Verkkokauppa.comin analyytikkopuhelun antina tahmeana jatkunut markkina
Verkkokauppa.com järjesti maanantaina Q3-tuloksen hiljaista jaksoa edeltävän puhelunsa analyytikoille. Puhelun anti oli selvä markkinan jatkuessa epävarmana ja vaisuna. Heikon markkinan myötä yhtiön kilpailijat ovat pyrkineet saavuttamaan markkinaosuutta kilpailemalla jopa kestämättömän alhaisella hintatasolla.
Myynnillisesti vaisu, mutta odotusten mukainen kvartaali tulossa
Verkkokauppa.com kertoi maanantaina analyytikkopuhelussaan markkinan jatkuneen epävarmana ja vaisuna. Kuluttajat ovat entistä hintatietoisempia ja kampanjoiden rooli korostui Q3:n aikana (back to school/work). Heikko markkina on näkynyt myös B2B-asiakkaiden puolella. Suuri osa Verkkokauppa.comin yritysmyynnistä tulee PK-sektorin yrityksiltä, joiden rahahanat ovat olleet aiempaa suljetummat. Omien tuotemerkkien (Private label) suosio on jatkunut kuluttajien siirtyessä alemman hintapisteen tuotteisiin. Mielestämme käynnissä on otollinen hetki tutustuttaa Verkkokauppa.comin asiakkaat e-ville.com yritysoston kautta saatujen Private label -resurssien kautta hankittuihin uusiin omiin tuotemerkkeihin. Nämä tulevat jatkossa tukemaan yhtiön katetasoja.
Isossa kuvassa Q3:sen myynnistä on tulossa suurin piirtein odotustemme mukainen. Tällä hetkellä myynnin selkeälle kasvulle ei näytä löytyvän ajureita, sillä kuluttajien luottamus on edelleen erittäin matalalla tasolla. Euroopan koroissa on käynnissä hetkellinen mietintätauko, ja korkolaskujen alku saattaisi nostaa kuluttajaluottamusta ylöspäin. Samaan aikaan kuitenkin Suomen talouden ennustetaan painuvan taantumaan.
Heikolle markkinalle tavanomainen hintakilpailu on jatkunut Q2:n jälkeen
Yhtiön kilpailijat (Gigantti ja Power) ovat jatkaneet aggressiivista hintakilpailua Q3:lla. Arvioimme yhtiön kilpailijoiden tukeneen myyntiänsä katteita uhraamalla, joka saattaa näkyä Verkkokauppa.comille hetkellisenä markkinaosuuden menetyksenä. Käsityksemme mukaan Verkkokauppa.com on osallistunut hintakilpailuun vain niiltä osin, kun se on ollut perusteltua, eikä ole liiaksi luopunut katteistaan. Hintakilpailu on näkynyt erityisesti kuluttajaelektroniikan puolella, kuten esimerkiksi tietokoneissa, puhelimissa sekä kodinkoneissa, joissa tällöin Verkkokauppa.comin menekki on ollut heikompaa.
Tulosparannusta tukee panostus omaan tekemiseen
Varastotasojen laskun sekä valikoiman katetason tervehdyttämisen myötä Q3:n myyntikatemarginaalin parannus tulee olemaan melko linjassa H1:n aikana nähdyn kanssa ja selkeästi vertailukautta parempi. Tehostustoimien myötä henkilöstökulut tulevat laskemaan vertailukauden tason alle, niin kuten edellisen kvartaalin aikana. Lisäksi laskeneet rahtikulut helpottavat kansainväliseen logistiikkaan liittyviä kustannuksia. Kotimaan logistiikan kustannukset ovat kuitenkin yhtiön sanojen mukaan nousseet ja muitakin inflaatiopaineita on ilmassa. Kokonaisuudessaan odotamme kiinteiden kulujen laskeneen Q3:n aikana.
Huomioiden hyvät myyntikatteet sekä vertailukautta alemmat kiinteät kulut, odotuksissa on absoluuttisesti sekä suhteellisesti edellisvuotta parempi Q3-liikevoitto laskeneesta liikevaihdosta huolimatta. Tällä hetkellä odotamme yhtiön Q3-liikevaihdon olevan 127,8 MEUR (-7 % v/v) ja liikevoiton puolestaan 3,5 MEUR (2,7 % liikevaihdosta). Verkkokauppa.com julkaisee Q3-tulosraporttinsa torstaina 26. lokakuuta noin klo 8:00.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.07.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 543,2 | 517,5 | 562,4 |
kasvu-% | −5,46 % | −4,71 % | 8,66 % |
EBIT (oik.) | 3,5 | 9,9 | 14,4 |
EBIT-% (oik.) | 0,65 % | 1,91 % | 2,56 % |
EPS (oik.) | 0,03 | 0,14 | 0,22 |
Osinko | 0,00 | 0,05 | 0,15 |
Osinko % | 2,31 % | 6,94 % | |
P/E (oik.) | 81,76 | 14,90 | 10,03 |
EV/EBITDA | 19,03 | 7,43 | 4,78 |