Alma Media Q1: Tulos odotuksiin, näkymät odotetun sumeat
Alma Media raportoi aamulla pitkälti odotuksien mukaisesta operatiivisesta tuloskehityksestä Q1:llä, joskin myyntivoitot nostivat raportoidun tuloksen hieman ennusteita korkeammaksi. Näkymien osalta yhtiö kertoi koronaepidemialla olevan merkittävä liikevaihtoa ja liikevoittoa heikentävä vaikutus tuleville kuukausille, joskin yhtiö on toteuttamassa Q1-raportin perusteella mittavat sopeutustoimet. Yhtiö ei antanut odotuksien mukaisesti lisääntyneeseen epävarmuuteen vedoten vielä uutta ohjeistusta vuodelle 2020.
Alma Median kokonaisliikevaihdon kehitys oli Q1:llä hieman odotuksiamme parempaa, kun jatkuvien toimintojen liikevaihto jäi vertailukauden tasolle 62 MEUR:oon. Digitaalisten liiketoimintojen kasvu oli Q1:llä vielä selvästi odotuksiamme vahvempaa, ollen noin +3 % (enn. -2 %). Painetun median tuotot olivat sen sijaan odotetusti selvällä laskutrendillä, laskien Q1:llä noin 7 % vertailukaudesta (enn. -6 % v/v), mikä johtui erityisesti heikkona jatkuneesta mainosmyynnin kehityksestä (-11 % v/v). Oikaistu liikevoitto oli Q1:llä 11,2 MEUR, ylittäen noin 4 %:lla ennusteemme (10,8 MEUR) ja noin 12 %:lla hajanaisen konsensuksen. Raportoituun liikevoittoon sisältyi +1,0 MEUR verran kertaeriä, minkä vuoksi 12,2 MEUR:n raportoitu liikevoitto ylitti ennusteemme oikaistua liikevoittoa selvemmin (+13 %). Tuloslaskelman alemmilla riveillä ei ollut isoja yllätyksiä ja Q1:n osakekohtainen tulos 0,10 euroa ylitti ennusteemme liikevoittoa vastaavasti (enn. 0,09).
Koronakriisin takia raportilla päähuomion saa tuloslukujen sijaan yhtiön näkymät ja ohjeistus. Yhtiö ei epävarmuuteen vedoten antanut edelleenkään ohjeistusta vuodelle 2020, mikä oli tässä vaiheessa odotettua. Toimitusjohtajan katsauksen mukaan koronavirusepidemia on heijastunut yhtiön liiketoimintaan maaliskuusta lähtien, jolloin se laski liikevaihtoa noin 2 MEUR (eli noin 10 % kvartaalitasolla). Yhtiö on aloittanut toimenpiteet toiminnan sopeuttamiseksi, millä arvioidaan saavutettavan noin 6 MEUR:n kustannussäästöt Q2’20:lla. Yhtiön mukaan Marketsin rekrytointipalveluiden kysyntä väheni merkittävästi maaliskuusta alkaen, ja vakaasta Q1:stä huolimatta markkinapaikka- ja järjestelmäliiketoiminnan liikevaihtoon odotetaan myös jatkossa negatiivista kehitystä. Talentissa digitaalisen sisällön ja palveluiden kysyntä on vahvaa, mutta mainonnassa ja koulutusliiketoiminnassa kehitys kääntyi negatiiviseksi maaliskuussa. Consumerissa digimainonnan kehitys oli vahvaa alkuvuonna, mutta liikevaihdon kehitys alkoi heikentyä maaliskuussa autokauppaan ja matkailuun liittyvän mainonnan vedolla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.04.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 342,5 | 235,2 | 238,0 |
kasvu-% | −3,44 % | −31,34 % | 1,21 % |
EBIT (oik.) | 61,6 | 42,2 | 48,5 |
EBIT-% (oik.) | 17,99 % | 17,93 % | 20,38 % |
EPS (oik.) | 0,52 | 0,34 | 0,41 |
Osinko | 0,40 | 0,40 | 0,42 |
Osinko % | 5,03 % | 3,56 % | 3,73 % |
P/E (oik.) | 15,25 | 32,88 | 27,70 |
EV/EBITDA | 8,56 | 8,25 | 16,11 |