Remedy H1 tiistaina - Control-pelin julkaisu aivan kulman takana
Remedy julkistaa H1-raporttinsa tiistaina klo 9:00. Katseet ovat jo H2:lla ja elokuun 27. tapahtuvassa Control-pelin julkaisussa, jonka myötä odotamme Remedyn liikevaihdon ja tuloksen kasvavan merkittävästi loppuvuoden aikana. H1:n tulosta rasittavat vielä kasvaneet panostukset tuleviin peleihin ja kertaluonteisista 2,5 MEUR:n rojaltituloista huolimatta odotamme tuloksen heikentyvän vertailukaudesta.
Ennustamme Remedyn H1-liikevaihdon kasvaneen 19 % 11,0 MEUR:oon. Liikevaihto koostuu ennusteessamme kahden kehitteillä olevan pelin julkaisijoilta saatavista kehitysmaksuista sekä heinäkuussa tiedotetuista 2,5 MEUR:n kertaluonteisista aiempien pelien rojaltituotoista. Remedy kehittää tällä hetkellä alihankintana uutta Crossfire-peliprojektia korealaiselle Smilegatelle sekä yhtiön omaa Control-peliä, jonka julkaisijana ja osittaisena rahoittajana toimii 505 Games. Kehitysmaksujen suuruutta ja ajoitusta on vaikea arvioida puolivuotistasolla, joten ennusteeseen liittyy yhtiön liiketoimintamallin luonteesta johtuen melko suuri epävarmuus.
Remedyn strategian hedelmiä päästään ensimmäistä kertaa poimimaan elokuun 27. julkaistavan Control-pelin myötä, jonka vuoksi myös Remedyn liikevaihto ja tulos painottuvat tänä vuonna vahvasti H2:lle. Koko vuoden liikevaihto nousee ennusteessamme 33,7 MEUR:oon (+67 %) ja liiketulos kasvaa 9,0 MEUR:oon (EBIT-% 26,6 %). H1:n tulosta rasittavat vielä panostukset uusiin peleihin, eikä yhtiö aktivoi kehitysmenoja taseeseen. Yhtiö on alkuvuodesta jatkanut rekrytointeja esituotantoon siirtyvään kolmanteen peliprojektiin sekä Vanguard-peliprojektiin, missä kehitetään palvelumallista (GaaS) monipelattavaa peliä. Kertaluonteinen rojaltitulo aiemmista peleistä tukee H1:n kannattavuutta, mutta odotamme liikevoiton heikentyneen vertailukaudesta ja olleen -0,9 MEUR (H1’18: -0,4 MEUR).
Remedy ohjeistaa laveasti liikevaihtonsa (2018: 20,1 MEUR) ja liikevoittonsa (2018: 0,6 MEUR) kasvavan vuoden 2019 aikana. Odotamme yhtiön toistavan näkymänsä H1-raportissa. Vuoden 2019 tulos on erityisen herkkä Control-pelin myyntimäärälle, johon näkyvyys on vielä heikko. Lisäksi heilahteluja liikevaihtoon ja tulokseen puolivuotisraporttien välillä voivat aiheuttaa esimerkiksi julkaisijoiden kanssa tehtävät sopimukset ja niistä saatavien maksujen ajoitukset.
Remedyn arvostuskertoimet (2019e EV/EBIT 10x, P/E 16x) ovat mielestämme edelleen hyvin perusteltavissa huomioiden Remedyn vahva arvonluontipotentiaali yhtiön strategian onnistuessa. Näkyvyys pelijulkaisujen onnistumiseen on kuitenkin heikko ja pitää yhtiön riskitason keskimääräistä korkeampana. Nykyisellä arvostuksella osake ei kestä enää merkittäviä pettymyksiä, mutta Control-pelin myynti voi yllättää mielestämme maltillisiin odotuksiin nähden myös positiivisesti.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.07.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 20,1 | 33,7 | 34,3 |
kasvu-% | 17,35 % | 67,28 % | 1,63 % |
EBIT (oik.) | 0,6 | 9,0 | 8,6 |
EBIT-% (oik.) | 3,02 % | 26,64 % | 25,11 % |
EPS (oik.) | 0,04 | 0,60 | 0,57 |
Osinko | 0,10 | 0,30 | 0,31 |
Osinko % | 1,49 % | 1,73 % | 1,79 % |
P/E (oik.) | 151,99 | 29,01 | 30,28 |
EV/EBITDA | 55,17 | 19,18 | 19,59 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/akee/500/191_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/spwni/500/108468_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/dord/500/144072_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/spwni/500/108468_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/atte_riikola/500/100301_2.png)