Verkkokauppa.com Q4-aamutulos: Vaisu ohjeistus ja jäähyväiset osingolle
Verkkokauppa.com julkaisi aamulla Q4-raportin, jonka myynti ja liikevoitto olivat jo alustavien lukujen perusteella tiedossa. Huomio olikin ohjeistuksessa, joka jäi hyvin varovaiseksi ja samalla odotuksistamme, sillä 2023 liikevaihdon ennakoidaan laskevan (ennusteemme samalla tasolla) ja vertailukelpoisen liikevoiton vain parantuvan viime vuoden ennätysmatalasta 3,5 MEUR:sta (ennusteemme 10 MEUR). Vaisun vuoden jälkeen kvartaaleittain kasvavasta osingonjakopolitiikasta jouduttiin myös poikkeamaan ja osinkoa ei tulla jakamaan vuoden 2022 tuloksesta.
Haastava markkinaympäristö jatkui kuluttajissa ja tarttui myös yritysasiakkaisiin
Q4:sta väritti odotetusti haastava markkinaympäristö ja voimistuneet inflaatiopaineet pitivät kuluttajien luottamuksen ennätysmatalalla. Yhtiön liikevaihto laski ennakkotietojen mukaisesti 8 %:lla 155 MEUR:oon. Marraskuussa alkaneessa sesongissa asiakasaktiivisuus oli kohtalaisella tasolla, mutta kysyntä kohdistui aiempaa voimakkaammin matalamman hintapisteen tuotteisiin ja tarjouksiin. Markkinan epävarmuus heijastui myös yritysmyyntiin.
Ydinkategorioiden (kodintekniikka) myynti laski noin 10 %:lla. Kehittyvissä kategorioissa myyntiä kyettiin puolustamaan paremmin ja niiden myynti laski 1,7 %:lla. Näiden kategorioiden osuus myynnistä nousi 17 %:iin (Q4’21: 16 %). Kuluttajamyynti laski 11 %:lla ja yritysasiakasmyynti kääntyi myös laskuun (-3,3 %). Vientiliiketoiminta sen sijaan kasvoi 5 %:lla. Kotimaan verkkomyynti laski 10 % ja oli 61 % yhtiön kokonaismyynnistä. Kotimaan kivijalkakauppojen myynti laski puolestaan 7,4 % ja oli 30 % kokonaismyynnistä.
Tulos romahti ennakkotietojen mukaisesti
Yhtiön myyntikatemarginaalin laski selvästi 14,1 %:iin (Q4’21: 15,5 %), mutta siihen sisältyi 1,6 MEUR:n varaston alaskirjaus liittyen valikoiman tehostamiseen, joka laski katetta noin 1 prosenttiyksiköllä. Myyntikatteeseen laskevasti vaikutti odotetusti myös kireä hintakilpailu ja kuluttajamyynnin pienentynyt rooli. Henkilöstökulut nousivat 15 %:lla 11,1 MEUR:oon. Kustannusten kasvu johtui pääasiallisesti pitkän tähtäimen strategisten kasvuhankkeiden edistämiseen liittyvistä osaamisinvestoinneista IT- ja konsernitoimintoihin. Muut kulut laskivat 11 %:lla 8,9 MEUR:oon. Laskuun vaikuttivat lähinnä pienemmistä tilausvolyymeista tippuneet ulkoistetun varaston henkilökustannukset. Myös markkinoinnin kustannukset olivat 22 % vertailukautta matalammat.
Edellisten seikkojen seurauksena yhtiön liikevoitto (vrt.) laski 0,8 MEUR:oon (Q4’21: 5,3 MEUR). Raportoitu osakekohtainen tulos laski 0,01 euroon/osake (Q4’21: 0,09 euroa/osake).
Uusi ohjeistus oli hyvin varovainen ja jäi odotuksistamme
Verkkokauppa.com odottaa vuoden 2023 liikevaihdon laskevan (2022: 543,1 MEUR) ja vertailukelpoisen liiketuloksen kasvavan (2022: 3,5 MEUR). Oma 2023 liikevaihdon ennusteemme ennen raporttia oli 550 MEUR (2022: 543 MEUR) ja ennusteemme oikaistuksi liikevoitoksi oli 10,3 MEUR. Näemme nykyisissä liikevaihto- sekä liikevoittoennusteissamme laskuvaraa, sillä tulosohjeistus ei anna niille selkänojaa, mutta kuuntelemme vielä yhtiön tarkemmat tulospäivän kommentit.
Yhtiö käynnisti tammikuussa myös säästöohjelman (10 MEUR), joka tähtää yhtiön operatiivisen tehokkuuden ja kilpailukyvyn paranemiseen ja siitä ei kerrottu nyt uutta. Tehostamistoimien vaikutuksen pitäisi alkaa näkyä H2’23:sta alkaen, jolloin uskomme yhtiön jälleen palaavan tuloskasvuun vaisusta ohjeistuksesta huolimatta.
Yhtiö totesi myös, että se katselmoi ja tarvittavin osin päivittää pitkän aikavälin strategiaansa vuoden 2023 ensimmäisen puoliskon aikana. Visio pysyä verkkokaupan edelläkävijänä on vahva ja asiakaslähtöisyys jatkuu korostetusti innovoinnissa ja toiminnan kehittämisessä. Tulevina vuosina yhtiö tulee jatkamaan panostusta ydinliiketoimintojen optimointiin ja tehostamiseen teknologian ja datan kautta. Tämän kautta yhtiö pyrkii kasvavissa määrin vapauttamaan resursseja uusien kannattavien kasvuinnovaatioiden skaalaamiseen ja kaupan alan uudistamiseen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.01.2023
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 574,5 | 543,3 | 549,9 |
kasvu-% | 3,78 % | −5,42 % | 1,21 % |
EBIT (oik.) | 20,3 | 3,5 | 10,3 |
EBIT-% (oik.) | 3,53 % | 0,64 % | 1,87 % |
EPS (oik.) | 0,33 | 0,03 | 0,15 |
Osinko | 0,25 | 0,05 | 0,14 |
Osinko % | 3,45 % | 2,31 % | 6,48 % |
P/E (oik.) | 21,32 | 79,02 | 14,21 |
EV/EBITDA | 12,67 | 14,72 | 7,29 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/s/4bbf92/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/n/5f8ce5/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/ripelein/500/140686_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/j/3be4f8/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/r/8491ac/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/kbusiness/500/99386_2.png)