Sony Corporation sijoituskohteena
Sifterin analyysit täydentävät Inderesin analyysipalvelua. Esitetyt näkemykset eivät edusta Inderesin näkemyksiä eikä analyysejä pidä tulkita sijoitussuosituksina.
Monet meistä muistavat Sonyn japanilaisena jättiläisenä, joka lanseerasi viihde-elektroniikan ihmeitä kuten Walkman-musiikkisoittimen ja Cybershot-digitaalikamerat. Vaikka Sony myy edelleen kulutuselektroniikkaa, Sonyn liiketoiminta on kehittynyt valtavasti. Tämän päivän Sony on täysin erilainen yhtiö kuin vain 10 vuotta sitten.
Mitä Sony Corporation tekee?
Sony on yksi Japanin suurimmista teknologiayrityksistä noin 85 miljardin dollarin liikevaihdolla. Sony on kooltaan noin puolet Microsoftin liikevaihdosta. Kyseessä on valtavan kokoinen yhtiö.
Useille sijoittajille Sony on kuitenkin vaikeasti ymmärrettävissä oleva konglomeraatti, koska konserni koostuu kuudesta eri liiketoimintayksiköstä, jotka toimivat hyvin erilaisilla markkinoilla.
Sony Corporation ja kuusi liiketoiminta-aluetta. Tässä kirjoituksessa käsitellään kolmea vihreällä merkittyä liiketoimintaa.
Oman tutkimuksemme mukaan kolme tärkeintä liiketoiminta-aluetta ovat: konsolipelit, musiikki ja puolijohteiden liiketoiminta, koska ne ovat vahvimpia ja kasvavat nopeimmin. Nämä Sonyn kolme kasvuveturia tuovat noin 70 % yrityksen tuloksesta, ja kukin näistä liiketoimintayksiköistä ovat jättejä omissa nicheissään ja niillä on omanalaiset ansaintamallit ja kilpailuedut. Nämä kolme liiketoimintaa muodostavat noin 70 % Sonyn liikevoitoista – ja näemme, että niiden merkitys tulee kasvamaan entisestään.
Konsolipelit ovat asennetun laitekannan liiketoimintaa
Konsolipeliliiketoiminnan päätuote on tietysti PlayStation-pelikonsoli ja sen ekosysteemi. Kruunun jalokivenä on uusin PlayStation 5, joka lanseerattiin marraskuussa 2020.
Lyhyesti sanottuna, konsolipelialalla on nykyään vain yksi keino menestyä: saat konsolin mahdollisimman moneen kuluttajan käsiin, sillä käytännössä kaikki konsolivalmistajien tuotot syntyvät digitaalisesta pelimyynnistä. Toisin sanoen suurin osa Sonyn konsolipeliliiketoiminnan voitoista on peräisin kolmannen osapuolen peleistä ja pelien oheistuotteista. Siksi Sony haluaa myydä pelikonsolin mahdollisimman monelle pelaajalle, jotta ulkopuolisilla pelien kehittäjillä olisi intressi tehdä parhaita pelejä nimenomaan PlayStation-konsolille. Kun kuluttaja, joka on ostanut PlayStation-konsolin, ostaa siihen sopivan pelin ja muutaman oheistuotteen, Sony saa kolmenkymmentä prosenttia tuotoista itselleen.
Kaikkien aikojen myydyimmät pelikonsolit TOP-10
Pelikonsolin onnistunut kehittäminen ja hinnoittelu on erittäin tärkeää. Kuvassa on kaikkien aikojen kymmenen myydyimmän pelikonsolin taulukko.
TOP-10 myydyimmät pelikonsolit. Sony PlayStation on maailman myydyin pelikonsoli.
Sonyn PlayStation-pelikonsolit ovat aina myyneet hyvin. Ainoana poikkeuksena on PlayStation 3 (2006), joka oli Sonyn huonoin PlayStation-konsoli ja liiketoiminnallinen floppi.
Playstation 3 julkaistiin ennen finanssikriisiä ja se oli kaikkien aikojen kallein inflaatiokorjattu pelikonsoli. Lisäksi siihen oli vaikea kehittää pelejä, joka on ansaintamallin näkökulmasta elintärkeää. Kaikista näistä virheistä huolimatta PlayStation 3 on silti kaikkien aikojen seitsemänneksi myydyin pelikonsoli.
