Zeeland Family päivitys - edessä vahvaa tuloskasvua
– Inderes
Toistamme Zeeland Familyn lisää-suosituksen ja 3,80 euron tavoitehinnan. Odotamme yhtiöltä vahvaa tuloskasvua lähivuosille merkittävästi kasvavien markkinoinnin ulkoistuspalveluiden, piristyvän mainosmarkkinan ja rakennemuutosten myötä parantuneen myyntimixin sekä tehokkuuden myötä. Pidämme yhtiön arvostustasoa kasvunäkymiin ja laskevaan riskitasoon nähden houkuttelevana.
- Zeeland Family julkaisi ennakkotietojen ansiosta odotetun kaltaiset H2’16-luvut. Yhtiön liikevaihto laski myynninrakenteen muutosten myötä ennakoidusti noin 11 % vertailukaudesta, mutta operatiivisen kehityksen kannalta olennaisempi myyntikate kasvoi 14 % vertailukaudesta. Toinen vuosipuolisko on Zeeland Familylle tuloksellisesti alkuvuotta vaisumpi ja kysyntä oli alkusyksystä vaimeaa, joten liiketulos jäi odotetusti heikoksi (H2’16: -0,1 MEUR), mutta parantui kuitenkin selvästi heikkoon vertailukauteen nähden (H2’15: -0,45 MEUR).
- Raportissa päähuomiomme kohteena olivat ohjeistus ja näkymät, jotka olivat odotetusti positiiviset. Zeeland Family ohjeistaa vuoden 2017 liikevaihdon (2016: 14,0 MEUR) sekä myyntikatteen (2016: 10,7 MEUR) kasvavan vuodesta 2016 ja liikevoiton parantuvan vuodesta 2016 (2016: 0,26 MEUR). Ohjeistus on näkemyksemme mukaan sanamuodoiltaan hyvin maltillinen ja väljä, sillä jo pelkästään SOK:n kanssa tehdyn, vuositasolla yli 2 MEUR:n arvoisen markkinoinnin ulkoistussopimuksen pitäisi tarjota selvää kasvua liikevaihtoon, myyntikatteeseen ja liikevoittoon. Lisäksi viime vuoden tulosta rasittivat noin 0,2 MEUR:n rakennemuutoksista johtuvat kertaerät, jollaisia ei pitäisi olla näköpiirissä kuluvalle vuodelle. Tulkintamme on, että yhtiö haluaa olla viime vuoden ennakoimattomien kysyntäheilahtelujen jälkeen äärimmäisen varoivainen ohjeistuksen suhteen vielä tässä vaiheessa vuotta. Odotamme, että yhtiö tarkentaa ohjeistusta viimeistään H1’17-raportin yhteydessä.
- Näkymien osalta kiinnostavin kommentti oli ulkoistuspalveluiden kasvuodotukset. Zeeland Familyn mukaan ulkoistuspalveluiden sekä muiden jatkuvien palveluiden osuus tilikauden myyntikatteesta oli vuonna 2016 noin 27 %, ja yhtiö uskoo tämän nousevan vuonna 2017 yli 40 prosenttiin. Markkinoinnin ulkoistupalvelut ovat Zeeland Familylle tärkeä kasvualue, sillä ne tarjoavat jatkuvuutta ja näkyvyyttä yhtiön liiketoimintaan ja edustavat luonteeltaan hyvin skaalautuvia palveluita. Muiltakin osin yhtiön näkymät lähdettäessä vuoteen 2017 ovat positiiviset, sillä markkinointiviestinnän markkina on hieman piristynyt talouskasvun mukana ja digitaalisten markkinointipalveluiden kysyntä on voimakkaassa kasvussa.
- Teimme H2’16 raportin pohjalta kokonaisuutena pieniä ennustemuutoksia. Odotamme edelleen vahvaa tuloskasvua vuonna 2017, sillä 1) vuonna 2016 tehdyt organisaatiomuutokset parantavat kustannustehokkuutta, 2) panostukset perinteisiä markkinointiviestinnän palveluita nopeammin kasvaviin digitaalisiin markkinointipalveluihin synnyttävät orgaanista kasvua ja parantavat myyntimixiä, sekä 3) yhtiön kannalta hyvin merkittävä SOK:n kanssa solmittu markkinoinnin tuotannon ulkoistussopimus ja toinen pienempi ulkoistussopimus käynnistyvät.
- Pidämme osakkeen arvostustasoa edelleen houkuttelevana vahvat tuloskasvunäkymät ja jatkuvien palveluiden merkittävän kasvun myötä laskeva operatiivinen riskitaso huomioiden. Ennusteillamme 2017e EV/EBITDA-kerroin on 6x ja P/E-kerroin 9x. Verosaatavien hyöty huomioiden P/E-kerroin on 7x. Volyymipohjainen EV/liikevaihto-kerroin on myös maltillinen 0,3x.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille