Sanoma julkisti uusia taloudellisia tavoitteita
Sanoma tiedotti eilen uusista pitkän aikavälin segmenttikohtaisista kasvu- ja kannattavuustavoitteista. Sanoma Learningin tavoitteena on kasvattaa vertailukelpoista liikevaihtoa vuositasolla 2-5 % ja kannattavuuden osalta yltää 20-22 %:n operatiiviseen liikevoittoon ilman hankintamenojen poistoja. Sanoma Media Finlandin tavoitteena on puolestaan +/- 2 %:n vuosittainen vertailukelpoisen liikevaihdon kasvu sekä 12-14 %:n operatiivinen liikevoittomarginaali ilman hankintamenojen poistoja. Yhtiön muut taloudelliset tavoitteet säilyvät ennallaan: 1) Nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen alle 2,5x, 2) omavaraisuusaste 35-45 %, ja 3) osinkopolitiikkana jakaa kasvavaa osinkoa, joka on 40-60 % vuosittaisesta vapaasta rahavirrasta.
Sanoma ei ole aikaisemmin asettanut konsernitason tai segmenttikohtaisia kasvu- ja kannattavuustavoitteita, joten nyt annetut uudet tavoitteet kasvattavat selvästi Sanoman taloudellisten tavoitteiden painoarvoa. Historiallisesti katsottuna Sanoma Learningin taloudelliset tavoitteet vaikuttavat sekä kasvun ja kannattavuuden osalta hyvin realistisilta, sillä segmentti on opetussuunnitelmamuutosten syklisyys huomioiden kasvattanut vertailukelpoista liikevaihtoaan arvioimme mukaan keskimäärin alle 5 % vuodessa ja yltänyt reilun 20 %:n kannattavuustasoon. Myös Sanoma Media Finlandin kasvu- ja kannattavuusluvut ovat olleet suunnilleen tavoitteiden mukaisessa haarukassa viime vuosina.
Omiin ennusteisiimme peilattuna olemme linjassa Sanoman tavoitetasojen kanssa Media Finlandin osalta (2020-2022 kasvu kesk. -1 % ja kannattavuus noin 13 %), mutta Learningin osalta kasvuennusteemme on haarukan alalaidassa (noin 2%) ja kannattavuusennusteemme hieman tavoitetason alapuolella (19-20 %). Varovaisuuttamme Learningin ennusteiden osalta selittää erityisesti Iddink-yritysoston arvonluontipotentiaaliin toistaiseksi sisältyvä epävarmuus, sillä Iddinkin kannattavuus on ollut viime vuosina Sanoman tavoitetason alapuolella.
Sanoma järjestää tänään (18.12.2019) klo 09.15 alkaen analyytikko- ja sijoittajapäivän, jossa yhtiö tarjoaa lisää tietoa konsernin strategiasta ja taloudellisesta tilanteesta. Tilaisuutta voi seurata suorana englanninkielisessä webcast-lähetyksessä InderesTV:ssä täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.12.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 315,4 | 913,8 | 1 053,5 |
kasvu-% | −8,23 % | −30,53 % | 15,28 % |
EBIT (oik.) | 196,6 | 126,1 | 139,8 |
EBIT-% (oik.) | 14,95 % | 13,80 % | 13,27 % |
EPS (oik.) | 0,83 | 0,47 | 0,58 |
Osinko | 0,45 | 0,48 | 0,50 |
Osinko % | 5,30 % | 7,09 % | 7,39 % |
P/E (oik.) | 10,20 | 14,50 | 11,58 |
EV/EBITDA | 5,74 | 7,32 | 4,62 |