Cargotec: Ei suurempia huolenaiheita Q3:lla
Cargotec järjesti eilen Q3:n hiljaista aikaa edeltävän analyytikkopuhelun. Laitekysyntä painottuu pienempään päähän, mutta markkinatilanne on muutoin edelleen normaali. Q3:n marginaaliajurit ovat aiempaa suotuisampia. Vuoden 2023 ohjeistus toistettiin odotetusti. Puhelu ei tarjonnut syitä ennusteidemme tai sijoitusnäkemyksemme tarkistamiseen.
Kysyntä hyvää, vaikka painottuukin pienempään päähän
Cargotecin mukaan kysyntäympäristö oli Q3:lla samantapainen kuin Q2:lla. Ydinliiketoiminnoista sekä Kalmarin että Hiabin laitekysyntä painottui malliston keveämpään päähän. Kalmarissa tähän on vaikuttanut asiakkaiden päätöksenteon hidastuminen isommissa projekteissa ja Hiabissa nosturikysyntää hidastavat raskaiden kuorma-autojen korien edelleen pitkät eli noin 12 kk:n toimitusajat. Sitä vastoin pienempien laitteiden kysyntää kuvataan edelleen hyväksi molemmissa liiketoiminnoissa. Kalmarissa tämä tarkoittaa esimerkiksi terminaalitraktoreita ja haarukkatrukkeja ja Hiabissa takalaitanostimia. Sekä Kalmarin että Hiabin myyntiputkea kuvataan edelleen hyväksi eikä peruutusten määrä poikkea tavanomaisesta, mutta ”myyntiputkessa oleva tavara liikkuu hitaammin”. MacGregorin kysyntäaktiviteetti oli Q3:lla samalla hyvällä tasolla kuin Q2:lla.
Hiabin osalta muistutettiin, että vaikka rakennussektori on vaikeuksissa etenkin Euroopassa, ei rakentaminen kerrytä enempää kuin 25 % liiketoiminnon liikevaihdosta. Lisäksi tästä liikevaihdosta puolet tulee korjausrakentamisesta. Hiab hyötyy edelleen hyvästä logistiikkasektorin kysynnästä etenkin Yhdysvalloissa, sillä sen tuotteet ovat tärkeä osa ihmisten jokapäiväistä elämää päivittäistavarasektorin logistiikassa.
Cargotec totesi, että toimitetun Kalmarin ja Hiabin kaluston käyttöaste on edelleen korkea. Kulutus- ja varaosien tilaukset ovat tavanomaisella tasolla. Cargotec on myös toteuttanut palveluhintojen korotuksia vielä vuoden 2023 puolella, toisin kuin laitemyynnissä. Tämä lupaa hyvää koko konsernin palveluliiketoiminnan liikevaihdolle ja kannattavuudelle.
Toimituskyky parantunut haasteista huolimatta
Liikevaihdon kausivaihtelu on Q3:lla ollut normaalia. Toimitusmääriä on hieman painanut paitsi edellä mainittu raskaiden kuorma-autojen koriongelma, myös joidenkin komponenttien edelleen rajallinen saatavuus. Kaikkiaan toimituskyky on kuitenkin parantunut, vaikka tilauskannat (so. toimitusajat) ovatkin yhä pitkiä: Kalmarilla noin 9 kuukautta ja Hiabilla 6–7 kuukautta.
Omat hinnankorotukset alkavat näkyä marginaaleissa
Parantuneen toimituskyvyn lisäksi Cargotecin Q3-liikevaihto saa tukea tehdyistä hinnankorotuksista. Yhä suurempi osa toimituksista koostuu laitteista, joihin vuosien 2021-2022 aikana tehdyt yhteensä yli +20 %:n hinnankorotukset ovat ehtineet kokonaisuudessaan vaikuttaa. Sama tekijä tukee sekä tilauskannan että jo Q3:lla tehtyjen toimitusten marginaaleja. Cargotec sanoi, että materiaalikuluissa ei ole tapahtunut viime aikoina oleellisia muutoksia eli merkittävää alentumaa ei ole vielä nähty. Tämä koskee esim. joitakin erikoisteräksiä. Toisaalta Cargotecin suunnitelmissa ei ole myöskään hintojen alentaminen tulevaisuudessa, vaikka joissakin komponenteissa nähtäisiinkin hintojen laskua.
2023-ohjeistus ennallaan, kuten odottaa sopi
Cargotec uusi odotetusti 2023-ohjeistuksensa, jossa vertailukelpoisen liikevoiton odotetaan paranevan vuodesta 2022 (384 MEUR) ja MacGregorin vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan olevan positiivinen (-47 MEUR). Ohjeistuksen ensimmäinen osa vaikuttaa aina vain helpommalta saavuttaa, sillä ydinliiketoimintojen vertailukelpoinen liikevoitto H1’23:lla oli 263 MEUR eli 68 % ohjeistuksen alarajasta. Myös MacGregorin +11 MEUR:n liiketulos H1’23:lla antaa hyvät eväät positiiviseen koko vuoden tulokseen.
Yllätyksiä ei vieläkään tarjoiltu
Cargotecin viesti oli edelleen, että merkittäviä yllätyksiä ei ole koettu. Syitä Q3’23:n tai koko vuoden 2023 ennusteiden tarkistamiseen ei ilmennyt. Vuotta 2023 tulee ennusteidemme mukaan leimaamaan selvä tilauskertymän lasku (-17 % v/v), melkein yhtä merkittävä liikevaihdon kasvu (+10 % v/v) ja 10,8 %:n vertailukelpoinen EBIT-marginaali (2022 tot. 7,7 %). Cargotecin osake on edelleen houkuttelevasti hinnoiteltu: kokonaistuotto ylittää tuottovaatimuksen ja vuoden 2024 P/E- ja EV/EBITDA-kertoimet ovat -15…-26 % alle verrokkien mediaanin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Hiab ja MacGregor. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut21.07.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4 088,5 | 4 511,2 | 4 283,8 |
kasvu-% | 23,33 % | 10,34 % | −5,04 % |
EBIT (oik.) | 316,4 | 482,2 | 414,7 |
EBIT-% (oik.) | 7,74 % | 10,69 % | 9,68 % |
EPS (oik.) | 3,08 | 5,08 | 4,18 |
Osinko | 1,35 | 1,90 | 1,90 |
Osinko % | 3,26 % | 4,21 % | 4,21 % |
P/E (oik.) | 13,40 | 8,88 | 10,79 |
EV/EBITDA | 9,84 | 5,82 | 6,12 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/hermot_lehman/500/66918_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/jukka7/500/113170_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/t/d07c76/500.png)