USA:n pikalatausmarkkinan rakenne asettaa haasteen Kempowerin laajentumiselle
Käymme tässä kirjoituksessa läpi sähköisten henkilöajoneuvojen DC-pikalatausmarkkinan kilpailuympäristöä Yhdysvalloissa. Arviomme mukaan Teslan dominantti markkina-asema sekä ulkopuolisia laitevalmistajia hyödyntävien latausoperaattorien vähäinen määrä aiheuttavat haasteita Kempowerille ja muille markkinalle pyrkiville laitevalmistajille. Massiiviset julkiset investointituet voivat kuitenkin kiihdyttää kilpailua latausoperaattorien keskuudessa ja laajentaa markkinaa Kempowerille suotuisaan suuntaan lähivuosina. Pidämme Kempowerin tuotteita erittäin kilpailukykyisinä myös USA:n markkinaa ajatellen, mikä auttanee yhtiötä erottumaan kilpailussa muita laitevalmistajia vastaan.
USA:n DC-latausmarkkina keskittynyt muutamalle vahvalle operaattorille
USA:n henkilöautojen pikalatausmarkkina on Eurooppaan verrattuna selvästi keskittyneempi pääasiassa Teslan vahvan aseman ansiosta. Vuoden 2022 lopussa USA:n noin 144 000 julkisesta latausyksiköstä 28 000 oli DC-pikalatausyksiköitä ja näistä peräti 60 % Teslan Superchargereita. Muita merkittäviä pikalatausverkostoja operoivia yhtiöitä ovat Electrify America (markkinaosuus 13 %) ja EVgo (markkinaosuus 8 %). Teslan lisäksi toinen suuri toimija latausmarkkinalla on ChargePoint, jonka lähes 50 000 latauspisteestä kuitenkin valtaosa on hitaampia AC-latauspisteitä ja markkinaosuus DC-latausyksiköissä vain 7 %. Teslan markkinaosuus on viime vuosina vain kasvanut, kuten alla oleva grafiikka osoittaa.
DC-lataamisen arvoketju USA:ssa suljetumpi kuin Euroopassa
USA:n pikalatausmarkkina poikkeaa Euroopasta siinä, että suurista henkilöautojen latausoperaattoreista Tesla ja ChargePoint hyödyntävät itse kehittämiään latauslaitteita. Toki Tesla käyttää myös Euroopassa omia laitteitaan, mutta 20 %:n markkinaosuus DC-latausmarkkinasta Euroopassa ei ole läheskään yhtä hallitseva. Kempowerin on todennäköisesti vaikeaa tai mahdotonta myydä laitteitaan edellä mainituille vertikaalisesti integroituneille toimijoille. Siten Kempowerin tulee pyrkiä löytämään asiakaskuntaa hieman pienemmistä latausoperaattoreista sekä omia latausverkostoja kehittävistä vähittäiskauppa- tai huoltoasemaketjuista. Esimerkiksi Electrify America ja EVgo hyödyntävät latausverkostoissaan ulkopuolisia valmistajia kuten ABB:ta sekä Deltaa ja voisivat siten olla myös Kempowerille otollisia asiakkaita.
Teslan ylivoima on haaste Kempowerille
Ulkopuolisten laitevalmistajien ratkaisuja hyödyntävien latausoperaattorien osuus USA:n DC-latausverkostomarkkinasta on toistaiseksi vain kolmannes, kun Euroopassa vastaava luku on noin 80 %. Kempowerin näkökulmasta olisikin suotuisaa, jos Teslan suhteellinen ylivoima vähentyisi ajan myötä. Teslan korkea markkinaosuus latausverkostossa on osittain sidoksissa yhtiön korkeaan markkinaosuuteen itse automyynnissä (2022 markkinaosuus täyssähköautoissa USA: 67 %, EU-28: 15 %). Superchargereilla on sähköautoilijoiden keskuudessa vahva maine erityisesti Yhdysvalloissa ja uskomme, että etenkin Tesla-kuljettajat tulevat jatkossakin suosimaan Superchargereita. Teslan autot ja latauspisteet hyödyntävät USA:ssa NACS-liitintä, mikä estää Teslojen lataamisen muilla kuin Teslan omilla latauspisteillä ilman NACS-CCS-adapteria. Vastaavasti muiden kuin Teslan valmistamien autojen lataaminen yhtiön Supercharger-verkostossa on ollut aiemmin pääosin mahdotonta. Tesla on kuitenkin avannut verkostoaan myös muille autoille vuoden 2023 aikana, mikä voisi periaatteessa mahdollistaa Supercharger-verkoston markkinaosuuden säilymisen korkeana, vaikka Teslan autojen markkinaosuus jatkaisikin laskua nykyiseltä korkealta tasoltaan (2022: 67 %, 2020: 79 %). Nykyiset Superchargerit eivät kuitenkaan toimi optimaalisesti muiden kuin Teslojen kanssa ja pidämme Superchargerien yli 50 % markkinaosuuden ylläpitämistä epätodennäköisenä pitkällä aikavälillä.
