Verkkokauppa.com Q2 perjantaina - kaasu pohjassa eteenpäin
Verkkokauppa.com julkistaa Q2-raporttinsa perjantaina 08:00. Odotamme yhtiön jatkaneen ripeää kasvua aggressiivisen hinnoittelun sekä piristyneen markkinan turvin. Tulos paranee, mutta sen merkitys on vähäinen huomion keskittyessä yhtiön kasvuun. Pidämme myös mahdollisena, että yhtiö kertoo Q2-raportin yhteydessä tarkemmista suunnitelmista uuden myymälän avaamiseksi.
Ennustamme Verkkokauppa.comin Q2-liikevaihdon kasvavan 18 %:lla 94,7 MEUR:oon (konsensus 92,8 MEUR). Kasvua tukee yhtiön oma aggressiivinen hinnoittelu, kodinelektroniikan ulkopuolisten tuoteryhmien kasvu sekä markkinan piristyminen. Vaikka kodinelektroniikkamarkkinan kasvu onkin hidastunut selvästi Q1:llä nähdystä lähes 9 %:n kasvusta, on talouden elpyminen pitänyt markkinan terveessä kasvussa. Tampereen ja Oulun uudet isommat myymälät eivät vielä oleellisesti ole ehtineet vaikuttaa Q2-myyntiin.
Yhtiön erittäin aggressiivisesti hinnoittelusta ja kireästä hintakilpailusta johtuen myyntikate tulee olemaan paineessa ja ennustamme sen laskevan 15,0 %:iin vuodentakaisesta 15,4 %:sta. Myyntikatetta tukevat Apurahan kasvavat volyymit sekä myyntimixin lievä parantuminen (talouden elpyminen ja uusien tuoteryhmien kasvu), mutta nämä eivät riitä kompensoimaan yhtiön hinnoittelua. Hinnoittelustrategia on mielestämme täysin oikea ja yhtiön arvon kannalta liikevaihdon kasvattaminen on lyhyellä tähtäimellä huomattavasti tulosta tärkeämpää. Kulujen osalta yhtiö on todennäköisesti lisännyt edelleen markkinointipanostuksiaan, mutta muilta osin kulujen kasvun pitäisi olla selvästi liikevaihdon kasvua hitaampaa. Kulujen liikevaihtoa hitaampi kasvu riittää kompensoimaan laskevan myyntikatteen vaikutuksen ja ennustamme liikevoiton olevan 1,7 MEUR (Q2’16: 1,0 MEUR).
Pidämme mahdollisena, että yhtiö kertoo Q2:n yhteydessä suunnitelmistaan avata uusi myymälä. Yhtiö kertoi jo Q4-raporttinsa yhteydessä suunnittelevansa 1-2 uuden myymälän avaamista ja pidämme todennäköisinä kohteina Turkua ja Vantaata. Uudet myymälät ovat lähivuosien kasvun kannalta tärkeässä roolissa, sillä näkemyksemme mukaan yhtiön myynti on varsin keskittynyttä nykyisten myymälöiden ympäristöön. Mikäli yhtiö haluaa saada uuden liikkeen auki ennen joulukauppaa, pitäisi yhtiön tehdä päätös perustamisesta varsin pian.
Verkkokauppa.com on ohjeistanut liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevoiton ylittävän vuoden 2016 tason. Ohjeistus on varovainen, mutta emme odota siihen muutoksia vielä tässä kohtaa vuotta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.04.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 371,5 | 451,4 | 541,7 |
kasvu-% | 8,09 % | 21,50 % | 20,01 % |
EBIT (oik.) | 12,8 | 16,3 | 22,0 |
EBIT-% (oik.) | 3,45 % | 3,61 % | 4,06 % |
EPS (oik.) | 0,23 | 0,29 | 0,39 |
Osinko | 0,19 | 0,19 | 0,21 |
Osinko % | 2,72 % | 14,35 % | 15,86 % |
P/E (oik.) | 29,77 | 4,58 | 3,40 |
EV/EBITDA | 19,78 | 1,65 | 1,29 |