Verkkokauppa.com Q2-aamutulos: Vaikeaa oli ja ohjeistus laski jo toistamiseen
Verkkokauppa.com julkaisi aamulla Q2-raporttinsa. Haastavassa markkinassa yhtiön myynnin lasku oli lähellä odotuksiamme. Oikaistu tulos painui kuitenkin tappiolle ja jäi vielä hieman matalalle reivatuista odotuksistamme. Heikosti menneen kvartaalin myötä yhtiö joutui alentamaan myös oikaistun liikevoiton ohjeistustaan reippaasti 8-14 MEUR:oon. Ennusteemme olivat kuitenkin jo aiemman tulosohjeistuksen alalaidalla (12-19 MEUR), joten ohjeistuksen lasku ei tullut suurena yllätyksenä. Näemme kuitenkin ennusteissamme jälleen laskupainetta tulosalituksen myötä. Myöskään loppuvuoden osalta ei raportti tarjonnut vielä merkkejä kodintekniikan markkinan kysynnän stabiloitumisesta. Odotamme negatiivista kurssireaktiota ja päivitämme näkemystämme jälleen huomiseksi.
Haastava markkinaympäristö väritti kvartaalin myyntiä etenkin kodintekniikassa
Q2:sta väritti odotetusti haastava markkinaympäristö. Voimistuneet inflaatiopaineet laskivat kuluttajien luottamusta ja lisäksi kevään viivästyminen lykkäsi kesäsesongin alkua. Yhtiön Q2 liikevaihto laskikin 4 %:lla 126 MEUR:oon ollen lähellä ennustettamme (127 MEUR). Ydinkategorioiden (kodintekniikka) myynti laski 7 %. Yhtiö totesi, että koronavuosina kotiin on investoitu ja laitekantaa uusittu, ja kodin viihde-elektroniikassa ja muissa kodinkoneissa uusintasykli on pitkä. Kodintekniikan ulkopuolisissa kehittyvissä kategorioissa kasvua saatiin aikaan kuitenkin 5 %:lla ja kategorioiden osuus myynnistä nousi 18 %:iin (Q2’21: 17 %). Yritysasiakasmyynti jatkoi myös vahvassa vedossa ja kasvoi odotustemme mukaisesti 13 %:lla.
Kotimaan verkkomyynti laski 3,6 % ja sen osuus kokonaismyynnistä oli nyt 63 %. Kotimaahan suuntautuva kivijalkamyynti laski puolestaan laskelmiemme mukaan 2 %:lla 32 %:iin liikevaihdosta. Vienti-liiketoiminnan myynti laski 8,7 %:lla 6 %:iin liikevaihdosta, mikä oli odotuksiamme vähemmän, kun huomioidaan tukkukaupan lopetus Venäjälle ja tämä selittyi arviomme mukaan matkailun piristymisellä.
Tulos painui lievästi tappiolle
Yhtiön myyntikatemarginaalin laski odotetusti selvästi 15,4 %:iin (Q2’21: 17,2 %). Myyntikatteeseen laskevasti vaikuttivat kesäkauden myynnin menetys sekä kireä hintakilpailu, joka johti vertailukautta aikaisemmin aloitettuun kampanjamyyntiin. Henkilöstökulujen ja muiden kulujen osuus liikevaihdosta nousi myös 14,6 %:iin (Q2’21 12,6 %), mikä oli hieman odotuksiamme enemmän muiden kulujen osalta. Muiden kulujen kasvuun vaikutti lähinnä logistiikan ja varastoinnin kustannusten kasvu vertailukauteen verrattuna sekä e-ville.com yrityskauppa. Edellisten seikkojen seurauksena yhtiön liikevoitto (vrt.) painui tappiolle -0,2 MEUR:oon (ennusteemme 1,0 MEUR) ja samoin raportoitu osakekohtainen tulos laski -0,02 euroon/osake (Q2’21: 0,08 euroa/osake). Varasto oli ymmärrettävästi edelleen hieman koholla 87 MEUR:ssa (Q2’21: 78,5 MEUR), kun yhtiön myynti jäi yhtiön odotuksista.
Yhtiö laski myös näkymiään eilen illalla etenkin tulosohjeistuksen osalta
Yhtiö joutui myös laskemaan ohjeistustaan jälleen reippaasti ja se odottaa nyt 2022 liikevaihdon olevan 530–570 MEUR:n välillä (2021: 574,5 MEUR) ja vertailukelpoisen liiketuloksen olevan 8–14 MEUR:n välillä (vuonna 2021: 20,4 MEUR). Aikaisempi ohjeistus liikevaihdolle oli 530–590 MEUR ja vertailukelpoiselle liikevoitolle 12–19 MEUR, joten etenkin tulosohjeistus laski selvästi. Omat ennusteemme ennen tulosta olivat liikevaihdon osalta 582 MEUR ja liikevoiton osalta 12,4 MEUR ja näemme molemmissa ennusteissamme laskupainetta.
Strategia edennyt odotetusti
Yhtiö kertoi arvioivansa keväällä valmistuneen Autostore-investoinnin laskevan kustannuksia 1 MEUR vuodessa ja tämän pitäisi käsityksemme mukaan alkaa näkyä täysimääräisesti jo H2’22:lla. Toisessa vaiheessa syksyllä Autostoren jatkoksi asennetaan pakkausautomaatiojärjestelmä. Investoinnit parantavat merkittävästi asiakaskokemusta saatavuuden ja toimitusten nopeutumisten myötä. e-ville.comin integrointi osaksi Verkkokauppa.comia on myös yhtiön mukaan edennyt suunnitellusti. Yhtiöiden hankintaprosessit on yhdistetty ja Kiinassa toimivan hankintaorganisaation määrittämiä omien tuotemerkkien tuotteita tullaan näkemään hyllyssä jo loppuvuoden sesongissa. Yhtiön investoinnit olivatkin automaatioinvestointien myötä nousseet kvartaalilla 4,3 MEUR:oon (Q2’21: 1,7 MEUR). Suhtaudumme näihin investointeihin positiivisesti.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.04.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 574,5 | 581,9 | 628,6 |
kasvu-% | 3,78 % | 1,29 % | 8,02 % |
EBIT (oik.) | 20,3 | 12,4 | 15,9 |
EBIT-% (oik.) | 3,53 % | 2,13 % | 2,52 % |
EPS (oik.) | 0,33 | 0,19 | 0,25 |
Osinko | 0,25 | 0,26 | 0,28 |
Osinko % | 3,45 % | 12,13 % | 12,87 % |
P/E (oik.) | 21,32 | 11,32 | 8,52 |
EV/EBITDA | 12,67 | 6,07 | 4,79 |