Finnairin maaliskuun liikenneraportti oli kaksijakoinen
Finnair julkisti keskiviikkona liikennetietoraporttinsa maaliskuulta. Aasian yhä kireät matkustusrajoitukset ja Venäjän ylilentokielto kuristivat Finnairia yhä voimalla, mutta lyhyillä reiteillä kysyntä elpyi jälleen mukavasti helmikuun omikron-rasitusten jälkeen. Vertailukaudella tilanne oli koronatilanteen osalta huomattavasti vaikeampi ja Finnair nosti taas kapasiteettiaan rajusti suhteessa hyvin mataliin vertailulukuihin. Vuoden 2019 normaalit kapasiteetti ja volyymitasot ovat kuitenkin vielä kaukana. Kokonaisuutena Finnairin maaliskuun liikenneraportti oli suurin piirtein odotustemme mukainen.
Volyymit kasvoivat rajusti vertailukaudesta ja nousivat pandemia-ajan parhaalle tasolle
Maantieteellisistä alueista mannertenvälinen liikenne on yhä rajallista, vaikka Thaimaan ja USA:n matkustusrajoitusten löystyminen piti sekä Aasiassa että Pohjois-Amerikassa volyymit viime vuoden hyvin matalia tasoja ylempänä. Aasian liikennettä rokotti myös kuukauden alussa alkanut Venäjän ylilentokielto ja Aasian suuntautunut kapasiteetti laski alimmalle tasolle sitten viime marraskuun. Euroopan ja Kotimaan liikenne kasvoi merkittävästi erittäin heikosta vertailukaudesta ja selvästi myös helmikuusta. Matkustajamäärät ja myydyt volyymit ylittävät lievästi ennusteemme Euroopassa ja Kotimaassa, mutta Aasian ja Pohjois-Amerikan numerot jäivät odotuksiamme heikommiksi.
Finnairin matkustajakäyttöasteet olivat liiketoiminnan normaaliin luonteeseen peilattuna yhä erittäin matalia. Maaliskuussa saavutettu 53 %:n matkustajakäyttöaste alitti ennusteemme etenkin kaukoreittien takia lievästi. Käyttöasteiden osalta valopilkku oli Kotimaa, jossa saavutettu 74 %:n käyttöaste oli alueelle vahva lukema.
Rahti raportoi jälleen hyvistä numeroista alkuvuoden kausiluonne huomioiden
Korona-aikana käyttöön otetut puhtaat rahtilennot (normaalisti Finnairin rahtikapasiteetti on matkustajakoneiden ruumissa etenkin Aasiaan suuntautuvaa rahtia) jatkuivat maaliskuussa, vaikka Aasian osalta Venäjän kuukauden alkupuolella käyttöön ottama ylilentokielto sotkikin Finnairin operaatioita maaliskuussa. Rahtipuolen kapasiteetti- ja volyymi pysyi vuositasolla selvässä kasvussa, mutta kuukausitasolla sekä kapasiteetti että myyty volyymi laskivat noin 25 %. Kokonaisuutena rahtimarkkinan vahva kysyntätilanne vaikuttaa kuitenkin jatkuneen, vaikka pidämmekin mahdollisena, että huippu rahdin osalta alkaakin jo löytyä ja Venäjän tilanne aiheuttaa Finnairin rahdillekin volyymi- ja kustannushaasteita. Finnairin kokonaiskuvan kannalta rahti on kuitenkin yhä sivuroolissa. Siten rahti voi paikata vain osin matkustajaliikenteen kokonaisuutena hankalaa tilannetta, vaikka arvioimme rahtilentojen kannattavuuden olevan nousseista kuluista huolimatta kohtuullisella tasolla nykyvolyymit ja vallitsevat erittäin korkeat rahtihinnat huomioiden.
Emme tee muutoksia näkemykseemme Finnairista raportin jälkeen
Kokonaisuutena Finnairin maaliskuun liikenneraportti oli suurin piirtein odotustemme mukainen, joten raportti ei aiheuta välittömiä muutospaineita Q1:n ennusteisiimme. Viime aikoina rajusti nousseen polttoaineen hinnan takia Q1:n ennusteriskit ovat kuitenkin kohollaan. Nykyennusteillamme ei myöskään ole edellytyksiä toteutua Q2:sta alkaen, jos Venäjän ilmatila ei aukene. Tulemme myös päivittämään tältä osin Finnairin ennusteitamme viimeistään Q1:n tulosennakossamme. Arviomme mukaan markkinoiden huomio Finnairissa on siirtynyt toistaiseksi geopoliittiseen tilanteeseen, pakotteisiin, Venäjän vastapakotteisiin, vaikka pandemiarasituksetkaan eivät vielä Aasian matkustamisen osalta ole ohi.
Finnairin lyhyellä tähtäimellä haastavan liiketoimintaympäristön ja Venäjän ylilentokiellosta johtuvan nykystrategian pitkän aikavälin toteutettavuuteen liittyvän merkittävän epävarmuuden takia emme tee muutoksia näkemykseemme yhtiöstä maaliskuun liikenneraportin jälkeen. Olemme kommentoineet Venäjän ylilentokiellon vaikutuksia Finnairiin viime viikon yhtiöpäivityksessämme, joka on luettavissa täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.02.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 838,4 | 2 142,7 | 2 775,0 |
kasvu-% | 1,11 % | 155,57 % | 29,51 % |
EBIT (oik.) | −469,9 | −120,8 | 174,0 |
EBIT-% (oik.) | −56,05 % | −5,64 % | 6,27 % |
EPS (oik.) | −0,35 | −0,15 | 0,03 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | 103,63 |
EV/EBITDA | - | 26,45 | 10,26 |