Verkkokauppa.com Q1 torstaina: Vielä ei nähtävillä piristymistä
Verkkokauppa.com julkaisee Q1-raportin torstaina klo 8.00. Odotamme kvartaalin sujuneen edelleen mollivoittoisesti, sillä kuluttajamarkkina on jatkanut vaikeana ja kilpailutilanne kireänä. Myöskään vaikean markkinatilanteen taklaamiseksi käynnistetyt muutosneuvottelut eivät ehdi vielä vaikuttaa yhtiön tulostasoon positiivisesti.
Vuosi käynnistynyt vaikeissa olosuhteissa
Ennustamme Q1:n liikevaihdon laskeneen 6 %:lla 117 MEUR:oon. Kuluttajaluottamuksen ja ostovoiman lasku näkyy edelleen kalliimpien harkinnanvaraisten brändituotteiden vähentyneenä kysyntänä. Odotamme kuluttajamyynnin laskevan sekä kivijalassa että verkkokanavassa. Kodintekniikan myynniltä odotamme laskua myös osin siksi, että laitteistoa päivitettiin pandemian aikana, eikä päivittämiselle ole vielä erityistä tarvetta. Kehittyvien kategorioiden myyntiä painavat myös käynnistetyt valikoiman supistamiset niissä tuoteryhmissä, joissa bränditunnettavuus on jäänyt matalaksi. Myös B2B-myynnin odotamme laskevan hieman pk-yritysten varovaisuuden lisäännyttyä hankinnoissa.
Henkilökustannukset eivät vielä käänny laskuun
Q1:n myyntikatemarginaali laskee ennusteessamme 15,2 %:iin (Q1’22: 15,4 %). Arvioimme kilpailutilanteen kiristyneen suhteessa vertailukauteen laskevassa markkinassa, mikä painaa marginaaleja, mutta myös hinnankorotuksia on tehty taklaamaan hankintojen ja rahtien kuluinflaatiota. Ennustamme henkilöstökulujen ja muiden kulujen osuuden myynnistä nousseen 14,7 %:iin (Q1’22: 13,9 %). Tämä johtuu puhtaasti myynnin laskusta, ja absoluuttisesti kulutaso on lähellä vertailukautta. Ennusteessamme liikevoitto laskee - 0,8 MEUR:oon (Q1’22: 0,9 MEUR) ja osakekohtainen tulos laskee -0,02 euroon (Q1’22: 0,01 euroa).
Ohjeistus on lavea, mutta emme odota siihen tässä vaiheessa vuotta muutoksia
Yhtiö ohjeistaa 2023 liikevaihdon laskevan (2022: 543,1 MEUR) ja vertailukelpoisen liiketuloksen kasvavan (2022: 3,5 MEUR) vuodesta 2022. Ennustamme liikevaihdon laskevan noin 1 %:lla 537 MEUR:oon ja liikevoiton nousevan 7,0 MEUR:oon. Yhtiö käynnisti tammikuussa säästöohjelman (10 MEUR), joka tähtää yhtiön operatiivisen tehokkuuden ja kilpailukyvyn paranemiseen. Osana tulosparannusohjelmaa yhtiö käynnisti myös muutosneuvottelut. Keskeiset muut operatiivisen tehokkuuden parannukset liittyvät yhtiön valikoimaan, varastoon, ja toimitusvirtoihin.
Yhtiön tehostamistoimien vaikutuksen pitäisi alkaa näkyä H2’23:sta alkaen, jolloin uskomme yhtiön jälleen palaavan selvään tuloskasvuun. Uskomme myös markkinatilanteen jo hieman helpottavan H2’23:lla, kun palkankorotukset alkavat hieman paikata laskenutta ostovoimaa ja samalla inflaation ennakoimme maltillistuvan. Kodintekniikan markkinan elpymisen ajankohtaan liittyy kuitenkin vielä merkittävää epävarmuutta. Yhtiö on kertonut myös tarkastelevansa strategiaansa ja taloudellisia tavoitteitaan H1’23:n aikana, mutta emme odota näihin vielä Q1-raportissa tehtävän muutoksia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.02.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 543,2 | 537,1 | 573,9 |
kasvu-% | −5,46 % | −1,11 % | 6,85 % |
EBIT (oik.) | 3,5 | 7,0 | 14,7 |
EBIT-% (oik.) | 0,65 % | 1,30 % | 2,56 % |
EPS (oik.) | 0,03 | 0,10 | 0,22 |
Osinko | 0,00 | 0,05 | 0,15 |
Osinko % | 2,31 % | 6,94 % | |
P/E (oik.) | 81,76 | 22,17 | 9,82 |
EV/EBITDA | 19,03 | 9,63 | 5,01 |