Verve Q3’24 -ennakko: Yksityisyyttä painottaviin kohdentamisratkaisuihin keskittyminen kantaa nyt hedelmää
Käännös: Alkuperäinen kommentti julkaistu englanniksi 25.11.2024 kello 13:21.
Verve julkaisee Q3-tuloksensa torstaiaamuna 28.11. Tiedämme jo lokakuun lopussa saadun liiketoimintapäivityksen perusteella, että orgaanisen liikevaihdon kasvu kiihtyy Q3:lla 31 prosenttiin. Kasvun jatkuminen voimakkaana korostaa Verven vankkaa asemaa yksityisyyttä painottavissa kohdentamisratkaisuissa ja mobiilisovellusten sisäisessä mainonnassa, mistä on osoituksena sen merkittävä asiakaslaajentuma ja kasvanut markkinaosuus iOS-laitteilla viime vuosineljänneksillä. Päivityksen jälkeen tarkistimme ennusteitamme ylöspäin (ks. täältä). Kun ylärivi on jo etukäteen enemmän tai vähemmän tiedossa, otamme tarkempaan tarkasteluun kustannuspuolen, vapaan kassavirran, nettovelan sekä mahdolliset lisätiedot Jun Groupin integraatiosta ja saavutetuista synergiaeduista. Yhtiön viimeisimmän vuoden vakuuttava vire mielessämme meitä kiinnostaa lisäksi erityisesti kaikki vuotta 2025 koskevat näkemykset tulevasta.
Verve ohituskaistalla kilpailijoihinsa nähden
Odotamme Q3-liikevaihdon olevan 114,6 miljoonaa euroa (Q3'23: 78,3 miljoonaa euroa), mikä tarkoittaa 46 %:n kasvua vertailukaudesta, josta 31 % on orgaanista (ts. yhtiöpäivityksen mukainen orgaaninen kasvu). Arvioimme Q3-liikevaihdon kasvavan 12 miljoonalla eurolla Jun Groupin 1.8. tapahtuneen konsernin lukuihin yhdistymisen ansiosta (vaikutus 2 kuukaudelta).
Yhdysvaltojen digitaaliset mainosmarkkinat näyttävät olevan vahvassa kasvussa vuonna 2024 ja elpyvät voimakkaasti suhteellisen heikon 2023-vuoden jälkeen. Seuraamamme avoimen internetin verrokkiryhmä kasvoi Q3:lla keskimäärin 22 % edellisvuodesta, kun taas Walled Gardens -verrokkien (Google, Amazon, Meta) vastaava luku oli 16 % edellisvuodesta. Verve kasvaa siten nopeammin kuin vertailuryhmä, ja tämä suuntaus noudattelee jo edellisellä vuosineljänneksellä havaittua dynamiikkaa. Sen lisäksi, että nämä luvut todistavat laajemmalla markkinalla tapahtunutta tervettä kasvua, alleviivaavat ne myös Verven ylivoimaista kehitystä ja markkinaosuuksien ottoa.
Kannattavuuspuolella ennustamme oikaistun liikevoiton olevan 31,8 MEUR, mikä merkitsee huimaa 72 prosentin kasvua edellisvuodesta (Q3'23: 18,4 MEUR), ja oikaistun liikevoittomarginaalin olevan 27,7 prosenttia (Q2'23: 23,5 %). Voimakkaan liikevaihdon kasvun lisäksi odotamme tuloskasvua vauhdittavan edelleen yhtiön vuoden aikana osoittama vakaa kulukuri sekä Jun Groupin integraatiosta vahvistunut operatiivinen vipuvaikutus. Lisäksi oikaistun käyttökatteen arvioidaan olevan 37,5 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 62 %:n nousua vertailukaudesta (Q3’23: 23,1 MEUR) ja vastaa 32,7 %:n marginaalia.
Vuoden jälkipuolisko on tyypillisesti Vervelle niin liikevaihdon kuin kassavirtojenkin vahvistumisen aikaa, ja odotamme Jun Groupin (jolla on paremmat marginaalit ja kassakonversiokyky) konserniin yhdistymisen myötä Verven tuottavan H2:lla vapaata kassavirtaa (FCFF) yli 60 miljoonan euron arvosta. Täytyy kuitenkin pitää mielessä, että kasvulla on Verveen tyypillisesti kassavaroja sitova vaikutus, joten nopeana jatkuva kasvu saattaa tilapäisesti viivästyttää käteisvarojen vapautumista. Yhtiön arvopaperistamisohjelman ja Jun Groupin kysyntäpuolen toimintojensa ansiosta lyhyempien saamistenkotoutussyklien pitäisi kaikesta huolimatta auttaa kompensoimaan näitä mahdollisia haasteita.
Onko Chromella ja Googlella ero vireillä?
