Cargotec Q2: Vahvaa marginaalikehitystä
Cargotecin Q2-tilaukset jäivät odotuksistamme, mutta liikevaihto ylitti ennusteet hieman ja kannattavuus reilusti. Vuoden 2023 ohjeistus säilytettiin odotetusti. Kalmarin ja Hiabin eriyttäminen etenee suunnitellusti. Kurssireaktio lienee vahvan kannattavuuden ansiosta positiivinen.
Tuhdit marginaalit
Cargotecin saadut Q2-tilaukset olivat 999 MEUR (-28 % v/v) jääden hieman omasta (1059 MEUR) ja vähän enemmän konsensusennusteesta (1087 MEUR). Sekä Kalmarin että Hiabin tilaukset jäivät noin -5…-6 % omista ennusteistamme, kun taas MacGregor oli hieman odotuksiamme vahvempi. Liikevaihto oli selvästi odotuksia parempi ennen kaikkea Kalmarin (+29 % v/v) ansiosta. Vertailukelpoinen liikevoitto oli reippaasti kaikkia odotuksia parempi. Taustalla oli sekä Hiabin että etenkin Kalmarin ennätysvahva kannattavuus, jota liikevaihdon kasvu tuki. Konsernin 25,1 %:n bruttomarginaali oli paras sitten vuoden 2018 alun. Nettorahoituskulut olivat hieman odotettua suuremmat, mutta veroaste taas odotuksia alempi.
2023-ohjeistus uusittiin
Cargotec uudisti 2023-ohjeistukensa, jossa vuoden vertailukelpoisen liikevoiton odotetaan paranevan vuodesta 2022 (384 MEUR) ja MacGregorin vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan olevan positiivinen (-47 MEUR). Cargotecin mukaan nykyinen tilauskanta kattaa ”pitkälti” H2’23:n laiteliikevaihdon. Yhtiön mukaan ”vahvalla tilauskannalla ja mahdollisissa markkinaympäristön nopeissa muutoksissa käyttöön otettavalla toimenpidevaihtoehtojen valikoimalla aiomme pitää ydinliiketoimintojemme vertailukelpoisen liikevoittoprosentin yli 10 %:ssa, vaikka markkinatilanne osoittautuisi haasteelliseksi”. Kaikkiaan kommenteissa ei ollut yllätyksiä.
Kalmarin ja Hiab eriytyminen etenee
Cargotecin mukaan ”sisäinen ja ulkoinen palaute kertovat, että uutinen mahdollisesta osittaisjakautumisesta on otettu hyvin vastaan. Suunnittelu on edennyt aiemmin ilmoitetun aikataulun ja tavoitteiden mukaisesti ja jatkuu koko vuoden 2023”. Tältäkään osin kommentit eivät yllätä.
Kokonaisuus plussan puolella
Cargotecin Q2-numerot olivat mielestämme tilauskertymää lukuun ottamatta erinomaisia. Kuten jo ennakkokommentissamme totesimme, markkinaympäristön kehitysnäkymät ovat kuitenkin epäsuotuisia. Olemme pyrkineet huomioimaan tätä tilauskertymäennusteissamme. Suunniteltu rakennejärjestely luo arvoa, kuten jo aiemmin olemme todenneet. Haluamme kuulla lisää Q2:n kannattavuustason pitävyydestä. Joka tapauksessa vahva kannattavuus antaa eväät ainakin lievästi positiiviselle kurssireaktiolle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Hiab ja MacGregor. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.07.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4 088,5 | 4 628,0 | 4 433,7 |
kasvu-% | 23,33 % | 13,20 % | −4,20 % |
EBIT (oik.) | 316,4 | 453,3 | 422,3 |
EBIT-% (oik.) | 7,74 % | 9,79 % | 9,52 % |
EPS (oik.) | 3,08 | 4,76 | 4,35 |
Osinko | 1,35 | 1,85 | 1,90 |
Osinko % | 3,26 % | 4,10 % | 4,21 % |
P/E (oik.) | 13,40 | 9,49 | 10,36 |
EV/EBITDA | 9,84 | 6,13 | 6,06 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/hermot_lehman/500/66918_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/jukka7/500/113170_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/t/d07c76/500.png)