Rush Factory: Englannissa rytisee
Rush Factoryn Englannin tytäryhtiön tapahtumamyynti ei ole kuluvana vuonna vastannut odotuksia ja tytäryhtiö saatetaan asettaa selvitystilaan, sillä se ei välttämättä selviä vastuistaan. Rush Factoryn muihin markkinoihin uutisella ei pitäisi olla vaikutusta, mutta Englannin tapahtumat eivät toteudu ainakaan kuluvalla kaudella. Englannin tapahtumien peruuntuminen on aiheuttanut laskupainetta ennusteisiimme, minkä seurauksena tarkistamme tavoitehintamme 0,25 euroon (aik. 0,30 eur). Laskemme suosituksemme myy-tasolle (aik. vähennä).
Englannin tytäryhtiö saattaa hakeutua selvitystilaan
Rush Factory tiedotti keskiviikkona, ettei sen kuluvan vuoden Englannin Color Obstacle Rush (COR) -tapahtumat tule toteutumaan. Markkina-alueelle oli kuluvana vuonna kalenterissa viisi tapahtumaa, joiden myynti ei ole vastannut odotuksia ja niiden toteuttaminen vaatisi emoyhtiön varojen kanavoimista Funrun Events UK:lle. Konserni käy paikallisten asiantuntijoiden kanssa keskustelua tytäryhtiön kyvystä selvitä vastuistaan ja Englannin tytäryhtiö saattaa hakeutua selvitystilaan. Emoyhtiö ei ole vastuussa tytäryhtiön veloista, mutta näemme riskin että emo joutuu tekemään pienimuotoisia alaskirjauksia tytäryhtiön saataviin liittyen.
Kiinteiden kulujen kattaminen on haastavaa nykyisellä liikevaihtokuormalla
Rush Factory julkaisi tiistaina lyhyen liiketoimintakatsauksen, jossa yhtiö kertoi kuluvan vuoden lipunmyynnistään. Lipunmyynnissä ei ollut merkittäviä yllätyksiä, mutta katsauksessa annetut luvut huomioivat myös viisi peruttua tapahtumaa Englannissa. Kyseisten tapahtumien poistuman myötä kuluvan vuoden Color Obstacle Rush on jäämässä tavallista pienemmäksi ja vain 18 tapahtuman kokoiseksi. Kuluvan vuoden tapahtumat on tarkoitus toteuttaa yhdellä tapahtumakiertueella (viime vuonna 2), mikä laskee kuluja.
Olemme raportin yhteydessä poistaneet Englannin COR-tapahtumat lähivuosien ennusteistamme. Käsityksemme mukaan kilpailu tapahtumakentässä on Englannissa Rushin muita markkina-alueita kireämpää, mikä on painanut yhtiön kannattavuutta kyseisellä markkina-alueella. Englannin tytäryhtiön tilanne ei suoraan rajaa pois Englantia potentiaalisena markkina-alueena yhtiön muille tapahtumakonsepteille, sillä esimerkiksi Utopia Nation Festival -tapahtumalla markkinalle mentäisiin erillisellä yhtiöllä. Ennustemuutostemme myötä lähivuosien liikevaihtoennusteemme laskivat 10-14 % ja nettotulosennusteemme tappiollisiksi. Nähdäksemme yhtiön on saatava liikevaihtoaan kasvatettua nykytasolta, jotta se kattaisi liiketoiminnan kiinteät kulut.
Riski/tuotto-suhde säilyy heikkona kohtalon ollessa ulkoisissa käsissä
Mielestämme Rush Factoryn liiketoimintamalli on toimiva, eikä osakkeen arvostus vaadi ihmeitä. Liiketoiminnan jatkuvuuden ollessa ulkopuolisten käsissä osakkeen riskiprofiili on kuitenkin sietämättömän korkea. Lähivuosien ennusteillamme tulospohjaiseen arvostukseen ei voi tukeutua, mutta matalien kantalukujen vuoksi arvostuskuva heiluu herkästi. Tappiollisen oman pääoman vuoksi taseestakaan ei saa pohjaa arvostukselle. DCF-mallimme indikoi 0,2 euron osakekohtaista arvoa, mikä puhuu laskuvaran puolesta. Malli ei kuitenkaan huomioi Maskun Kiinteistöä, jonka myynti auttaisi yhtiötä paikkaamaan tasettaan ja antaisi yhtiölle mahdollisuuden kasvattaa liiketoimintaa kannattavuuden vaatimaan kokoluokkaan. Liiketoiminnan kestävyyttä ajatellen on keskeistä, että Rush Factory onnistuu tuomaan markkinoille uusia tapahtumakonsepteja hajauttaakseen riippuvuuttaan jo kymmenen vuotta vanhasta COR-konseptista. Toistaiseksi näytöt yhtiön kyvystä uudistua ovat kuitenkin ohuet.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.05.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3,2 | 2,5 | 3,4 |
kasvu-% | 9,29 % | −21,48 % | 36,34 % |
EBIT (oik.) | 0,0 | −0,1 | 0,1 |
EBIT-% (oik.) | 0,04 % | −2,27 % | 3,38 % |
EPS (oik.) | −0,03 | −0,13 | −0,01 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | 16,64 | 76,56 | 17,54 |