LeadDesk tiedotti strategiansa mukaisesta pienestä yrityskaupasta
LeadDesk tiedotti perjantaina ostavansa suomalaisen Nordcom Oy:n koko osakekannan. Kauppahinta vaikuttaa alustavan arviomme perusteella maltilliselta, ja hyvin LeadDeskin strategiaan istuva yrityskauppa tukee osaltaan yhtiön kasvunäkymiä. Yritysostolla LeadDesk vahvistaa kilpailukykyään ja pystyy tarjoamaan aiempaa kokonaisvaltaisempia ratkaisuja entistä suuremmille asiakkaille ja julkishallinnolle. Kokoluokaltaan yrityskauppa on melko pieni ja sillä ei ole vaikutusta yhtiön kuluvan vuoden näkymiin. Nordcomin liikevaihto vastaa noin 7 % LeadDeskille ennustamastamme vuoden 2020 liikevaihdosta, joten ennustemuutokset jäävät suhteellisen pieniksi. Päivitämme ennusteita viimeistään yhtiön H1-tuloksen yhteydessä elokuussa. LeadDeskin tiedote yrityskaupasta on luettavissa täältä.
Nordcomin liikevaihto helmikuun lopussa 2020 päättyneellä tilikaudella oli 885 tuhatta euroa ja käyttökate oli noin 22 tuhatta euroa. Yhtiön palveluksessa on seitsemän henkilöä, jotka siirtyvät LeadDeskin palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Nordcom raportoidaan osana LeadDeskia 1.7.2020 alkaen. Kauppahinta on 0,5 MEUR, josta 0,2 MEUR suoritetaan käteisvastikkeella ja 0,3 MEUR suuntaamalla yhteensä 29 126 osakkeen osakeanti myyjille. Osakkeiden merkintähinta vastaa 26.3.-24.6.2020 kaupankäyntimäärillä painotettua keskikurssia noin 10,30 euroa ja ne vastaavat noin 0,6 % LeadDeskin nykyisestä osakemäärästä. Lisäksi LeadDesk saattaa maksaa lisäkauppahintana enintään 0,2 MEUR käteisvastikkeella tiettyjen ehtojen toteutuessa vuoden kuluttua kaupantekohetkestä lukien.
Lisäkauppahinnasta riippuen kaupan arvostus vastaa noin 0,6x-0,8x EV/Liikevaihto-kerrointa, mikä on selvästi alle LeadDeskin oman arvostustason (4,5x). Nordcomin tällä hetkellä vaatimattoman kannattavuuden (EBITDA-% 2,5 %) valossa kaupan matala liikevaihtokerroin vaikuttaa perustellulta. Käsityksemme mukaan suurimmat panostukset Nordcomin tuotetarjoomaan on jo tehty ja kannattavuudessa on selvää skaalautumispotentiaalia, jos yhdistymisellä saavutettavat myyntisynergiat realisoituvat tulevina vuosina kasvun muodossa. Matala kauppahinta ja Nordcomin strategisesti hyvä yhteensopivuus huomioiden, pidämme yrityskauppaa järkevänä askeleena LeadDeskin kasvutarinassa. Kesäkuun alussa LeadDeskistä julkaisemamme laaja analyysiraportti on luettavissa täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
LeadDesk
LeadDesk on vuonna 2009 perustettu pilvipohjaisten contact center – ohjelmistojen tarjoaja suuren kontaktimäärän asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. LeadDeskin Software as a Service -mallilla toimitettavan selainpohjaisen ohjelmiston avulla myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstö pystyy työskentelemään tehokkaasti kontaktoinnissa sekä asiakaskontaktien vastaanotossa. Yhtiöllä on toimipisteitä useassa Euroopan maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.06.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 12,4 | 12,3 | 14,3 |
kasvu-% | 12,00 % | −0,55 % | 16,51 % |
EBIT (oik.) | 0,7 | 0,7 | 1,2 |
EBIT-% (oik.) | 5,55 % | 6,07 % | 8,69 % |
EPS (oik.) | −0,21 | 0,14 | 0,26 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,05 |
Osinko % | 0,77 % | ||
P/E (oik.) | - | 45,23 | 24,94 |
EV/EBITDA | 13,48 | 13,38 | 9,77 |