Cargotec: Kaistaviivojen välissä Q2:lla
Cargotec järjesti Q2:n hiljaista aikaa edeltävän analyytikkopuhelun. Kysynnässä ei ole tapahtunut oleellisia muutoksia sitten Q1-raportin julkistamisen ja asiakkaiden aktiviteettia hidastavat tekijät ovat ennallaan. Vuoden 2023 ohjeistus toistettiin ja Kalmarin ja Hiabin eriyttäminen etenee suunnitellusti. Puhelu ei tarjonnut syitä ennusteidemme tai sijoitusnäkemyksemme tarkistamiseen.
Q2:n kysyntä tasaista ja hidasteetkin ovat entisiä
Cargotecin mukaan kysyntä on Q2:lla ollut hyvin samantapaista kuin Q1:llä. Tarjouspyyntöjen määrä on hyvällä tasolla, mutta myös asiakkaiden päätöksentekoa hidastavat tekijät ovat ennallaan. Näitä ovat korkea korkotaso / inflaatio, taantumapelot ja vaisut talouden kasvuennusteet. Myöskään Hiabin kysyntää rasittava kuorma-autokorien pitkä, jopa 12 kk:n toimitusaika ei ole lyhentynyt. Cargotecin mukaan nykytilanteessa Hiabin asiakkailla ei ole kiire tehdä tilauksia Hiabin oman toimitusajan ollessa 4 kk:n luokkaa. MacGregorin kannalta on myönteistä, että laivojen tilaukset yhtiölle tärkeissä segmenteissä ovat noususuunnassa.
Cargotec arvioi, että saatujen tilausten hinnat ovat noin +7...+9 %:n nousussa verrattuna Q2’22:een. Tämä koskee sekä laite- että palvelutilauksia. Palveluhintoja nostaa palkkainflaatio, joka Cargotecilla tulee olemaan +4,5…+5,0 %:n v/v luokkaa vuonna 2023. Hintojen noususta huolimatta olemme samoilla linjoilla konsensuksen kanssa siitä, että Cargotecin raportoima Q2’23:n tilauskertymä tulee olemaan -20…-24 %:n v/v laskussa ja suunnilleen samoilla tasoilla kuin Q1’23:lla. Edellä mainittujen kysyntää hidastavien seikkojen lisäksi on muistettava, että Q2’22 oli tilausten suhteen hyvin vahva kvartaali Hiabissa ja MacGregorissa.
Toimituskyky on ennallaan, samoin kuin komponenttien hinnat
Cargotecin toimituskyky on sekin ollut Q2:lla samantyyppinen kuin Q1:llä. Yhtiön mukaan joillakin viikoilla on sattunut kriittisten komponenttien puutteesta johtuvia toimitusviivästyksiä, mutta käsitykseksemme jäi, että tilanne ei ole kovin paha. Teräksen hinnan laskusta huolimatta komponenttien hinnoissa ei ole tapahtunut alentumista, sillä alihankkijat ovat luonnollisesti huomioineet palkkainflaation omassa hinnoittelussaan – etenkin korkeamman lisäarvon komponenteissa. Oma ennusteemme Q2’23:n liikevaihdoksi (+20 % v/v) on konsensuksen (+17 % v/v) tuntumassa ja sama koskee arviotamme oikaistuksi EBIT-marginaaliksi (Inderes: 10,1 %; konsensus: 10,3 %). Cargotec muistutti asiasta kysyttäessä, että Kalmarin 13,0 %:n EBIT-marginaali Q1’23:lla oli ”yläkantissa” ja olemme huomioineet tämän omassa Q2-ennusteessamme Kalmarille (11,5 %).
2023-ohjeistus on muuttumaton
Cargotec toisti jälleen vuoden 2023 ohjeistuksensa, jonka mukaan ydinliiketoimintojen vertailukelpoisen liikevoiton odotetaan paranevan vuodesta 2022 (384 MEUR) ja MacGregorin vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan olevan positiivinen (-47 MEUR). Tämä ei ollut yllättävää, kun muistetaan, että ydinliiketoimintojen vertailukelpoinen liikevoitto oli jo Q1’23:lla +62 %:n v/v kasvussa.
Kalmarin ja Hiabin eriyttäminen etenee
Cargotecin mukaan aikataulu Kalmarin ja Hiabin eriyttämiseksi 2023-2024 sekä MacGregorin myymiseksi on ennallaan. Konsernissa työskennellään nyt yksityiskohtaisemman eriyttämissuunnitelman parissa koskien Kalmarin ja Hiabin organisaatiorakenteiden, operatiivisten toimintojen ja rahoituksen järjestelyä. Selvitykseen liittyviä kuluja on tähän mennessä kertynyt joitakin miljoonia ja ne tullaan raportoimaan vertailukelpoisuuteen vaikuttavina (kerta)erinä.
Sitä samaa oli tarjolla
Kaikkiaan Cargotecin viesti oli, että merkittäviä yllätyksiä ei ole koettu. Syitä Q2’23:n tai koko vuoden 2023 ennusteiden tarkistamiseen ei ilmennyt. Vuotta 2023 tulee leimaamaan melko selvä tilauskertymän lasku (-13…-16 % v/v), yhtä selvä liikevaihdon kasvu (+12…+13 % v/v) ja noin 10 %:n tasoinen vertailukelpoinen EBIT-marginaali (2022 tot. 7,7 %). Cargotecin osake on edelleen houkuttelevasti hinnoiteltu: kokonaistuotto ylittää tuottovaatimuksen ja vuoden 2024 P/E- ja EV/EBITDA-kertoimet ovat -4…-18 % alle verrokkien mediaanin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Hiab ja MacGregor. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.06.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4 088,5 | 4 628,0 | 4 433,7 |
kasvu-% | 23,33 % | 13,20 % | −4,20 % |
EBIT (oik.) | 316,4 | 453,3 | 422,3 |
EBIT-% (oik.) | 7,74 % | 9,79 % | 9,52 % |
EPS (oik.) | 3,08 | 4,89 | 4,46 |
Osinko | 1,35 | 1,85 | 1,90 |
Osinko % | 3,26 % | 4,10 % | 4,21 % |
P/E (oik.) | 13,40 | 9,22 | 10,11 |
EV/EBITDA | 9,84 | 6,10 | 6,01 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/hermot_lehman/500/66918_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/jukka7/500/113170_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/t/d07c76/500.png)