Cargotec Q2 torstaina: Vielä menee hyvin, mutta H2’23:n kysyntänäkymissä riskejä
Cargotec julkistaa Q2-raporttinsa torstaina 20.7. klo 9:00. Hiljaista aikaa edeltäneen konferenssipuhelun perusteella kysyntätilanne on jatkunut melko stabiilina. Vahvan tilauskannan turvaamana odotamme vuoden 2023 tulosohjeistuksen säilyvän ennallaan, mutta Hiabin ja Kalmarin loppuvuoden kysyntänäkymissä on riskejä. Osakkeen arvostus on edelleen houkutteleva.
Tilauskertymä laskee kovalta vertailutasolta
Cargotec kertoi hiljaista aikaa edeltäneessä konferenssipuhelussa, että kysyntä on Q2:lla ollut hyvin samantapaista kuin Q1:llä. Tarjouspyyntöjen määrä on hyvällä tasolla, mutta myös asiakkaiden päätöksentekoa hidastavat tekijät ovat ennallaan. Näitä ovat korkea korkotaso / inflaatio, taantumapelot ja vaisut talouden kasvuennusteet. Myöskään Hiabin kysyntää rasittava kuorma-autokorien pitkä, jopa 12 kk:n toimitusaika ei ole lyhentynyt.
Saatujen tilausten hinnat ovat Cargotecin mukaan olleet noin +7..+9 %:n nousussa verrattuna Q2’22:een ja tämä koskee sekä laite- että palvelutilauksia. Tähän mennessä julkistettujen ja Q2:lle kirjattavien tilausten yhteisarvo on ollut arviomme mukaan vain 35 MEUR (-50 % v/v), mutta Q2:lle kirjattavia tilausjulkistuksia voi toki vielä tulla. Odotuksemme konsernin Q2-tilauskertymäksi on 1059 MEUR (-24% v/v) eli hieman vähemmän kuin konsensus (1087 MEUR; -22 % v/v). Vertailukauden tilauskertymä (1390 MEUR) oli Cargotecin kaikkien aikojen ennätys. Odotamme Kalmarin tilausten supistuneen -17 % v/v ja Hiabin tilausten pudonneen -22 % v/v. Molemmat luvut ovat melko lähellä konsensusta. Sitä vastoin ennusteemme MacGregorin tilauspudotukseksi (-40 % v/v) on selvästi konsensusta (-17 % v/v) varovaisempi. MacGregorin vertailukauden tilauskertymä olikin poikkeuksellisen korkealla tasolla.
Liikevaihto kasvaa ja kannattavuus säilyy kohtuutasolla
Ennusteemme konsernin Q2-liikevaihdoksi (+20 % v/v) on konsensuksen (+16 % v/v) yläpuolella. Cargotec aloitti Q2:n +10 % v/v kasvaneella tilauskannalla ja lisäksi yhtiön toimituskyky on saatujen indikaatioiden perusteella säilynyt hyvänä, vaikka joillakin viikoilla onkin sattunut kriittisten komponenttien puutteesta johtuvia toimitusviivästyksiä. Teräksen hinnan laskusta huolimatta komponenttien hinnoissa ei ole tapahtunut alentumista, sillä alihankkijat ovat luonnollisesti huomioineet palkkainflaation omassa hinnoittelussaan (etenkin korkeamman lisäarvon komponenteissa).
Arviomme konsernin oikaistuksi EBIT-marginaaliksi (10,1 %) on hieman konsensuksen alla.
Cargotec totesi mainitussa konferenssipuhelussa, että Kalmarin 13,0 %:n EBIT-marginaali Q1:llä oli ”yläkantissa” ja olemme huomioineet tämän omassa Q2-ennusteessamme Kalmarille (11,5 %). Ennusteemme Hiabin EBIT-marginaaliksi (14,2 %) on Q1:n tasolla, mutta odotamme MacGregorin marginaalin parantuneen 3,2 %:iin (Q1: 0,4 %) kasvaneiden volyymien myötä. Ennusteemme konsernin nettorahoituskuluiksi (-6 MEUR) samoin kuin veroasteeksi (29 %) ovat lähellä konsensusta. Oheisen taulukon ennusteessa oikaistuksi EPS:ksi näkyy huomattava ero oman ja konsensusennusteen välillä ja tämä jää taustaltaan epäselväksi.
