Harvia: Poika saunoo
Harvia antoi perjantai-iltana ennakkotietoja Q1-luvuistaan. Liikevaihto (+94 %) ja oikaistu liikevoitto (+164 %) murskasivat odotuksemme. Yhtiö ratsastaa vahvoilla saunamarkkinan megatrendeillä ottaen jatkuvasti lisää markkinaosuutta ostamalla pienempiä toimijoita pois, vahvistaen maantieteellistä peittoa ja tuoteportfoliota ja investoimalla kapasiteetin laajennuksiin eri mantereilla. Mielestämme Harvian tulevaisuus ei ole koskaan näyttänyt näin kirkkaalta. Nostimme lähivuosien tulosennusteitamme selvästi, minkä takia nostamme tavoitehintamme 45 euroon (aik. 33 euroa). Päivitettyjen ennusteiden valossa osakkeen arvostus näyttää erittäin houkuttelevalta, joten nostamme suosituksemme osta-tasolle (aik. lisää).
Ennakkotiedot Q1:ltä murskasivat vertailukauden ja meidän ennusteemme
Q1-liikevaihto kasvoi 94 % ja oli 39,6 MEUR (Inderes 29,5 MEUR). Vahva kasvu oli osittain 1.5.2020 tehdyn EOS-yritysoston ansiota, mutta orgaaninen kasvu oli huikea 62 %. Oikaistu liikevoitto kasvoi 11,1 MEUR:oon (EBIT 28 %), mikä tarkoittaa 164 %:n kasvua vertailukaudesta (Inderes 6,2 MEUR). Liikevaihdon ja kannattavuuden positiivinen kehitys oli seurausta erityisen hyvästä myynnin kasvusta suurimmalla osalla päämarkkinoista sekä koko toimitusketjun vahvasta kehittymisestä. Yhtiö kuvaili kysyntätilannetta erittäin vahvaksi, sillä saunan tunnettuus, suosio ja käyttö ovat lisääntyneet pandemian aikana.
Kysyntänäkymät ovat nyt todella vahvat ja Harvialla on käynnissä poikkeuksellisen suuret investoinnit
Harvia ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä eikä yhtiöllä ole ohjeistusta vuodelle 2021. Yhtiöllä on pitkän aikavälin tavoitteet, jotka ovat keskimäärin yli 5 %:n vuotuinen liikevaihdon kasvu ja 20 %:n liikevoittomarginaali. Yhtiö on viime aikoina pyyhkinyt taloudellisilla tavoitteilla lattiaa ja näkemyksemme mukaan näin tulee tapahtumaan myös lähivuosina. Harvialla on käynnissä isot kasvuinvestoinnit, mitkä heijastelevat ennätysvahvaa tilauskirjaa, maailmalla voimistuvaa saunatrendiä ja Harvian tahtoa ottaa yhä suurempi osa kakusta itselleen. Yhtiö kasvatti 2020 kapasiteettiaan Kiinassa, USA:ssa, Romanissa ja Muuramessa, sai Q1’21 asennettua viivästyneet konetoimitukset USA:ssa ja kertoi ostavansa uuden sauna- ja spa-tuotteiden valmistamiseen sopivan kiinteistön USA:ssa (käynnistyy syyskuussa 2021). Uusi USA:n tehdas nostaa AHS:n kapasiteettia 30 % ja mahdollistaa jatkossa merkittävän kapasiteetin kasvattamisen ja monipuolistamisen. Näiden lisäksi yhtiö kertoi Muuramen tehdaslaajennuksen valmistuvan joulukuussa 2021. Harvia onnistui vuonna 2020 parantamaan jakeluaan lähes kaikilla markkinoillaan saaden uusia asiakkaita sekä kuluttaja- että ammattilaiskanavissa.
Yritysostojen kautta parantunut maantieteellinen peitto ja tuoteportfolio antavat mielestämme entistä paremmat lähtökohdat voittaa markkinaosuuksia kilpailijoilta, joilla ei ole samanlaista kokonaisvaltaista tarjoomaa kuin Harvialla. Yhtiö on kertonut etsivänsä aktiivisesti yritysostokohteita pirstaleisella saunamarkkinalla vahvistaakseen edelleen asemiaan. Harvialla on vahva tase, vuolas kassavirta ja erinomaiset näytöt omistaja-arvon luonnista yrityskaupoilla, joten pidämme tätä yritysostokorttia omistajien kannalta loistavana lisänä jo nyt erinomaisilta näyttäviin organisiin kasvumahdollisuuksiin.
Selvästi nousseiden ennusteidemme valossa osakkeen arvostus näyttää erittäin houkuttelevalta
Maailmalla voimistuva saunatrendi, Harvian vahva asema markkinalla, toimialan tunnetuin brändi, vahva hinnoitteluvoima, tuotannon tehokkuuden parantamiseen tehdyt investoinnit ja uudet innovaatiot tukevat tuloskasvun kulmakerrointa. Selvästi odotuksiamme paremman Q1:n ja ennätysvahvan kysyntäkuvan takia nostimme lähivuosien ennusteitamme liikevaihdon osalta 14-24 % ja liikevoiton osalta 33-40 %. Ennusteemme tarkoittavat lähivuosille keskimäärin ~23-24 %:n EBIT-marginaalia (yhtiön tavoite >20 %) ja odotamme tuloskasvun olevan lähes 20 %/vuosi. Päivitetyillä ennusteillamme 2021 ja 2022 P/E-luvut ovat 23x ja 20x, mitkä tarkoittavat harvinaista alennusta verrokkiryhmään nähden (11-37 %). Osinkotuotot ovat 2,5-3,3 %. Osakkeen arvostus on mielestämme houkuttelevalla tasolla ottaen huomioon yhtiön vahvan markkina-aseman, hyvät pitkän aikavälin tuloskasvunäkymät sekä potentiaalisen kasvua kiihdyttävän yritysostokortin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.04.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 109,1 | 147,4 | 176,9 |
kasvu-% | 47,26 % | 35,06 % | 20,02 % |
EBIT (oik.) | 24,5 | 35,9 | 41,5 |
EBIT-% (oik.) | 22,43 % | 24,39 % | 23,47 % |
EPS (oik.) | 0,94 | 1,44 | 1,69 |
Osinko | 0,51 | 0,85 | 1,00 |
Osinko % | 2,08 % | 1,99 % | 2,34 % |
P/E (oik.) | 25,99 | 29,66 | 25,35 |
EV/EBITDA | 18,19 | 20,20 | 17,04 |