Wärtsilän markkinoiden myötätuuli kestää
Wärtsilä järjesti eilen tavanomaisen Q3:n hiljaista aikaa edeltävän konferenssipuhelun. Viesti oli optimistinen etenkin kysynnän osalta, mutta epävarmuus varastoinnin kohtalosta jatkuu.
Laitekysynnässä mukavaa virettä
Wärtsilän laitepuolen kysyntä on jatkunut vahvana molemmissa pääliiketoiminnoissa. Wärtsilä viittasi siihen, että Clarkson on vastikään nostanut ennustetaan koko vuoden 2024 globaaleiksi (> 2000 gt) alustilauksiksi yli 2100 alukseen, kun ennuste vielä keväällä oli selvästi alle 1900 alusta. Clarkson myös ennustaa, että trendi jatkuu pitkään ja että koko jaksolla 2024–2028 vuotuiset laivatilaukset ylittävät 2000 kpl. Vuosien 2013–2023 vastaava keskiarvo oli noin 1850 alusta. Telakoiden kapasiteetti tulee olemaan pullonkaula jatkossakin, sillä nykyinen globaali kapasiteetti on vain reilu 70 % vuoden 2011 huipusta. Wärtsilä ei ole kuitenkaan huolissaan omasta toimituskyvystään, sillä sen oma kapasiteetin käyttöaste Vaasassa on tällä hetkellä 70–75 % ja sillä on hyvin aikaa sopeuttaa koko toimitusketjuaan huippusuhdannetta varten. Myös Energyssä näkymä on hyvä eikä Wärtsilä voi asiakkaista johtuvista syistä julkistaa kaikkia tilauksiaan. Energyn tilauskertymä on kuitenkin muuttunut epätasaisemmaksi, mikä johtuu etenkin varastoinnin tilausten koon kasvusta. Wärtsilän toimittamien laitteiden käyttöasteet ovat olleet tasaisia ja tämä heijastuu myös palvelukysyntään.
Varastoinnin epävarmuus jatkuu
Wärtsilä ei ottanut vieläkään kantaa energiavarastoinnin kohtaloon konsernissa. Keskustelussa kuitenkin käsiteltiin toimialan muuttunutta kilpailutilannetta ja Wärtsilä on nyt arvionsa mukaan varastoinnissa globaalisiti sijoilla 6…7, kun aiemmin se oli pitkään kolmen suurimman joukossa yhdessä Teslan ja Fluencen kanssa. Wärtsilä korosti entiseen tapaan olevansa valikoiva varastointiprojekteissaan ja sille on keskeisintä laadukas toteutus. Wärtsilä kuitenkin puhui siitä, miten ”akkuvalmistajat luulevat osaavansa integraation”. Toimialalla on nyt paljon uusia pelureita, jotka hinnoittelevat itsensä selvästi Wärtsilän alapuolelle, mutta joiden toimitusten laatu tulee olemaan kysymysmerkki. Wärtsilä korosti, että sen referenssilista varastoinnissa on hyvä eikä sen toimituksissa ole tapahtunut virheitä. Wärtsilä ei kuitenkaan halua lähteä suoraan kilpailemaan alemman tason toimittajien kanssa.
Laitepainotteisuus näkyy H2:n marginaaleissa
Wärtsilä toisti, että H2’24:n oikaistu EBIT-marginaali tulee olemaan alempi kuin H1’24:n 10,7 %. Syynä on myyntimixin muuttuminen laitepainotteisemmaksi. Sekä omassa että konsensusennusteessa laitteiden paino H2’24:n liikevaihdosta ylittää 50 % (konsensus: 52 %; Inderes: 53 %), kun osuus H1’24:llä oli vain 42 % etenkin varastoinnin alhaisten toimitusten vuoksi. Samaten sekä konsensuksen että oma ennusteemme H2’24:n oikaistuksi EBIT-marginaaliksi (vastaavasti 10,4 % ja 9,8 %) ovat Wärtsilän linjauksen mukaisia.
Wärtsilä myös totesi olevansa luottavainen 12 %:n EBIT-marginaalitavoitteensa saavuttamiseen. Keinoina mainittiin vanhat tutut eli siirtyminen korkeamman lisäarvon (sopimuspohjaisin) palveluihin, Triesten tehtaan jo tapahtunut sulkeminen sekä laiteliiketoiminnan toipuminen ja siirtyminen sen sisällä avaimet käteen -toimituksista (EPC) puhtaasti laitetoimituksiin (EEQ). Lisäksi Wärtsilä totesi, että jos Marineen integroitu Voyage-liiketoiminta raportoitaisiin yhä erikseen, olisi se voitollinen, kun yksikkö teki vielä vuonna 2022 -38 MEUR tappiota.
Ei juuri yllätyksiä, mutta…
Wärtsilän viesti oli perinteisten liiketoimintojen ja H2’24:n osalta yllätyksetön, mutta varastoinnin tulevaisuuden epävarmuus mietityttää. Jos liiketoiminta jatkaa markkina-asemien menettämistä, voi sen tuloskäänne jäädä vaisuksi tai mahdollinen myyntihinta alhaiseksi. Myös varastoinnin läpinäkyvyys on melko alhainen, mikä aiheuttaa ylimääräistä leventymistä ennustehaarukoissa ja kohottaa riskitasoa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Wärtsilä
Wärtsilä on vuonna 1834 perustettu suomalainen konepaja, joka keskittyy toimittamaan laivojen moottoreita sekä niihin tarvittavaa koneistoa että laitteistoa. Lisäksi Wärtsilä valmistaa öljy, kaasu ja monipolttoainemoottoreihin perustuvia voimalaitoksia sekä näihin liittyviä palveluita. Yhtiö työllistää noin 18000 henkeä ympäri maailman ja erityisesti päämarkkinoillaan Euroopassa, Amerikassa ja Aasiassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut21.07.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 6 014,0 | 7 105,4 | 7 471,1 |
kasvu-% | 2,93 % | 18,15 % | 5,15 % |
EBIT (oik.) | 497,0 | 721,8 | 799,3 |
EBIT-% (oik.) | 8,26 % | 10,16 % | 10,70 % |
EPS (oik.) | 0,56 | 0,82 | 0,93 |
Osinko | 0,32 | 0,40 | 0,50 |
Osinko % | 2,44 % | 2,21 % | 2,76 % |
P/E (oik.) | 23,56 | 21,99 | 19,49 |
EV/EBITDA | 13,07 | 12,60 | 10,99 |