Suuret julkiset tuet voivat muuttaa kilpailuasetelmaa
Yhdysvallat päätti vuonna 2022 vauhdittaa liikenteen sähköistymistä käynnistämällä 5 miljardin dollarin tukiohjelman, jonka ansiosta uusien latausasemien rakentamiseen voi saada alueesta riippuen jopa 80 %:n korvauksen julkisista varoista. Pidämme todennäköisenä, että tukien johdosta edullisiksi painuvat asennuskustannukset houkuttelevat aiempaa laajempaa joukkoa latausverkoston kehittäjiä investoimaan Yhdysvaltoihin, mikä puolestaan voisi heikentää Teslan suhteellista markkinaosuutta ja kasvattaa Kempowerin potentiaalista asiakaskuntaa huomattavasti. Tuet myöskin houkuttelevat globaaleja latausteknologiavalmistajia tarjoamaan ja markkinoimaan ratkaisujaan USA:ssa aiempaa ponnekkaammin, mikä voisi johtaa Teslan ja ChargePointin itse kehittämien latausratkaisujen kilpailuetujen laimentumiseen ja siten avoimempien arvoketjujen suhteellisen osuuden kasvuun.
Kempowerin tekniset kilpailuedut auttavat erottumaan kilpailusta
Teslan dominantti markkina-asema ja uusien toimijoiden rynnistys USA:n latausmarkkinalle tulevat todennäköisesti testaamaan Kempowerin tuotteiden kilpailukykyä toden teolla. Pidämme Kempowerin tuotetarjoamaa kuitenkin erinomaisena ja erottuvana, sillä Kempowerin latausjärjestelmä on käsittääksemme ainoa, joka hyödyntää latauskapasiteetin dynaamista jakamista jopa 8 auton välillä. Tämä vähentää sekä tehoyksikköön tarvittavan raudan määrää, että sähköverkkoliittymän kustannuksia. Myös Teslan ratkaisut ovat teknisesti edistyneitä ja ainakin SuperCharger V3 pystyy käsittääksemme jakamaan sähköverkkoliittymän tehoa dynaamisesti usean auton välillä, mutta käytännössä jokaiselle autolle on kuitenkin varattu oma maksimitehoa vastaava tehoyksikkökapasiteetti, jolloin itse latauslaitteen valmistuksessa ei saavuteta vastaavia säästöjä kuin Kempowerin laitteissa.
Puhtaista laitevalmistajista näemme Kempowerin merkittävimpinä kilpailijoina pääosin samoja toimijoita kuin Euroopassakin (mm. ABB, Tritium, Delta, Siemens, BTC Power, SK Signet ja Efacec). Useat näistä yhtiöistä ovat vasta laajentamassa toimintaansa Yhdysvaltoihin avokätisten NEVI-tukien innoittamina kuten Kempowerkin ja investoivat paikalliseen valmistuskapasiteettiin täyttääkseen NEVI-tukien edellyttämät kotimaisuusvaatimukset. Arvioimme Kempowerilla olevan teknistä etumatkaa edellä mainittuihin kilpailijoihin nähden henkilöautojen laajamittaisessa ja kustannustehokkaassa lataamisessa. Toisaalta kaupallinen menestys vaatii muutakin kuin teknistä kilpailukykyä, joten Kempowerin amerikanvalloitus edellyttää onnistumisia myös muilla osa-alueilla kuten myynnissä, markkinoinnissa ja tuotannon ylösajossa.
Pohjois-Amerikan osuus liikevaihdosta voisi kasvaa ensi vuonna viidennekseen
Ennustamme Kempowerin liikevaihdoksi Pohjois-Amerikassa 20 MEUR kuluvana vuonna ja 76 MEUR vuonna 2024 (19 % koko liikevaihdosta). Ennustamiseen liittyy luonnollisesti suurta epävarmuutta, sillä kohdemarkkinan dynamiikka poikkeaa jonkin verran Eurooppaan nähden, vaikka Tesla onkin merkittävä toimija myös Euroopassa. USA on yleisesti yhtenäisempi markkina-alue Eurooppaan verrattuna, joten kasvu voisi osoittautua erittäin vahvaksi, mikäli Kempower onnistuu lyömään läpi markkinalla. Vastaavasti emme näe USA:ssa tilaa pienille paikallisille toimijoille, joita Euroopasta toistaiseksi löytyy, vaan uskomme, että harvalukuisempi määrä dominantteja toimijoita tulee valtaamaan markkinan keskipitkällä aikavälillä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kempower
Kempower on sähköajoneuvojen latausteknologiaan keskittynyt yhtiö, joka valmistaa tasavirtaa (DC) syöttäviä pika- ja suurteholatausratkaisuja sekä niiden tukena käytettäviä ohjelmistoja erilaisiin käyttötarpeisiin. Kempower suunnittelee, valmistaa ja myy sähköajoneuvojen, kuten henkilö‑ ja hyötyajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden, sekä sähköalusten ja ‑veneiden, DC‑pikalatauslaitteita, ‑ratkaisuja ja ‑palveluita. Yhtiön päämarkkinat ovat Pohjoismaat ja muu Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.04.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 103,6 | 269,4 | 393,3 |
kasvu-% | 278,10 % | 160,00 % | 46,00 % |
EBIT (oik.) | 6,7 | 25,3 | 46,8 |
EBIT-% (oik.) | 6,47 % | 9,41 % | 11,89 % |
EPS (oik.) | 0,07 | 0,36 | 0,65 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 283,31 | 62,07 | 34,73 |
EV/EBITDA | 117,92 | 39,09 | 20,22 |