Alma Media: Kohti uusia tavoitteita
Alma Median eilen julkaisema Q4-tulos jäi voimakkaana jatkuneesta liikevaihdon kasvusta huolimatta odotuksistamme ennustettua ripeämpää kustannusten nousua heijastellen. Yhtiön ohjeistus vastaavasti viitoitti liikevaihdon ja operatiivisen tuloskasvun jatkumista. Tätä kokonaiskuvaa heijastellen teimme pieniä ennusteiden laskuja lähivuosien tulosennusteisiimme. Ennustamamme tuloskasvu yhdessä hyvän osinkotuoton kanssa nostaa tuotto-odotuksen hyvälle tasolle. Laskemme tavoitehintamme ennustemuutoksia mukaillen 11,0 euroon (aik. 12,0 euroa) ja nostamme suosituksemme lisää-tasolle. Alma Median toimitusjohtajan Q4-haastattelun voi katsoa tästä linkistä.
Odotetun voimakasta kasvua, kustannuksissa ennakoitua voimakkaampaa nousua
Alma Median Q4:n liikevaihdon 26 %:n kasvu oli kokonaisuutena hyvin linjassa odotuksiemme kanssa. Segmenttitasolla Career ylitti ennusteemme rekrytointipalveluiden erittäin vahvan kysynnän jatkumisen seurauksena, kun taas Talentin ja Consumerin liikevaihdot vastasivat käytännössä odotuksiamme. Oikaistua liikevoittoa Alma teki Q4:llä 15,5 MEUR alittaen ennusteemme. Suhteellisesti kannattavuus nousi kuitenkin vertailukaudesta 19,9 %:iin (Q4’20: 18,0 %). Ennusteidemme alituksen taustalla oli valtaosin Career, jonka odotuksia pehmeämmän kannattavuuden taustalla oli henkilöstö- ja markkinointikulujen tuntuva kasvu. Yhtiö myös kertoi panostavansa enemmissä määrin markkinapaikkojensa ja digitaalisen liiketoiminnan kehitykseen, joka näkyy väliaikaisesti heikompana kannattavuutena. Tätä taustaa vasten jatkuvien toimintojen 0,14 euron osakekohtainen tulos alitti ennusteet operatiivista tulosta mukaillen. Osinkoa Alma Media maksaa 0,35 euroa/osakkeelta.
Ohjeistuksen sanamuodot odotetun mukaiset
Alma Media antoi vuodelle 2022 ohjeistuksen, jonka mukaan sen liikevaihto (2021: 275 MEUR) sekä oikaistu liikevoitto (61,1 MEUR) kasvavat vuoden 2021 tasosta. Nämä sanamuodot olivat linjassa meidän odotuksiemme kanssa, mutta Q4:n tuloksen ennusteidemme alituksemme seurauksena olemme tehneet lieviä ennusteiden laskuja lähivuosille. Ennusteemme vuodelle 2022 odottavat noin 7 %:n liikevaihdon kasvua ja lievästi edellisvuodesta kohoavaa oikaistua liikevoittomarginaalia. Alma Media myös päivitti eilen pitkän aikavälin taloudellisia tavoitteitaan kannattavuuden osalta. Yhtiö tavoittelee nyt yli 25 %:n oikaistua liikevoittomarginaalia, kun aikaisemmin tavoite oli yli 20 %. Pidimme aikaisempaa tavoitetta jo ennestään varovaisena ja keskipitkän aikavälin tavoitteemme odottivat noin 24 %:n keskimääräistä kannattavuutta. Tätä heijastellen keskipitkän aikavälin ennusteisiimme teimme vain varsin lieviä tarkistuksia.
Tuotto-odotus muodostuu arvostuksen nousuvarasta ja osinkotuotosta
Ennusteidemme mukaiset vuoden 2022 P/E- ja EV/EBIT-kertoimet ovat 16x ja 14x. Arvostuskertoimet ovat mielestämme absoluuttisesti kohtuulliset ja ne ovat myös alle yhtiön historiallisten arvostuskertoimien tason. Ennustamamme tulokasvun ja etenkin taseen velkaantuneisuutta painavan kassavirran ansiosta vuoden 2023 vastaavat arvostuskertoimet painuvat mielestämme maltilliseksi (2023 P/E 15x ja EV/EBIT 13x). Siten osakkeen arvostuksessa on mielestämme nykytasolta nousuvaraa, mikä yhdessä hyvälle 3,5 %:n tasolle nousevan osinkotuoton kanssa nostaa tuotto-odotuksen mielestämme houkuttelevaksi. Näkemystämme arvostuksen nousuvarasta tukevat myös haarukoimamme osien summa -laskelman ja pitkän tähtäimen arvonluontia painottavan kassavirtamallimme indikoimat osakkeen arvot (11,1-13,0 euroa/osake).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.02.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 275,4 | 294,1 | 300,8 |
kasvu-% | 19,64 % | 6,80 % | 2,27 % |
EBIT (oik.) | 61,1 | 67,2 | 69,7 |
EBIT-% (oik.) | 22,17 % | 22,84 % | 23,16 % |
EPS (oik.) | 0,58 | 0,64 | 0,66 |
Osinko | 0,35 | 0,38 | 0,40 |
Osinko % | 3,23 % | 3,62 % | 3,81 % |
P/E (oik.) | 18,60 | 16,43 | 15,86 |
EV/EBITDA | 14,41 | 12,27 | 11,55 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/petri_gostowski/500/42479_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/jukka7/500/113170_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/antti_jarvenpaa/500/16373_2.png)