Wärtsilä CMD: Myötätuuli sen kuin jatkuu
Wärtsilä järjesti eilen Helsingissä pääomamarkkinapäivän. Merkittäviä uutisia ei kuultu, mutta positiivinen käsityksemme yhtiön pitkän tähtäimen kysyntäajureista ja markkina-asemasta vahvistui. Emme ole tässä vaiheessa kajonneet ennusteisiimme, suositukseemme ja tavoitehintaamme.
Pääomamarkkinapäivän anti oli runsasta. Keskeiset teemat olivat seuraavat:
Viime aikojen kehitys on ollut suotuisaa
Wärtsilä esitti useampia esimerkkejä yhtiön liiketoiminnan ja kohdemarkkinoiden kehittymisestä viime aikoina suotuisaan suuntaan:
- Merimoottoreiden vihreä siirtymä etenee nopeasti. Wärtsilän mukaan 58 % maailman telakoilta viimeisten 12 kuukauden aikana tilatuista konttialuksista on metanolikelpoisia ja kaikista tilatuista laivoista 25 % käyttää LNG:tä.
- Jaksolla Q4’21-Q3’23 Wärtsilä on saavuttanut nopeaa tahtia vuoden 2021 pääomamarkkinapäivässä esitettyjä tavoitteita: 1) Yhtiöltä on tilattu yli 100 metanolimoottoria; 2) Marinen sopimuspohjainen palveluliikevaihto on kasvanut +55 % ja Energyn sopimuspohjainen tilauskertymä +41 %; 3) suorituskykytakuun sisältävien palvelusopimusten määrä on kasvanut Marinessa +42 % ja Energyssä +29 %. Suorituskykytakuun sisältävät sopimukset ovat Wärtsilälle kaikkein halutuimpia ja niiden suuri lisäarvo edustaa strategian mukaista kiipeämistä palveluiden ”arvotikapuilla”. Tällä hetkellä sekä Marinen että Energyn asennetusta laitekannasta 29 % on sopimushuollon piirissä ja molemmissa sopimusten uusimisaste on yli 90 %.
- Energyn toimitussopimuksista on vuoteen 2024 lähdettäessä jo 80 % puhtaita laitetoimituksia (ja avaimet käteen -toimituksia 20 %) kun näitä oli vain 40 % vuoden 2022 alun tilauskannasta. Wärtsilän mukaan puhtaat laitetoimitukset ovat sekä paremmin kannattavia että pieniriskisempiä, vaikka yhtiö edelleen tekee valikoidusti myös avaimet käteen -toimituksia.
Pitkän aikavälin kysyntäajurit ovat myönteisiä
- Vihreiden polttoaineiden hintakilpailukyky tulee ohittamaan fossiiliset. Wärtsilän esittämässä skenaariossa LNG:n, metanolin ja ammoniakin hinnat (per GJ), jotka nykyisin ovat keskimäärin 2,9…4,1-kertaisia suhteessa vähärikkiseen polttoöljyyn, tulevat vuoteen 2035 mennessä laskemaan 1,0…1,2-kertaisiksi suhteessa vähärikkiseen polttoöljyyn. Wärtsilän mukaan varustamoilla ei ole enää aikaa odotella investointipäätöstensä kanssa, vaan niiden on toimittava ja valittava kaikkein tulevaisuusvarmin teknologia tilanteessa, jossa tulevaisuuden parhaasta polttoaineesta ei ole vieläkään täyttä varmuutta.
- Fossiilisia polttoaineita käyttävien alusten polttoainekustannukset tulevat sekä päästöoikeuksien että EU:n rangaistusmaksujen myötä käytännössä kaksinkertaistumaan vuoteen 2030 mennessä, vaikka polttoöljyn hinta säilyisi ennallaan. Wärtsilän esimerkissä handymax-kokoisen bulkkerin (35000–50000 DWT) vuotuiset polttoainekulut kasvavat noin 2,8 MEUR:sta noin 5,7 MEUR:on eli ero on taloudellisesti hyvin merkittävä. Wärtsilä uskoo tämän toimivan vahvana kysyntäajurina vaihtoehtoisia polttoaineita käyttäville merimoottoreille.
- Clarkson ennustaa globaalien laivatilausten volyymin (MW) kasvavan Wärtsilän fokussegmentissä eli nelitahtisissa keskinopeissa moottoreissa +11 % p.a. vuosina 2023–2030. Kaikkein nopeimmin kasvaa matkustajalaivasegmentti, jossa odotettu kasvu on +23 % p.a.
- Moottorivoimaloiden globaali markkina tulee perusvoimantuotannossa kasvamaan maltillista +4 % p.a. tahtia eli 7 GW:sta (2022) 10 GW:iin (2030e). Sitä vastoin säätövoimana moottorivoimaloiden markkina kasvaa peräti +19 % p.a. (5 GW:sta vuonna 2022 22 GW:iin vuonna 2030). Säätövoiman kasvava tarve perustuu uusiutuvien energianlähteiden nousuun ja potentiaali on merkittävä sekä Pohjois-Amerikassa että Euroopassa. Wärtsilä myös korosti moottorivoimaloiden etuja kaasuturbiineihin nähden eli ensin mainittujen nopeaa ylös- ja alasajoa, parempaa kykyä toimia osakuormalla sekä modulaarisuuteen perustuvaa korkeampaa tehokkuutta.
