Vierailimme Scanfilin Åtvidabergin tehtaalla Ruotsissa
Vierailimme tällä viikolla Scanfilin Åtvidabergin tehtaalla Ruotsissa. Åtvidabegin tehtaan lisäksi vierailun yhteydessä sivuttiin myös yhtiön globaalia myyntitoimintoa.
Åtvidabergin tehdas on roolitettu toimimaan asiakkaan lähellä asiakkaan tuotekehitystä
Åtvidabergin tehdas tuli osaksi Scanfilia vuonna 2015 PartnerTech-kaupan yhteydessä. Tehtaalla on tällä hetkellä noin 300 työntekijää ja 20 000 neliömetriä vuokrattua pinta-alaa. Åtvidabergin tehtaan vahvuudet ovat arviomme mukaan monipuolisessa asiakasmixissä, laaja-alaisessa palvelutarjonnassa ja joustavuudessa. Asiakasmixiin kuuluu esimerkiksi varhaisen vaiheen teknologiayhtiöitä, jotka kaipaavat suuria ja vakiintuneempia asiakkaita enemmän suunnitteluun, logistiikkaan, tuotekehitykseen ja jälkimarkkinoihin liittyviä palveluita. Joustavuutta tehtaalle tuovat vuokratyövoiman käyttö sekä myös osittain tehdaspinta-alan määrään vuokranantajan kanssa sovittavissa olevat muutosvarat. Åtvidabergin tehtaan heikkoudet taas vastaavasti ovat arviomme mukaan kustannustehokkuudessa, sillä pienien tuotantoerien tehtaalla on manuaalisia työvaiheita melko paljon ja Ruotsissa myös palkat ovat korkeita. Arviomme mukaan Åtvidabergin tehtaan kannattavuus on kuitenkin sen vahvuuksien ansiosta Scanfilin parempaa puoliskoa, vaikka yhtiö ei tietenkään yksikkökohtaisia kannattavuuksia avaakaan.
Komponenttipulan osalta pahin voi olla takana ja kysyntäkommentit olivat yhä positiivisia
Arviomme mukana myös Åtvidabergin tehdas on kärsinyt Scanfilia ja koko toimialaa viime aikoina riivanneesta komponenttipulasta merkittävästi muun muassa toimitusvarmuuden heikentymisen, kohonneen kustannustason ja heikentyneen tuottavuuden muodossa. Komponenttipulan osalta yhtiö näki edelleen varovaisia helpottamisen merkkejä Q2-raportin tavoin. Kysynnän osalta kommentit olivat sen sijaan edelleen jopa yllättävän positiivisia, eikä merkkejä talouskasvun hidastumisen aiheuttamista kysyntävaikutuksista ole edelleenkään näkynyt. Emme kuitenkaan tältä osin huokaise vielä helpotuksista, sillä asiakkaiden pitkät tilauskannat huomioiden vaikutukset voivat tulla läpi Scanfiliin vasta pitkähköllä viiveellä.
Lisämyyntiä haetaan vanhoilta ja uusilta asiakkailta
Scanfilin globaaliin myyntiverkostoon kuuluu noin 30 myyjää, joista noin kaksi kolmannesta on keskittynyt vanhojen asiakkaiden myynnin kasvattamiseen ja noin kolmannes uusien asiakkaiden hankkimiseen. Varsinaisen myyntiorganisaation lisäksi tehtailla on merkittävää olemassa oleviin asiakkaisiin keskittynyttä myyntivoimaa. Yhtiön globaalia myyntiä johtaa Scanfilin johtoryhmään tammikuussa liittynyt Christina Wiklund, jolla on yli 20 vuoden kokemus elektroniikkateollisuudesta ja globaalista myynnistä.
Myynnissä pääroolissa on vanhojen asiakkaiden myynnin kasvattaminen kasvamalla asiakkaiden mukana ja markkinaosuutta asiakkaiden sisällä voittamalla. Uusien asiakkaiden myynnin kasvattamisen rooli on taas toimialan logiikan johdosta hitaampaa. Uusia kasvuaihioita Scanfil etsii etenkin varhaisen vaiheen kasvuyhtiöistä, joiden osalta kriittistä on osua ajoissa suurempiin volyymeihin murtautuviin pelureihin ja hylätä ajoissa telineisiin luultavasti jäävät tai muuten vaan Scanfilille sopimattomat kumppanit (syy voi olla esimerkiksi tuotteen ominaisuudet, asiakkaan taloudellinen tilanne tms.).
Kokonaisuutena Scanfil on mielestämme tänä vuonna pärjännyt myynnin osalta melko mukavasti, kun taas haasteet ovat olleet etenkin materiaalipulasta johtuen marginaalien puolella. Pidemmällä sihdillä tilanne on taas mielestämme ollut päinvastainen, sillä yhtiön määrätietoinen 7 %:n kannattavuuden tavoittelu on saattanut painaa Scanfilin orgaanisen kasvun joitakin verrokkeja heikommaksi 2010-luvun aikana. Arviomme mukaan lyhyellä tähtäimellä Scanflin prioriteettina on kannattavuuden parantaminen, mutta 1-2 vuoden tähtäimellä mielestämme täysin realistisen tavoitetason tienoille yltämisen jälkeen kasvun rooli yhtiön arvonluonnissa tulee korostumaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Scanfil
Scanfil on vuonna 1976 perustettu vertikaalisesti integroitunut ja etenkin teollisuuden elektroniikkaan asemoitunut sopimusvalmistaja. Yhtiö on keskittynyt elektroniikan ja erilaisten järjestelmien muodostamien tuotekokonaisuuksien integrointiin. Päivittäisen tekemisen tasolla tämä tarkoittaa sitä, että Scanfililla on taitoa valmistaa asiakkaan (ts. OEM-yhtiön) koko tuote tai sen osakokonaisuus. Scanfilin liiketoiminta on vahvasti Euroopan talousalueen ohjaamaa, sillä suurin osa liikevaihdosta tulee tältä alueelta. Muista maantieteellisistä alueista yhtiölle tärkeimpiä ovat Aasia sekä Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut07.08.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 695,7 | 824,5 | 750,0 |
kasvu-% | 16,87 % | 18,51 % | −9,04 % |
EBIT (oik.) | 40,3 | 43,5 | 48,5 |
EBIT-% (oik.) | 5,79 % | 5,28 % | 6,47 % |
EPS (oik.) | 0,47 | 0,51 | 0,58 |
Osinko | 0,19 | 0,21 | 0,23 |
Osinko % | 2,55 % | 2,82 % | 3,08 % |
P/E (oik.) | 15,78 | 14,57 | 12,92 |
EV/EBITDA | 9,83 | 9,14 | 7,43 |