Mitä kuuluu pohjoismaiselle kuluttajalle?
Olen moneen otteeseen makrokommenteissa maininnut amerikkalaiskuluttajan koko maailmantalouden potentiaaliseksi veturiksi. Pohjoismaissa muun muassa ripeästi noussut korkotaso on kurittanut kuluttajaa, mutta kevätauringon säteet valaissevat kuluttajakysyntää täälläkin. Käyn tässä kommentissa tiiviisti läpi kuluttajakysyntää eniten vaikuttavia tekijöitä. Maittainen tarkastelu keskittyy Suomeen, Ruotsiin ja Tanskaan.
Palkat. Nimellispalkkakehitys piristyi selvästi viime vuonna ja Q3:lla Tanskassa palkkojen kasvu kiihtyi 3 %:iin ja Suomessa sekä Ruotsissa yli 4 %:iin. Kun otetaan huomioon alati vähenevät inflaatiopaineet, kuluvana vuonna voidaan reaalipalkoissa päästä Pohjoismaissa jo selvästi plussalle. Tämä antaisi selvää puskuria ostovoimalle ja pönkittäisi kuluttajakysyntää.
Lähde: Bloomberg
Työttömyys. Oman talouden kannalta kuluttajalle on olennaista itse tulotason lisäksi varmuus tulevaisuuden tuloista ja näkyvyys työllisyyteen. Esimerkiksi rakennusalalla heikko suhdanne on jo rokottanut työpaikkoja ja lisännyt työttömyyttä, mutta yleisesti ottaen työttömyysasteet Pohjoismaissa ovat pysytelleet alle koronapandemiaa edeltävän tason.
Luottamus. Vaikka kuplajuomia ei vielä poksautellakaan rännän keskellä, talouspessimismi on hellittänyt Pohjolan kuluttajien keskuudessa. Pohjat nähtiin vuonna 2022, ja sen jälkeen suunta on ollut poukkoillen ylöspäin. Lyhyen aikavälin inflaatio-odotuksetkin ovat laskeneet, mikä avittaa myös kuluttajaluottamusta. Palikat ovat siis koossa parempaan vuoteen kuluttajakysynnässä.
Lähde: Bloomberg