEUR:n oikaistun liiketuloksen (0 % vs. 2019). Ennusteisiimme voi kuitenkin kohdistua lieviä tai kohtuullisia nousupaineita, jos yhtiön markkinatilanne säilyy loppuvuoteen asti nykyisen kaltaisena. Emme kutienkaan tee muutoksia Finnairin kuluvan vuoden ennusteisiimme tulosvaroituksen pohjalta vaan tarkastelemme muutostarpeita heinäkuussa kesäkuun liikenneraportin jälkeen ja Q2-ennakkomme yhteydessä.
Olimme myös ennustaneet Finnairin saavuttavan strategiakauden taloudelliset tavoitteensa etuajassa, joten tavoitteiden aikaistaminen oli myös linjassa ennusteidemme kanssa. Odotamme Finnairin asettavan uusia jossain määrin nykyistä korkeampia tavoitteita kannattavuudelle viimeistään vuonna 2024.
Ohjeistuksen nosto vaikuttaa rajallisesti negatiivisen näkemyksemme taustatekijöihin
Negatiivinen 12 kuukauden näkemyksemme Finnairista on perustunut ensisijaisesti yhtiön omistajien kannalta hankalaan pääomarakenteeseen (ts. taseen koko sijoitettu pääoma koostuu korkoa kerryttävistä instrumenteista) ja tasetilanteen purkamisesta aiheutuvaan osakesarjan laimentumisriskiin sekä eurooppalaisia pääverrokkeja kymmeniä prosentteja korkeampiin lähivuosien arvostuskertoimmin. Sen sijaan yhtiön operatiivisen tuloskunnon olemme odottaneet parantuvan ennusteissamme tasaisesti vuoteen 2025 asti strategian toteutuksen etenemisen sekä melko suotuisan markkinatilanteen ansiosta. Vahva operatiivinen suorittaminen auttaa toki näihinkin haasteisiin, mutta tekijöihin liittyvät mittakaavat huomioiden kumpikaan haaste ei ratkea nopeasti tai maltillisesti nykyisiä ennusteitamme korkeammilla lähivuosien tuloksilla. Vaikka kilpailutilanne Finnairin ydinmarkkinoilla onkin tällä hetkellä maltillisin aikoihin ja lentolippujen hinnat ovat pysyneet polttoaineen hintojen laskusta huolimatta korkeina tai jopa nousseet, emme ainakaan vielä oleta tilanteen olevan pysyvä ja johtavan dramaattisiin nostoihin Finnairin keskipitkän aikavälin ennusteissa tai tulospotentiaalissa. Siten tulosvaroitus ei aiheuta välittömiä muutoksia näkemykseemme yhtiöstä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.05.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 356,6 | 3 028,0 | 3 020,9 |
kasvu-% | 181,08 % | 28,49 % | −0,24 % |
EBIT (oik.) | −163,9 | 163,2 | 184,0 |
EBIT-% (oik.) | −6,95 % | 5,39 % | 6,09 % |
EPS (oik.) | −0,33 | 0,04 | 0,04 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 64,58 | 69,25 |
EV/EBITDA | 68,88 | 9,37 | 9,13 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/m/a4c791/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/t/e47c2d/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/v/ac8455/500.png)