Loppuvuosi menee vanhoilla vauhdeilla, mutta tilauskertymässä on paineita
Loppuvuoden 2023 markkinanäkymissä on painetta. Hiabin ja Kalmarin kannalta Euroopan ja Pohjois-Amerikan yksityisen kulutuksen ja osin myös rakentamisen matalasuhdanne yhdistettynä selvästi aiempaa korkeampaan korkotasoon ei stimuloi investointeja lastinkäsittelyratkaisuihin. Vaikka Drewry vielä Q1’23:n ennusteessaan odottikin globaalin konttiliikenteen +0,4 %:n v/v volyymikasvua kuluvana vuonna, on konttivarustamojen vaikea sulattaa alhaisia rahtihintoja (WCID-indeksi oli Q2’23:lla keskimäärin -78 %:n laskussa v/v ja -13 %:n laskussa kv/kv) samalla kun vesille tulee koko ajan huomattavia määriä uusia konttilaivoja. Indikaatiot Kalmarin loppuvuoden kysyntänäkymistä ovat sen vuoksi melko vaisuja.
Ennusteemme koko konsernin vuoden 2023 tilauskertymäksi on edelleen -13 % v/v eli hieman konsensusta (-15 % v/v) optimistisempi. Cargotec ei ole ohjeistanut vuoden 2023 liikevaihtoa, mutta vahva tilauskanta sekä tehdyt ja vielä tulossa olevat maltilliset hinnankorotukset tukevat +13 %:n v/v kasvuodotustamme (myös konsensusodotus on +13 % v/v). Cargotec on ohjeistanut, että ydinliiketoimintojen (Kalmar pl. raskaat nosturit sekä Hiab) vuoden 2023 vertailukelpoinen liikevoitto ylittää vuoden 2022 tason (384 MEUR; marg. 10,2 %). Oma ennusteemme ja konsensusodotus ylittävät tämän rajan noin +14…+18 %:lla (438 MEUR ja 451 MEUR). Ohjeistusta arvioitaessa on muistettava, että ydinliiketoimintojen vertailukelpoinen liikevoitto oli jo Q1’23:lla +62 %:n v/v kasvussa. Myyntilistalla olevan MacGregorin vuoden 2023 liikevoiton ohjeistetaan olevan voitollinen (2022: -47 MEUR). Sekä oma että konsensusodotus MacGregorin vuoden 2023 liiketulokseksi on +18 MEUR (marg. 2,1 %...2,5 %).
Q2-raportissa meitä kiinnostaa markkinakommenttien ja kannattavuusajureiden näkymien lisäksi päivitetyt kommentit Kalmarin ja Hiabin eriyttämisestä 2023–2024 sekä MacGregorin myymisestä. Cargotec totesi kesäkuussa, että konsernissa työskennellään nyt yksityiskohtaisemman eriyttämissuunnitelman parissa koskien Kalmarin ja Hiabin organisaatiorakenteiden, operatiivisten toimintojen ja rahoituksen järjestelyä.
Osakkeessa edelleen nousuvaraa
Nykymuotoisenkin Cargotecin osakkeen kokonaistuotto-odotus ylittää tuottovaatimuksen eli riskikorjattu tuotto on houkutteleva. Myös vuosien 2023–2024 P/E- ja EV/EBITDA-kertoimet ovat -6…-26 % alle verrokkien mediaanin. Koska pidämme Hiabin ja Kalmarin eriyttämisen toteutumiseen liittyvää riskiä vähäisenä, olemme ottaneet uuden rakenteen jo huomioon osakkeen arvoa määrittävänä tekijänä. Olemme käyttäneet tukena Q1-tuloskommentissamme esitettyä osien summa -laskelmaa ja soveltaneet siihen -10 %:n diskonttoa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Hiab ja MacGregor. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.07.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4 088,5 | 4 628,0 | 4 433,7 |
kasvu-% | 23,33 % | 13,20 % | −4,20 % |
EBIT (oik.) | 316,4 | 453,3 | 422,3 |
EBIT-% (oik.) | 7,74 % | 9,79 % | 9,52 % |
EPS (oik.) | 3,08 | 4,76 | 4,35 |
Osinko | 1,35 | 1,85 | 1,90 |
Osinko % | 3,26 % | 4,10 % | 4,21 % |
P/E (oik.) | 13,40 | 9,49 | 10,36 |
EV/EBITDA | 9,84 | 6,13 | 6,06 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/hermot_lehman/500/66918_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/jukka7/500/113170_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/t/d07c76/500.png)