Nousuviikko takana, ”Achtung!” kuuluu Euroopan autoteollisuudesta
Viime viikko oli Euroopan ja Yhdysvaltain osakemarkkinalla Helsinkiä lukuun ottamatta nousuviikko. Keskuspankit ovat aloittaneet koronlaskukampanjansa, ja tällä viikolla siihen yhtyy Federal Reserve. Yhdysvalloissa otettiin indeksitasolla kova kiri loppuviikolla markkinaodotusten noustessa 50 korkopisteen laskun puolesta keskiviikon kokouksessa. Wall Streetilla viikko olikin yksi vuoden vahvimmista.
Teollisuustaantuma ei hellitä
Maailmantalouden kuva on edelleen vahvasti kahtiajakautunut. Palvelualoilla kasvu on ainakin toistaiseksi jatkunut, mutta teollisuustaantuma on painanut etenkin euroteollisuutta jo parin vuoden ajan. Moni on teollisuuden kilpailukyvystä nyt aidosti huolissaan, ja keskustelun polttopisteessä on autoteollisuus, jota käsittelimme myös tuoreimmassa Talouden jäljillä -jaksossa.
Autoteollisuudella on valtava merkitys suurimmassa eurotaloudessa Saksassa. Sen paino DAX-indeksissä on noin 10 % ja suora osuus BKT:stä noin 5 %. Lisäksi autoteollisuuden osuus koko EU:n tavaraviennistä on ollut noin 10 %, kun otetaan mm. ranskalaiset autonvalmistajatkin mukaan laskuihin.
Lähde: GTAI
Saksa on edelleen automahti, ja onnistunut pitämään globaalissa autokaupassa 23 %:n markkinaosuuden. Nyt autoteollisuus kuitenkin sakkaa, ja etenkin sähköautoilun alkutaipaleella saksalaisilla merkeillä on jäänyt ykkösvaihde päälle. Tesla on lisännyt myyntiään myös Euroopassa, ja kiinalaiset merkit ovat painaneet toden teolla kaasua. Kiinassa valmistettujen kiinalaisbrändien markkinaosuus Euroopassa myydyistä sähköautoista oli vuonna 2023 noin 7 %, mutta sen ennustetaan nousevan muutamassa vuodessa 20 %:iin. Kasvu on hämmästyttävää, sillä hetki sitten ei puhuttu edes 1 %:n osuudesta. Polttomoottoreissa kiinalaisten osuus yhä häviävän pieni ja ne ovat perinteisesti olleet saksalaisvalmistajien vahvuus. Sen sijaan kasvavalla markkinalla Kiinassa muiden maiden valmistajat ovat hävinneet osuuksia selvästi kiinalaisille valmistajille.
Lähde: WSJ
Täyssähköautojen osuus koko markkinasta on edelleen suhteellisen pieni, n. 15 %, mutta mitä nopeammin se kasvaa, sitä suuremmat haasteet eurooppalaiset kohtaavat. EU:n komissio tavoittelee polttomoottoriautojen myynnin kieltämisestä vuonna 2035 tietyin poikkeuksin, joten sääntely näyttelee suurta osaa liikenteen sähköistymisessä. Se on myös epävarmuuden lähde, sillä komission sääntöjä voidaan rukata vielä moneen kertaan, ja niihin muutoksiin autovalmistajien on vain taivuttava. Kun otetaan vielä huomioon kasvava protektionismi ja siihen sisältyvät poliittiset riskit, muuttuu valmistajien tuulilasi entistä huurteisemmaksi ja näkyvyys tulevaisuuteen heikkenee. Monesta asiasta siis riippuu, kuinka kauan autoteollisuuden alakulo jatkuu.