Toimitusjohtajan blogi: Kovaa ajoa ja ainakin yksi virhe
Biohitin alkuvuosi on ollut vauhdikas. Myynti on vetänyt hyvin niin emoyhtiössä kuin Ison-Britannian ja Italian tytäryhtiöissäkin. Hiusten harmaantumista viime vuonna aiheuttaneet tuotantoketjuhaasteet alkavat olla takanapäin ja maaliskuun lopussa saimme ulos ensimmäisen erän uudistettuja GastroPanel-pikatestejä. Sormenpääveriversion toimitukset ovat vihdoin alkaneet, kiitos kärsivällisyydestä niin asiakkaille kuin myyjillemmekin
Erityisiä urotekoja emme ole kaiken kiireen keskellä ennättäneet tehdä. Olemme keskittyneet priorisointiin ja pyrimme tekemään kaiken minkä teemme aina hieman aiempaa paremmin. Priorisointikonsulttina olemme käyttäneet euroja. Vähän tylsää, mutta toimii.
Maaliskuun alussa kapusimme eduskuntatalon portaita ja demonstroimme poliittisille päättäjille GastroPanelin avulla saatavia satojen miljoonien eurojen säästöjä terveydenhoitomenoihin. Kaupan päälle hoidon vaikuttavuuskin tehostuu. Tavoitteenamme on, että GastroPanelia pilotoitaisi hyvinvointialueilla mahdollisimman pian. Tästä toivottavasti lisää myöhemmin.
Seuraavaksi vähän isoa kuvaa. Biohit on asemoinut itsensä käänneyhtiöksi. Mitä tämä tarkoittaa?
Käänteessä on kolme vaihetta.
Ensimmäinen vaihe on tuloksen kääntäminen positiiviseksi. Käyttökatteen etumerkki muuttui plussaksi jo vuonna 2021 ja liikevoitto seurasi perässä 2022. Voitaneen todeta, että ensimmäiseen vaiheen osalta tehtävä on suoritettu.
Toinen vaihe on liikevaihdon ja kannattavuuden kasvattaminen skaalaamalla. Skaalautumisessa on pohjimmiltaan kyse laskevista rajakustannuksista. Skaalautumaan pääsemme mm. tehostamalla järjestelmiämme, parantamalla informaation kulkua ja kopioimalla aiempia onnistumisia uusille markkinoille. Tämä vaihe on aloitettu ja työ jatkuu.
Kolmas vaihe on pitkän tähtäimen kannattavuuden varmistaminen. Vaiheiden yksi ja kaksi jo tehdyt ja aloitetut toimenpiteet rakentavat luonnollisesti pohjaa myös pidemmän tähtäimen menestykselle, mutta ensisijaisesti kolmas askel liittyy yhtiön strategiaan. Biohitin strategian päivittäminen aloitettiin maaliskuussa ja uusi strategia julkaistaan elo-syyskuun vaihteessa.
Vaikka Biohit onkin hyvässä kuosissa, on virheitäkin toki tehty ja ensimmäisen kvartaalin pahin moka menee omaan piikkiini.
Skeptisen koulukunnan mukaan viestintä epäonnistuu aina paitsi sattumalta. Ja jos viesti ei mene perille, vika on aina viestijässä. Olen yrittänyt viime syksystä lähtien kertoa, että Biohit tavoittelee kannattavaa ja maltillista kasvua. Viime vuonna liikevaihtomme kasvoi 17 % edelliseen vuoteen nähden ja liikevoittoprosenttimme oli pitkän tappiohistorian jälkeen 10,3.
Omasta mielestämme teimme kelpo tuloksen, mutta tilinpäätöstietojen julkaisupäivänä Biohitin osake sukelsi 13 %. Toisin sanoen, odotusten hallinta epäonnistui pahasti.
Tälle vuodelle antamamme ohjeistuksen mukaan odotamme liikevoittomme kasvavan viime vuoteen verrattuna. Tämä on linjassa kannattavan ja maltillisen kasvun tarinan kanssa.
Sijoittajat ovat tottuneet disclaimeriin ”mennyt ei ole tae tulevasta”. Peruutuspeiliin on kuitenkin hyvä välillä vilkaista.
Biohitin kumulatiiviset tappiot olivat vuosina 2018–2021 8,1 miljoonaa euroa ja osakkeen keskikurssi oli tänä aikana 2,70 euroa. Nyt liiketoimintamme on voitollista ja osake on euron halvempi.
En ota kantaa osakekurssiin, mutta lopetan tämän blogin aforismiin:
On turha olla oikeassa, jos markkinat ovat väärässä.
Jussi Hahtela
Toimitusjohtaja
Biohit Oyj
Biohit
Biohit on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu ruoansulatuskanavan sairauksiin liittyviä diagnostiikkatuotteita sekä karsinogenistä asetaldehydiä sitovia tuotteita. Pääkonttori sijaitsee Helsingissä.
Lue lisää yhtiösivulla