Playstation 5 -pelikonsolilla on valtavat odotukset
Mielestämme PlayStation 5 -pelikonsolilla on erittäin hyvät mahdollisuudet menestyä. Se on järkevästi hinnoiteltu, kun muistetaan ansaintamallin perustuvan siihen, että konsoli pitää saada mahdollisimman monella pelaajalle.
Mikä tärkeintä, useat tutkimukset ovat kehuneet PlayStation 5:ttä helpoimmaksi konsoliksi pelien kehittäjille. Tämä mahdollistaa laadukkaiden pelien tekemisen ja sen myötä tekee PlayStationista houkuttelevamman pelaajille.
Uskomme, että PlayStation-tuotemerkkiuskollisuus on vahvaa ja PlayStation pysyy joulukuusen alla monien vuosien ajan.
Sony Music, Universal ja Warner ovat dominoivia levy-yhtiöitä ja musiikin julkaisijoita
Sony Music on toiseksi suurin kolmesta suuresta musiikkiyhtiöstä Warnerin ja Universalin ohella. Yhdessä nämä musiikkiliiketoiminnan jätit hallitsevat noin 70 % levy- ja musiikin julkaisumarkkinasta.
Kolme suurinta musiikkiyhtiötä (Universal, Sony Music ja Warner) hallitsevat noin 70 % levy- ja musiikin julkaisumarkkinasta.
Miten Sony Music tekee rahaa?
Spotify mullisti musiikin kulutuksen ja suuret musiikkiyhtiöt, kuten Sony, hyötyvät tästä muutoksesta suuresti.
Jokaista kymmentä euroa kohden, jonka me kuluttajat maksamme Spotifylle tai muille suoratoistoalustoille levy- ja julkaisuyhtiö – eli Sony ja sen kilpailijat – saavat noin kaksi kolmasosaa tuloista.
Sony Musicin ansaintamalli suoratoistopalveluista.
Suuret levy-yhtiöt ovat tähtiartistien portinvartijoita
Musiikkiyhtiöt saavat yli 60 % suoratoistokanavan rahavirroista ja se tekee se heidän asemastaan erittäin kadehdittavan. Luonnollisesti monet muutkin kilpailijat haluaisivat palan tästä kakusta. Esimerkiksi riippumattomilla levy-yhtiöillä saattaa olla asiantuntemusta jostakin kapean musiikin skenestä.
Nykyään on myös entistä edullisempia ja parempia työkaluja musiikin julkaisemiseen. Uskomme kuitenkin, että kolme suurta levyyhtiötä, Sony, Warner ja Universal, tulevat hallitsemaan edelleen nopeasti kasvavia musiikin markkinoita. Syynä on yksinkertaisesti se, että suuret musiikkiyhtiöt ovat tähtiartistien portinvartijoita. Lyhyesti sanottuna niillä on vaikutusvaltaa ja kontakteja saada tuntematon artisti suoratoistopalveluiden soittolistoille. Levy-yhtiöillä on resurssit mainostaa ja luoda mahdollisuuksia tuleville artisteille.
Suoratoistopalveluiden kasvu sataa Sonyn kassaan
Musiikin suoratoistopalvelut ovat kasvaneet nopeasti viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Graafista näemme, että Sony Musicin ja Spotifyn liikevaihto ovat kasvaneet käsi kädessä ja erittäin nopeasti.
Nykyään suoratoistopalveluilla on noin 400 miljoonaa maksavaa tilaajaa ja on arvoitu, että tämä määrä kasvaa yli miljardiin vuosikymmenen loppuun mennessä.
Sony Image Sensing & Solutions on kuvasensoreiden markkinajohtaja
Oletko koskaan ihmetellyt älypuhelimesi kameran nopeaa kehitysvauhtia – kunnia ei kuulu suoranaisesti Applelle tai muille puhelinvalmistajille.
Sonyn yksi suurista kasvuliiketoiminnoista suunnittelee ja valmistaa sensoreita, jotka ovat älypuhelimesi kameran digitaaliset silmät.
