Verkkokauppa.com Q2 - jälleen erinomainen suoritus
Verkkokauppa.com julkaisi aamulla erittäin vahvan Q2-raportin. Raportti ylitti markkinaodotukset selvästi ja Q2 oli jälleen vahva osoitus yhtiön strategian ja liiketoimintamallin toimivuudesta. Odotamme positiivista kurssireaktiota tälle päivälle, kun markkinat joutuvat tarkistamaan ennusteitaan ylöspäin.
Verkkokauppa.comin liikevaihto kasvoi 24 % 99 MEUR:oon ylittäen meidän 94,7 MEUR:n ja konsensuksen 92,8 MEUR:n ennusteet selvästi. Myynnin kasvun taustalla oli yhtiön oma hyvin aggressiivinen hinnoittelu, laajentunut tuotetarjonta sekä yllättävän vahva markkinatilanne. GfK:n mukaan Suomen kodinelektroniikkamarkkina kasvoi huhti-toukokuussa 7 %:lla, mikä oli selvästi odotuksiamme nopeammin ja tahti tulee todennäköisesti hidastumaan selvästi H2:lla. Yhtiön myynti sisälsi jälleen jonkin verran matalakatteista tukkueräkauppaa, mutta arviomme mukaan myös tästä oikaistuna liikevaihto ylitti selvästi konsensusennusteen.
Yhtiön jatkuva aggressiivinen hinnoittelu sekä odotuksia suurempi tukkueräkauppa heijastui kannattavuuteen ja myyntikate laski 14,6 %:iin (Q2’16: 15,4 %) odotettuamme 15,0 %:n myyntikatetta. Myyntimixissä ei arviomme mukaan ole tapahtunut oleellisia muutoksia katsauskaudella ja näin ollen myyntikatteen laskun taustalla on etenkin aggressiivinen hinnoittelu ja kireä hintakilpailu, mitä Apurahan kasvu ei pysty kompensoimaan. Laskeneesta myyntikatteesta huolimatta yhtiön liikevoitto nousi 2,3 MEUR:oon (Q2’16: 1,0 MEUR) ylittäen 1,9 MEUR:n konsensusennusteen. Yhtiön kiinteät kulut kasvoivat selvästi odotuksiamme hitaammin ja ne olivat Q2:lla 12 MEUR odotuksemme oltua 13 MEUR. Kiinteiden kulujen voimakas skaalautuminen on jälleen erinomainen osoitus yhtiön liiketoimintamallin toimivuudesta ja korostaa kasvun tärkeyttä yhtiön arvonluonnin kannalta. EPS yli kaksinkertaistui katsauskaudesta 0,041 euroon (Q2’16: 0,018 euroa).
Raportin ainoa pieni pettymys oli yhtiön kommentti siitä, että se ei tule avaamaan uusia myymälöitä vuoden 2017 aikana. Olimme odottaneet yhtiön avaavan uuden myymälän vielä ennen joulukauppaa ja pidämme kahden uuden myymälän avaamista tärkeänä yhtiön markkinaosuuden jatkuvan kasvun kannalta. Yhtiöllä on käsityksemme mukaan ollut haasteita löytää sopivaa ja riittävän edullista toimitilaa ja etsintä jatkuu edelleen.
Verkkokauppa.com toisti odotetusti ohjeistuksensa, jossa se odottaa liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevoiton kasvavan edellisvuodesta. Suhteessa markkinaennusteisiin ohjeistus on konservatiivinen, mutta mahdollinen ohjeistuksen tarkistaminen tehdään Q4:n aikana.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.04.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 371,5 | 451,4 | 541,7 |
kasvu-% | 8,09 % | 21,50 % | 20,01 % |
EBIT (oik.) | 12,8 | 16,3 | 22,0 |
EBIT-% (oik.) | 3,45 % | 3,61 % | 4,06 % |
EPS (oik.) | 0,23 | 0,29 | 0,39 |
Osinko | 0,19 | 0,19 | 0,21 |
Osinko % | 2,72 % | 14,22 % | 15,72 % |
P/E (oik.) | 29,77 | 4,62 | 3,43 |
EV/EBITDA | 19,78 | 1,68 | 1,31 |