Sanoma Q2’24 -ennakko: Odotamme vakaata tuloskehitystä liikevaihdon laskusta huolimatta
Sanoma julkistaa Q2-raporttinsa keskiviikkona noin klo 08.30. Oppimisliiketoiminnan voimakkaan kausiluonteisuuden vuoksi toinen neljännes on yhtiölle tavanomaisesti vuoden toiseksi paras kvartaali tuloksellisesti. Q2’24-tulosennusteet ovat noin vertailukauden tasolla ja yhtiön odotetaan myös toistavan kuluvan vuoden ohjeistuksensa.
Ennustamme liikevaihdon supistuneen molemmissa segmenteissä
Ennustamme Sanoman liikevaihdon laskeneen Q2:lla 4 % vertailukaudesta 327 MEUR:oon. Ennusteissamme Learningin liikevaihto on supistunut vajaa 5 %, mikä heijastelee muun muassa Q2:lta jo ensimmäiselle neljännekselle aikaistuneita toimituksia, opetussuunnitelmauudistuksien ajoituksen vuoksi supistuvaa kysyntää ja Starkin divestointia. Media Finlandin liikevaihdon ennustamme vastaavasti laskeneen 4 %. Tämän taustalla on erityisesti mainonnan sekä muiden tuottojen ennustettu supistuminen vertailukaudesta, minkä lisäksi pienen Netwheels-liiketoiminnan myynti on supistanut liikevaihtoa Q2:lla.
Tulosodotukset ovat noin vertailukauden tasolla
Odotamme Sanoman operatiivisen liiketappion ilman PPA-poistoja asettuneen Q2:lla 53 MEUR:oon, mikä on käytännössä vertailukauden tasolla ja linjassa konsensuksen ennusteen kanssa. Emme odota käynnissä olevan Learningin merkittävän kokoluokan tehostusohjelman vahvistaneen sen tehokkuutta olennaisesti vielä tässä vaiheessa, mutta etenkin paperin kustannusten laskun tulisi arviomme mukaan olla antanut segmentille edellytykset puolustaa tuloskuntoa suhteessa vertailukauteen liikevaihdon laskusta huolimatta. Media Finlandin tulosennustetta rasittaa korkeakatteisen mainonnan supistuminen, mutta toisaalta arvioimme tilaustuottojen lievän kasvun yhdessä paperin hinnan laskun kanssa tukeneen sen tulosta.
Ennusteet ovat tulosohjeistuksen keskikohdan yläpuolella
Konsensusennusteet odottavat Sanomalta 1 330 MEUR:n liikevaihtoa (Inderes: 1 333 MEUR) ja 174 MEUR:n (Inderes: 175 MEUR) operatiivista liikevoittoa ilman PPA-poistoja vuonna 2024. Näin ollen konsensuksen ja meidän ennusteemme ovat hieman tulosohjeistuksen keskikohdan yläpuolella ja siten odotuksissa on, että yhtiö toistaa ohjeistuksensa. Laskevan liikevaihdon ennusteen taustalla ovat Learningissa etenkin opetussuunnitelmauudistuksien ajoitukset ja tietyistä heikon kannattavuuden jakelusopimuksista irtautuminen Stark-divestoinnin lisäksi. Media Finlandissa liikevaihtoa rokottaa ennustettu mainosmarkkinan supistuminen sekä Netwheels-liiketoiminnan myynti. Oppimisliiketoiminnan tuloksen painottuessa vahvasti Q3:lle on sen merkitys koko vuoden tuloksen muodostumiselle merkittävä, mutta Q2-toimii tarkistuspisteenä etenkin medialiiketoiminnan kehitykselle ja Learningin orgaaniselle kehitykselle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut08.05.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 392,9 | 1 333,0 | 1 349,3 |
kasvu-% | 7,28 % | −4,30 % | 1,22 % |
EBIT (oik.) | 133,8 | 134,8 | 151,6 |
EBIT-% (oik.) | 9,61 % | 10,11 % | 11,23 % |
EPS (oik.) | 0,39 | 0,44 | 0,53 |
Osinko | 0,37 | 0,37 | 0,39 |
Osinko % | 5,32 % | 5,26 % | 5,55 % |
P/E (oik.) | 17,67 | 16,06 | 13,20 |
EV/EBITDA | 6,71 | 5,84 | 5,26 |