Zeeland Family H2 - ohjeistus ja näkymät odotetusti positiiviset
Markkinointiviestintäyhtiö Zeeland Family julkaisi aamulla ennakkotietojen ansiosta odotetun kaltaiset H2’16-luvut. Raportissa huomio kiinnittyikin osinkoehdotukseen, ohjeistukseen ja näkymiin. Osinkoehdotus oli hieman odotuksiamme korkeampi ja ohjeistus odotetusti positiivinen, mutta väljä. Myös näkymien osalta raportin anti oli yleisesti ottaen positiivinen, ja erityisen kiinnostuksen kohteena olevien jatkuvien palveluiden kasvun odotetaan olevan vahvaa.
Zeeland Family antoi helmikuussa positiivisia ennakkotietoja vuoden 2016 tuloksesta, joten H2’16-tulosluvut olivat siksi odotuksiemme mukaiset. Yhtiön mukaan loppusyksy sujui hyvin ja liikevoitto nousi siksi selvästi vertailukaudesta. Zeeland Familyn H2’16 liikevaihto oli 6,0 MEUR (H2’15: 6,8 MEUR), myyntikate 4,7 MEUR (H2’15: 4,1 MEUR) ja liiketulos -0,1 MEUR (H2’15: -0,45 MEUR). Osuus osakkuusyhtiöiden tuloksesta oli 0,02 MEUR (Ennuste 0,05 MEUR), minkä vuoksi tulos ennen veroja (H2’16: -0,12 MEUR) ja osakekohtainen tulos (H2’16: -0,09 euroa) jäivät aavistuksen alle ennusteemme. Zeeland Familyn hallitus ehdottaa 0,08 euron osinkoa osakkeelta, mikä ylitti sentillä 0,07 euron tasolla olleen ennusteemme. Eilisellä päätöskurssilla osinkotuotoksi tulee 2,4 %.
Raportissa päähuomiomme kohteena olivat ohjeistus ja näkymät, jotka olivat odotetusti positiiviset. Zeeland Family ohjeistaa vuoden 2017 liikevaihdon (2016: 14,0 MEUR) sekä myyntikatteen (2016: 10,7 MEUR) kasvavan vuodesta 2016 ja liikevoiton parantuvan vuodesta 2016 (2016: 0,26 MEUR). Ohjeistus on näkemyksemme mukaan hyvin maltillinen ja väljä, sillä jo pelkästään SOK:n kanssa tehdyn markkinoinnin ulkoistussopimuksen pitäisi tarjota selvää kasvua liikevaihtoon, myyntikatteeseen ja liikevoittoon. Lisäksi viime vuoden tulosta rasittivat rakennemuutoksista johtuvat kertaerät. Ennusteemme vuoden 2017 liikevaihdolle on 17,1 MEUR, myyntikatteelle 13,4 MEUR ja liikevoitolle 0,61 MEUR.
Näkymien osalta kiinnostavin kommentti oli ulkoistuspalveluiden kasvuodotukset. Zeeland Familyn mukaan ulkoistuspalveluiden sekä muiden jatkuvien palveluiden osuus tilikauden myyntikatteesta oli vuonna 2016 noin 27 %, ja yhtiö uskoo tämän nousevan vuonna 2017 yli 40 prosenttiin. Markkinoinnin ulkoistupalvelut ovat Zeeland Familylle tärkeä kasvualue, sillä ne tarjoavat jatkuvuutta ja näkyvyyttä yhtiön liiketoimintaan ja edustavat luonteeltaan hyvin skaalautuvia palveluita. Omat odotuksemme jatkuvien palveluiden kasvusta olivat ennakkoon hieman alemmat.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille