Sanoma: Opintomatkalle Etelä-Eurooppaan
Sanoma tiedotti tiistaina ostavansa Pearsonin Italian perus- ja toisen asteen oppimateriaaliliiketoiminnan. Pidämme yritysjärjestelyn arvostusta melko neutraalina ja näin ollen sen arvonluontipotentiaali nojaa mielestämme etenkin synergioiden realisoitumiseen ja pidemmän tähtäimen kasvuun. Toistamme Sanoman 14,0 euron tavoitehinnan ja lisää-suosituksen.
Learning laajentuu Italian markkinalle
Yrityskaupalla Sanoma laajentuu Italian perus- ja toisen asteen oppimateriaalimarkkinalle, joka on yksi Euroopan suurimmista markkinoista. Ostettu Italian liiketoiminta on maan kolmanneksi suurin kustantaja ja sen markkinaosuus on 15 %. Osana kauppaa Sanoma hankkii myös pienen kokeisiin valmistavia materiaaleja tarjoan liiketoiminnan Saksasta. Arviomme mukaan yritysjärjestely sopii varsin hyvin Sanoman kasvustrategiaan. Italian liiketoimintayksikön perus- ja toisen asteen oppimateriaaliliiketoiminnan ja toisaalta koko Italian opetusmarkkinan digitalisaatioasteen ollessa matala, on Sanomalla arviomme mukaan edellytykset kohentaa liiketoiminnan kannattavuutta ja kasvattaa sen arvoa pitkässä juoksussa.
Järjestelyn arvostus on mielestämme melko neutraali
Ostettavien liiketoimintojen pro forma liikevaihto vuonna 2021 oli 117 MEUR ja operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja oli 18 MEUR. Kauppahinta ilman velkoja ja käteisvaroja (EV) on 190 MEUR, mikä oikaistuun liikevoittoon (ilman PPA-poistoja) suhteutettuna vastaa noin 11x oik. EV/EBIT -kerrointa vuoden 2021 tuloksella. Tämä staattiseksi sijoitetun pääoman tuotoksi käännettynä vastaisi noin 9 %. Toisaalta yhtiön julkaisemien tietojen mukaan liiketoimintojen liiketoiminnan rahavirta on ollut ainakin kahden viime vuoden aikana tuntuvasti alle operatiivisen tuloksen. Tästä johtuen arvioimamme kassavirtapohjainen staattinen sijoitetun pääoman tuotto on karkeasti linjassa Sanoman pääoman tuottovaateen. Kuitenkin arvioimme, että ostettujen liiketoimintojen operatiivista kehitystä voidaan parantaa synergioiden ja Sanoman kilpailukykyisten oppimisalustojen implementoinnin kautta pitkässä juoksussa. Kokonaisuutena pidämme yritysoston arvostustasoa melko neutraalina.
Uusi strateginen kasvutavoite
Sanoma julkisti myös uuden strategisen kasvutavoitteen, jonka mukaan se pyrkii kasvattamaan liikevaihtonsa yli 2 miljardiin vuoteen 2030 mennessä siten, että vähintään 75 % liikevaihdosta tulee oppimisliiketoiminnasta. Tämä alleviivaa Sanoman pitkän aikavälin strategista suuntausta, joka painottaa epäorgaanista kasvua Learningissa. Emme ole tehneet olennaisia ennustemuutoksia ja tulemme huomioimaan tuoreen yrityskaupan ennusteissamme, kun sen toteutumisajankohta on vahvistunut.
Tuotto-odotus kipuaa yhä tuottovaateen yläpuolelle
Sanoman lyhyen tähtäimen tulospohjainen arvostus on mielestämme hieman koholla (2022e P/E oik. 18x ja EV/EBIT 17x), mutta ennustamamme lähivuosien tuloskasvu painaa arvostuskertoimet maltillisemmalle tasolle pidemmälle katsottaessa. Näkemyksemme mukaan lähivuosille ennustamamme tuloskasvu yhdessä hyvän osinkotuoton kanssa tarjoaa edelleen hieman tuottovaatimusta korkeamman tuotto-odotuksen.
Yhtiöstä julkaistu analyysiraportti on luettavissa täällä (premium-tilaajille)
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut07.06.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 251,6 | 1 288,9 | 1 315,3 |
kasvu-% | 17,88 % | 2,98 % | 2,05 % |
EBIT (oik.) | 158,2 | 163,8 | 178,2 |
EBIT-% (oik.) | 12,64 % | 12,71 % | 13,55 % |
EPS (oik.) | 0,71 | 0,75 | 0,81 |
Osinko | 0,54 | 0,58 | 0,60 |
Osinko % | 3,96 % | 7,56 % | 7,82 % |
P/E (oik.) | 19,08 | 10,18 | 9,49 |
EV/EBITDA | 8,08 | 5,02 | 4,49 |