Googlen aiemmin tänä vuonna julkistama kolmannen osapuolen evästeiden poistamisen mahdollinen korvaaminen opt-out-valinnalla Chromessa sai epävarmuuden aallon pyyhkäisemään toimialalla. Vaikka tällä saralla ei olekaan kuulunut mitään uutta, hiljattain mielenkiintoa on herättänyt Yhdysvaltain oikeusministeriön ehdotus, että Google myisi Chrome-selaimensa poistaakseen kilpailua rajoittavia tekijöitä, jotka liittyvät sen valta-asemaan haku- ja mainospalveluissa. Jos ehdotus päädytään toteuttamaan, olisi sillä potentiaalisesti suuri vaikutus koko toimialaan. Chromen erottaminen Googlen mainosekosysteemistä saattaisi pienentää Googlen määräävää asemaa, mikä lisäisi kilpailua ja avaisi mahdollisuuksia Verven kaltaisille avoimen internetin toimijoille. Itsenäistynyt Chrome voisi myös soveltaa tiukempia yksityisyysstandardeja, nopeuttaa siirtymistä pois kolmannen osapuolen evästeistä ja lisätä evästeettömien kohdentamisratkaisujen kysyntää, mikä on Verven keskeinen vahvuus.
Juridisen prosessin odotetaan kuitenkin olevan pitkä, ja lopullinen päätös on tarkoitus saada vuoden 2025 elokuuhun mennessä. Kiinnostavaa olisikin kuulla osavuosikatsauksen yhteydessä Verven kanta/kommentit aiheesta.
Vuoden 2025 presidentinvaihdos tekee talousnäkymistä epävarmempia
Tarkistimme ennusteitamme 30.10. annetun yhtiöpäivityksen jälkeen. Vuodelle 2024 arvioimme liikevaihdon olevan 425 MEUR (2023: 322 MEUR), ja oikaistun liikevoiton odotetaan asettuvan 110 MEUR:oon (2023: 77 MEUR), mikä vastaa 26 %:n marginaalia. Liikevaihtoennusteemme ylittää yhtiön ohjeistuksen ylärajan (400–420 MEUR), jota pidämmekin melko konservatiivisena viimeaikaisen vahvan tuloskunnon vuoksi.
Digitaaliset mainosmarkkinat ovat elpyneet voimakkaasti vuoden 2024 aikana, ja erityisesti Yhdysvalloissa sekä aidatut puutarhat että avoin internet ovat kasvaneet reippaasti kaksinumeroista tahtia. Tämä elpyminen on linjassa Yhdysvaltojen koko vuoden ajan jatkuneen vankan taloudellisen suorituskyvyn kanssa, mikä perustuu suurelta osin kuluttajien vakaaseen kulutuskäyttäytymiseen. Inflaatio on hidastunut merkittävästi aiemmista huippulukemista, työmarkkinat ovat vähitellen viilentyneet (mikä mahdollistaa uudet koronlaskut), ja kuluttajien mieliala on parantunut tasaisesti heinäkuusta lähtien.
Nämä tekijät yhdessä viittaavat siihen, että Yhdysvaltain talouden näkymät ovat suotuisat 2025 vuodenvaihteen lähestyessä, mikä puolestaan tukee mainosmarkkinoiden kasvun jatkumista. Epävarmuustekijöitä on silti yhä ilmassa. Donald Trumpin paluu Valkoiseen taloon vuonna 2025 voi tuoda mukanaan poliittisia muutoksia, kuten veronalennuksia ja rajuja tulleja. Vaikka nämä muutokset saattavat edistää talouskasvua lyhyellä aikavälillä, ne voivat myös kasvattaa julkistalouden alijäämää ja lietsoa inflaation uuteen nousuun. Tämä voisi viivästyttää korkojen alentamista ja johtaa korkeampiin pitkiin korkoihin, mikä mahdollisesti hidastaisi kuluttajien kulutusta ja mainonnan budjetteja.
Epävarmuustekijöistä huolimatta Verve on hyvissä asemissa hyötyäkseen käynnissä olevasta siirtymästä kohti yksityisyyttä painottavaa digitaalista mainontaa, jonka ennakoidaan olevan yhtiön kasvua tukeva tekijä tulevina vuosineljänneksinä. On kuitenkin syytä tiedostaa, että Verve – kuten muutkaan digimainonnan alalle altistuvat yritykset – ei ole immuuni haitoille, mikäli laajemmat markkinaolosuhteet heikkenevät.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verve
Verve (Ticker: VER) is a fast-growing, profitable, digital media company that provides AI-driven ad-software solutions. Verve matches global advertiser demand with publisher ad-supply, enhancing results through first-party data from its own content. Aligned with the mission, “Let’s make media better,” the company focuses on enabling better outcomes for brands, agencies, and publishers with responsible advertising solutions, with an emphasis on emerging media channels. Verve’s main operational presence is in North America and Europe. Its shares are listed on the Nasdaq First North Premier Growth Market in Stockholm and the Scale segment of the Frankfurt Stock Exchange. The company has three secured bonds listed on Nasdaq Stockholm and the Frankfurt Stock Exchange Open Market.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut31.10.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 322,0 | 424,9 | 521,1 |
kasvu-% | −0,76 % | 31,96 % | 22,64 % |
EBIT (oik.) | 76,9 | 109,8 | 138,3 |
EBIT-% (oik.) | 23,89 % | 25,84 % | 26,55 % |
EPS (oik.) | 0,15 | 0,30 | 0,41 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 6,60 | 13,20 | 9,82 |
EV/EBITDA | 3,55 | 8,69 | 6,47 |