Wetterin CMD:llä käsiteltiin autoalan trendejä
Pääomamarkkinapäivän aikana yhtiön edustajat kävivät läpi Wetterin liiketoimintaa, ja autoalan asiantuntijoiden kanssa käyty paneelikeskustelu keskittyi autoalan trendeihin, tulevaisuuden näkymiin sekä haasteisiin. Wetteri ei päivittänyt strategiaansa tai taloudellisia tavoitteita, mutta esitykset tarjoavat laajan katsauksen toimialaan autoalaan kiinnostuneille. Pääomamarkkinan anti ei aiheuta muutostarpeita ennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä. Tallenne esityksestä on katsottavissa täältä.
Agenttimalli ja liikenteen sähköistyminen olivat keskeisimpiä teemoja
Wetteri järjesti keskiviikkona pääomamarkkinapäivän, jossa käsiteltiin etenkin yhtiön Raskaan kaluston liiketoimintaa sekä autoalan trendejä. Kahtena keskeisenä toimialan trendinä päivän aikana käsiteltiin liikenteen sähköistymistä ja Euroopassa yleistyvää autokaupan agenttimallia, jossa autot myydään suoraan valmistajan tai maahantuojan taseesta ja autokaupan rooli muuttuu ostoprosessissa enneminkin esittelyikkunaksi ja palvelupisteeksi.
Panelistit pitivät sähköistymistä vahvana trendinä henkilöautoissa, jota uutuutena Suomen markkinalle tulevat matalamman hintapisteen kiinalaisten sähköautojen odotetaan vauhdittavan. Kiinalaisiin autoihin liittyvää potentiaalia kuvastaa panelistien arvio (Huom. ei Wetterin edustajien kannanotto), että kiinalaisten henkilöautojen markkinaosuus voisi 5 vuoden tähtäimellä nousta 5–8 %:iin. Panelistien keskuudessa oletus tuntui olevan, että kuluttajien huoltokustannukset laskisivat sähköautojen yleistymisen myötä. Sähköautojen huollon vaatimat investoinnit nostettiin kuitenkin esille huoltoliiketoiminnan konsolidaatiota vauhdittavana tekijänä. Lisäksi Wetterin havaintojen perusteella sähköautot vaikuttaisivat pysyvän polttomoottoreja pidempään merkkihuollon piirissä.
Wetterin Raskaan kaluston pelikirjaa avattiin tarkemmin
Wetterin raskaan kaluston liiketoiminta on huoltopalvelumyynnin ohessa Wetterin toinen syömähammas kannattavuuden suhteen. Pääomamarkkinapäivällään Wetteri kävi läpi lähivuosien kulmakiviä Raskaan kaluston liiketoiminnan kehittämiseksi. Yhtiön neljä teemaa olivat yrityskaupat ja orgaaninen kasvu, Suvanto Trucks -liiketoiminnan integroiminen, uusien vaihtokuorma-autopisteiden avaaminen ja laajentuminen maansiirtokoneisiin. Helmikuun lopussa toteutetun Suvanto Trucks -yrityskaupan myötä Wetteri on merkittävästi vahvistanut markkina-asemaansa käytetyissä kuorma-autoissa. Sähköistymiseen liittyen yleiskäsitys tuntui olevan, että raskaassa kalustossa trendi etenee henkilöautoja hitaammin.
Wetteri avasi myös tarkemmin uutta avaustaan maansiirtokoneisiin SANY-brändin maahantuojana ja jakelijana. Uuden avauksen synergiahyötyjä perusteltiin mahdollisuudella myydä maansiirtokoneita Wetteri Trucksin nykyisissä toimitiloissa nykyisen henkilöstön voimin. Lisäksi liiketoimintojen asiakaskunnissa on yhtiön mukaan paljon päällekkäisyyttä, minkä odotetaan tukevan myyntiä. Arviomme mukaan konekaupan kannattavuus paranee huomattavalla viiveellä tuloksenteon kannalta keskeisen jälkimarkkinaliiketoiminnan viiveellä kasvavan koon vuoksi.
Henkilöautoista poiketen panelistit näkivät agenttimallin haasteellisena Raskaan kaluston ja konekaupan puolella tuotteiden korkean räätälöintiasteen vuoksi, mikä vaikeuttaa myynnin toteuttamista puhtaasti digitaalisesti.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Wetteri
Wetteri on monimerkkiautotalo, jonka kilpailuedun ytimessä ovat Suomen laajin merkkivalikoima laadukkaita myynti- ja huoltomerkkejä, vuosikymmenten aikana huippuunsa hiottu laaja-alainen osaaminen ja pitkäaikaiset luottamukselliset suhteet alan toimijoihin. Digitalisaation hyödyntämisessä ja data-analytiikan kehittämisessä Wetteri on ollut edelläkävijä jo pitkään.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut22.05.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 443,3 | 612,4 | 654,4 |
kasvu-% | 52,19 % | 38,15 % | 6,86 % |
EBIT (oik.) | 12,0 | 13,3 | 15,1 |
EBIT-% (oik.) | 2,70 % | 2,17 % | 2,30 % |
EPS (oik.) | 0,02 | 0,02 | 0,03 |
Osinko | 0,00 | 0,01 | 0,01 |
Osinko % | 1,34 % | 2,24 % | |
P/E (oik.) | 32,40 | 27,08 | 14,01 |
EV/EBITDA | 10,23 | 8,50 | 7,04 |