Sonyn innovaatiot kuvasensoreissa ovat poistaneet rakeisten kuvien ongelmat ja saamme nykyään nauttia myös hämärässä otetuista korkealaatuisista kuvista ja videoista. Itse asiassa Apple on käyttänyt Sonyn Exmor RS -sensoreita puhelimissaan ainakin iPhone 4:stä lähtien.
Sony on selvä kuvasensoreiden markkinajohtaja noin 50 prosentin markkinaosuudella.
Kuvasensoriliiketoiminnan kasvu nojaa sensoreiden määrän kasvuun ja uusiin käyttökohteisiin
Uskomme, että kuvasensoriteollisuudessa on vielä kasvuvaraa, vaikka älypuhelimien määrä on jo ilmeisesti saavuttanut maksimirajan, joka on noin 1,5 miljardia puhelinta vuodessa.
Miksi Sony sopii Sifter-rahaston sijoitusstrategiaan?
Sony ei täytä kaikkia laatuyhtiön tunnusmerkkejä, mutta mielestämme niitä on riittävästi.
Ensinnäkin Sonyn eri liiketoimintayksiköillä on kaikilla selkeä strategia ja ansaintamalli. Kaikki ovat markkinajohtajia tai vahvoja haastajia omissa niche-markkinoissaan ja nämä markkinat kasvavat.
Markkinajohtajuus on suojattu korkeilla alalle tulon esteillä sekä kilpailueduilla
Konsolipeliliiketoiminnassa menestyminen edellyttää massiivisen konsolilaitekannan, joka vetää puoleensa pelinkehittäjiä ja pelaajia. Tämä on itseään vahvistavaa liiketoimintaa ja reseptiä on kilpailijoiden hyvin vaikea kopioida.
Musiikkiliiketoiminnassa Sonylla on ylivoimainen kyky realisoida artistien potentiaali, joka takaa sen, että Spotifyn maailman Top-50-lista on täynnä Sonyn artisteja.
Kuvasensoriliiketoiminnassa Sonylla on johtava teknologinen etumatka sekä kehittynyt tuotantoprosessi. Lisäksi tuotantolaitokset ovat miljardien dollarien investointeja, joka tekee allale tulon kilpailijoille vaikeaksi.
Sony sijoituskohteena
Näemme, että Sonyn liikevoitto tulee kasvamaan seuraavan viiden vuoden ajan vajaan kahdeksan prosentin vuosivauhtia ja että vahvimpien liiketoiminta-alueiden merkitys Sonylle kasvaa entisestään.
Ensinnäkin älypuhelimen keskimääräinen kuvasensorien määrä kasvaa, mikä näkyy siinä, että älypuhelimeen lisätään enemmän kameroita sekä taka- että etupuolelle. Vastaava kehitys siirtyy myös edullisempiin puhelimiin.
Toiseksi kuvasensoriteollisuuden kasvua tukevat pitkällä aikavälillä myös muiden toimialojen käyttökohteet, kuten autojen ajonavustusjärjestelmät (ADAS) ja lopulta itseohjautuvat autot sekä teollisuuden tehdasautomaatio ja erilaiset valvontaratkaisut.
Karl-Johan Lidsle
Analyytikko, Sifter Capital
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sifter Global -rahaston strategia on sijoittaa osakkeisiin maailmanlaajuisesti keskittymällä yrityksiin, joilla on vahva kilpailuetu, laadukas johto ja osoitettu tuloksentekokyky. Strategia perustuu syvällisiin yritysanalyyseihin, jota edeltää järjestelmällinen ja täsmällinen osakkeiden seulontastrategia, jota on kehitetty ja testattu viimeisen 25 vuoden aikana. Osakkeiden seulonnassa rahasto käyttää kehittämäänsä Stocksifter-ohjelmistoa, jonka avulla se hylkää ja valitsee julkisesti noteerattuja osakkeita 65 000:sta vaihtoehdosta eri puolilta maailmaa. Rahaston tavoitteena on taata vakaa ja pitkäjänteinen, euroissa mitattava pääoman arvonnousu, jonka pitäisi olla yli 8 prosenttia vuositasolla.
Lue lisää yhtiösivulla