Verkkokauppa.com Q1-aamutulos: Tilanne vaikuttaa vihdoin stabiloituvan
Verkkokauppa.com julkaisi aamulla Q1-raportin, jonka myynti ja oikaistu liikevoitto ylittivät hyvin matalalle painetut odotuksemme. Yhtiö oli saanut myyntikatteitaan nostettua odotuksiamme selvästi enemmän ja kilpailuympäristö oli yhtiön mukaan nyt rauhallisempi viime vuoden loppuun verrattuna. Raportti oli eräänlainen helpotus, sillä se katkaisi pitkään jatkuneen laskevan tulostrendin ja tilanne vaikuttaa vakautuvan. Näkymissä ei ollut yllätyksiä ja varovainen ohjeistus toistettiin.
Myynti laski kuluttaja- ja yritysasiakkaissa Suomessa, mutta vienti veti
Yhtiön liikevaihto laski 2 %:lla 122 MEUR:oon, mutta ylitti 6 %:n myynnin laskua maalanneet ennusteemme. Kotimaan kuluttajamyynti laski 4,4 % ja myynti yritysasiakkaille laski 5,1 % vertailukaudesta, mikä oli suhteellisen lähellä odotuksia. Positiivinen yllätys oli kuitenkin vientiliiketoiminnan kasvu 49 %:lla ja tätä vauhditti e-ville.com yritysoston myötä tulleet uudet myyntikanavat ja asiakkuudet.
Ydinkategorioiden (CE) myynti laski 2,7 % ja sen sisällä suurten kodinkoneiden myynti kasvoi, kun taas tietokoneet, komponentit ja puhelimet -kategorioiden myynnit laskivat. Kehittyvien tuotekategorioiden myynti kasvoi 1,9 % ja siinä vertailukautta paremmin myivät mm. laukut ja matkustus. Online-myynti laski 4,5 % ja kivijalkamyynti 4,6 %.
Myyntikatteita oli saatu hieman yllättäen selvään nousuun
Yhtiön myyntikatemarginaali parani yllättäen 16,6 %:iin (Q1’22: 15,4 %), kun olimme odottaneet lievää laskua 15,2 %:iin. Yhtiö kertoi, että viime vuonna tehty e-ville.com-yritysosto monipuolisti omien tuotemerkkien valikoimaa ja näiden tuotteiden hyvä kysyntä paransi osaltaan myyntikatetta. Arviomme mukaan näin selkeä parannus ei kuitenkaan pelkästään selity omien tuotemerkkien kasvulla varsinkaan, kun matalakatteinen vientiliiketoiminta kasvoi. Yhtiö vaikuttaa myös kyenneen tekemään hinnankorotuksia kilpailutilanteen hieman rauhoituttua.
Toiminnan pyörittämisen kulut olivat kokonaisuutena lähellä odotuksiamme. Henkilöstökulut laskivat 0,5 %:lla 9,9 MEUR:oon. Henkilöstökulujen lasku tuli lähinnä onnistuneesta myymälöiden ja logistiikan henkilöstömäärien sopeuttamisesta laskeneeseen kysyntätilanteeseen. Henkilöstömäärä laski jo nyt 720:een (Q1’22: 753), mutta muutosneuvotteluista tuleva väen vähennys näkyy käsityksemme mukaan kokonaisuudessaan vasta Q2-raportissa (-75 henkilöä). Yhtiö kertoi myös kustannuspuolella onnistuneensa hyvin sopeuttamaan kustannuksia sekä ulkoisista logistiikkapalveluista että markkinoinnista. Yleisen kustannusinflaation myötä liiketoiminnan muut kulut kasvoivat kuitenkin 4,5 % 7,5 MEUR:oon. Kertakuluja tuloksessa oli myös runsaasti (1,4 MEUR), ja ne liittyivät lähinnä henkilöstövähennyksiin. Olimme mallintaneet näitä vasta Q2:lle. Edellisten seikkojen seurauksena yhtiön liikevoitto (vrt.) parani 1,4 MEUR:oon (Q1’22: 0,9 MEUR). Raportoitu osakekohtainen tulos laski -0,01 euroon/osake (Q1’22: 0,01 euroa/osake), kun ennustimme -0,02 euroa/osake.
Lavea ohjeistus säilyi, mutta näemme matalissa ennusteissamme pientä nostopainetta
Yhtiö toisti ohjeistuksensa, jonka mukaan 2023 liikevaihdon odotetaan laskevan (2022: 543,1 MEUR) ja vertailukelpoisen liiketuloksen kasvavan (2022: 3,5 MEUR) vuodesta 2022. Ennustimme ennen Q1-tulosta liikevaihdon laskevan noin 1 %:lla 537 MEUR:oon ja liikevoiton nousevan 7,0 MEUR:oon. Q1-suorituksen perusteella ennusteissamme on pitkään jatkuneen laskutrendin jälkeen vihdoin pientä nousupainetta ja tilanne vaikuttaa stabiloituvan. Yhtiö toisti myös katselmoivansa ja tarvittavin osin päivittävänsä pitkän aikavälin strategiaansa vuoden 2023 H1:n aikana.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.02.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 543,2 | 537,1 | 573,9 |
kasvu-% | −5,46 % | −1,11 % | 6,85 % |
EBIT (oik.) | 3,5 | 7,0 | 14,7 |
EBIT-% (oik.) | 0,65 % | 1,30 % | 2,56 % |
EPS (oik.) | 0,03 | 0,10 | 0,22 |
Osinko | 0,00 | 0,05 | 0,15 |
Osinko % | 2,31 % | 6,94 % | |
P/E (oik.) | 81,76 | 22,17 | 9,82 |
EV/EBITDA | 19,03 | 9,63 | 5,01 |