Wärtsilän tarjonta ja kilpailuasema ovat hyvin vahvoja
- Wärtsilän merimoottorivalikoima on dekarbonisaation näkökulmasta markkinoiden kattavin. Valikoimaan kuuluu jo nyt kuusi metanolimoottoria, ammoniakkimoottori esitellään vielä Q4’23:lla ja vetymoottori on ”hyvin aikataulussa” vuonna 2025 tapahtuvaa lanseerausta varten.
- Wärtsilä on hybridimoottoreissa (polttomoottori + sähkömoottori + varastointi) johtava valmistaja 26 %:n markkinaosuudella. Wärtsilä uskoo hybridien haastavan vahvasti perinteiset kaksitahtimoottorit kaasunkuljetusalusten voimanlähteenä. Hybridimoottoreiden etuna LNG-kuljetusaluksissa ovat vapautuva varastointikapasiteetti suhteessa kaksitahtimoottoriin, -10 % pienempi polttoaineenkulutus ja emissiot sekä -20 % pienemmät ylläpitokulut.
- Wärtsilän markkinaosuus merimoottoreissa on kaikkein vahvin matkustajalaivasegmentissä (matkustajalautoissa 65 % ja risteilijöissä 85 %) sekä offshoressa (55 %). Keskinopeissa nelitahtisissa päämoottoreissa Wärtsilän globaali markkinaosuus on 45 % ja näiden moottoreiden vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävässä osassa peräti 70 %.
- Wärtsilän globaali markkinaosuus yli 5 MW:n moottorivoimaloissa oli jopa 69 % Q2’23 päättyneellä 12 kk:n jaksolla. Wärtsilä korosti teknologiajohtajuuttaan uusiutuvissa polttoaineissa sekä suorituskykytakuun sisältävissä palvelusopimuksissa.
Varastoinnin kohtalo roikkuu ilmassa
Wärtsilä ei tietenkään kertonut tarkemmin pohdinnoistaan varastoinnin strategisessa uudelleenarvioinnissa. Yhtiö kuitenkin korosti, että se pystyy saavuttamaan 5 %:n orgaanisen kasvutavoitteensa myös ilman varastointia. Eräs avoin seikka on energiantuotannon valvonta- ja ohjausjärjestelmä GEMS:n kohtalo. Vaikka GEMS on keskeinen varastoinnille (sekä varastointi että GEMS tulivat Wärtsilään vuonna 2017 hankitun Greensmithin mukana), käytetään sitä myös puhtaissa moottorivoimalatoimituksissa. Wärtsilä painotti, että kaikki varastointiin ja GEMS:iin liittyvät ratkaisut ovat täysin sen omissa käsissä. Yhtiö ei suostunut julkistamaan aikatauluarviota strategisen arvioinnin päättymiselle.
Johtopäätös: Tilanne on herkullinen sekä yhtiölle että sijoittajalle
Vaikka Wärtsilä tietenkin painotti markkinaa ja itseään koskevissa arvioissa myönteisiä seikkoja, on markkinan odotettavissa oleva kehityskulku ja Wärtsilän kilpailuasema mielestämme kutkuttava. Yhtiön tuotetarjonta vastaa lähes kaikkiin markkinoiden todennäköisiin vaatimuksiin ja palvelujen yhä suurempi painottuminen lisäarvopalveluihin luo konsernin kannattavuudelle tukevan selkänojan. Yhtiöllä ei ole myöskään mitään tarvetta nopeisiin ratkaisuihin varastointiliiketoiminnan suhteen ja uskomme ratkaisun – sitten kun se syntyy – olevan perusteltu. Johdon innostusta kuvaa 26 vuotta Wärtsilää palvelleen Marine-liiketoiminnan vetäjän Roger Holmin kommentti: ”koko aikana, kun olen täällä ollut ei asemamme ja näkymämme ole ollut suotuisampi”.
Osakkeen hinnoittelu on edelleen houkutteleva: kokonaistuotto-odotus ylittää selvästi tuottovaatimuksen ja vuoden 2024 P/E-, EV/EBITDA- ja EV/EBIT-kertoimet ovat -14…-19 % alle verrokkien mediaanin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Wärtsilä
Wärtsilä on vuonna 1834 perustettu suomalainen konepaja, joka keskittyy toimittamaan laivojen moottoreita sekä niihin tarvittavaa koneistoa että laitteistoa. Lisäksi Wärtsilä valmistaa öljy, kaasu ja monipolttoainemoottoreihin perustuvia voimalaitoksia sekä näihin liittyviä palveluita. Yhtiö työllistää noin 18000 henkeä ympäri maailman ja erityisesti päämarkkinoillaan Euroopassa, Amerikassa ja Aasiassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut01.11.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 5 843,0 | 6 281,3 | 7 404,6 |
kasvu-% | 22,29 % | 7,50 % | 17,88 % |
EBIT (oik.) | 324,0 | 514,0 | 675,5 |
EBIT-% (oik.) | 5,55 % | 8,18 % | 9,12 % |
EPS (oik.) | 0,47 | 0,55 | 0,78 |
Osinko | 0,26 | 0,40 | 0,50 |
Osinko % | 3,30 % | 2,13 % | 2,67 % |
P/E (oik.) | 16,73 | 34,22 | 24,14 |
EV/EBITDA | 21,74 | 18,01 | 13,52 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/antti_jarvenpaa/500/16373_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/m/b2d939/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/hanna/500/73974_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/yksinainen/500/19261_2.png)