PunaMusta Media Q3 perjantaina: Odotamme kustannusten nousun aiheuttaneen yhä harmia
PunaMusta Media julkaisee Q3-raporttinsa perjantaina iltapäivällä. Ennakoimme Q3:n liikevaihdon kasvaneen vertailukaudesta Näkyvyys- ja painoliiketoiminnan kasvun ansiosta. Etenkin painamista rokottaneen voimakkaan kustannusten nousun seurauksena odotamme Q3-kannattavuuden säilyneen paineessa. Arvioimme yhtiön toistavan kasvavaa liikevaihtoa ja paranevaa liiketulosta vuodelle 2022 viitoittavan ohjeistuksensa.
Parempaa kuin vuosi sitten
Odotamme PunaMusta Median liikevaihdon kasvaneen Q3:lla noin kolmanneksen vertailukaudesta 31,5 MEUR:oon. Ennusteissamme kasvua vetää Näkyvyys- ja painoliiketoiminnan orgaaninen kasvu, mitä on arviomme mukaan vetänyt toimintaympäristön normalisoituminen sekä myös hintojen kohoaminen nousseita kustannuksia kompensoimaan. Lisäksi segmentti saa edelleen tukea epäorgaanisesta kasvusta. Medialiiketoiminnan liikevaihdon kehityksen odotamme olleen noin vertailukauden tasolla sisältötuottojen vakaata kehitystä ja mainosmarkkinan Q3:n kehitystä peilaten.
Odotamme kustannusten nousun nakertavan tuloskuntoa
Ennusteemme PunaMusta Median Q3:n liiketulokseksi on -0,6 MEUR, mikä on noin vertailukauden tasolla (Q3’21 liiketappio: 0,5 MEUR). Segmenteittäin odotamme Medialiiketoiminnalta noin vertailukauden mukaista pientä liikevoittoa, mutta konsernitason tuloksen ennusteissamme tappiolle painaa Näkyvyys- ja painoliiketoiminnan tappio. Arviomme mukaan segmentin kannattavuutta rokottaa etenkin painoliiketoiminta, joka arviomme mukaan on kärsinyt edelleen laaja-alaisesta kustannusinflaatiosta. Operatiivista tulosta mukaillen myös Q3:n osakekohtaisen tuloksen ennusteemme on pakkasella -0,03 eurossa osakkeelta.
Odotamme kuluvan vuoden ohjeistuksen säilyvän ennallaan
Odotamme PunaMusta Median toistavan kuluvalle vuodelle annetun ohjeistuksensa, jonka mukaan konsernin liikevaihdon odotetaan kasvavan ja liiketuloksen arvioidaan paranevan vuoden 2021 tasoista. Vuonna 2021 liikevaihto oli 106 MEUR ja liiketulos oli -1,8 MEUR. Tämän hetken ennusteissamme odotamme koko vuoden liikevaihdon kasvavan 25 % 133 MEUR:oon ja liiketappion asettuvan -0,8 MEUR:oon. Taloudellisen tilannekatsauksen ohella raportin yhteydessä huomiomme kohteena ovat etenkin Näkyvyys- ja painoliiketoiminnan alla olevien näkyvyyspalveluiden ja digitaalisten palveluiden orgaanisesta kasvusta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rebl Group
Rebl Group on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kolmesta liiketoimintaosasta, painoliiketoiminnasta, näkyvyysratkaisuista ja digitaalisesta liiketoiminnasta, koostuva konserni. Perinteisen painoratkaisujen sijaan yhtiö pyrkii jatkossa toimittamaan kokonaisvaltaisia, liiketoiminta-aluerajat ylittäviä, ratkaisuja asiakkaidensa markkinoinnin tarpeisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.10.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 106,0 | 132,7 | 130,6 |
kasvu-% | 3,12 % | 25,20 % | −1,60 % |
EBIT (oik.) | −1,8 | −0,8 | 0,3 |
EBIT-% (oik.) | −1,71 % | −0,61 % | 0,21 % |
EPS (oik.) | 0,36 | −0,10 | −0,03 |
Osinko | 0,18 | 0,18 | 0,18 |
Osinko % | 3,27 % | 16,22 % | 16,22 % |
P/E (oik.) | 15,30 | - | - |
EV/EBITDA | 12,56 | 5,25 | 4,44 |