Kilpailija Viva Wine kasvaa ja kannattaa Anoran viinejä paremmin
Ruotsissa listattu Viva Wine Group on Anoran Wine-segmentin pääkilpailija ja toimii pääosin samoilla markkinoilla, joten se tarjoaa hyvän vertailukohdan. Viva on pärjännyt sekä kasvun että kannattavuuden suhteen keskimäärin Anoraa paremmin. Molempien kannattavuutta on viime vuosina painanut heikot kruunut, mutta kannattavuuden osalta näkymä tälle vuodelle on selkeästi positiivinen.
Viva Wine Group Ruotsissa on Anoran Wine-segmentin pääkilpailija
Viva Wine Group on Ruotsiin vuoden 2021 lopussa listautunut viinien myyjä. Sen liikevaihdosta noin 80 % syntyy Ruotsin, Suomen ja Norjan markkinoilla sekä 20 % verkkokaupasta. Yhtiö ei nykyisin jaa liiketoimintaa maittain, mutta Ruotsi on selvästi sen suurin markkina. Viva on Anoran pääkilpailija pohjoismaisilla monopolimarkkinoilla. Ruotsin markkinalla Viva on jo markkinajohtaja (27 % osuudella) ja yhtiön mukaan se nousi ykköseksi myös Suomessa viime vuonna (21 % markkinaosuus) eli Anoran ohi. Norjassa Anora on edelleen suurin viiniyhtiö ja Viva selvästi pienempi (6 % markkinaosuus). Anoralla Suomen ja Norjan paino on jonkin verran Vivaa isompi ja lisäksi sillä on toimintaa Tanskassa, mutta ei vastaavaa verkkokauppatoimintaa. Liikevaihdoltaan molemmat ovat karkeasti 350 MEUR:n kokoluokassa, Anoran jäädessä hieman sen alle ja Vivaa pienemmäksi viime vuoden osalta. Myös myynnin rakenne on hyvin samanlainen, eli yli puolet myynnistä on kolmansien osapuolien viinien maahantuontia ja jakelua, mutta myös omilla viinibrändeillä on merkittävä osuus.
Kuvassa näkyy Vivan viime vuosien kehitys. Liikevaihdon kasvua ovat tukeneet yritysostot ja 2020-21 koronapandemian tuoma kysynnän kasvu, mutta myös orgaaninen kasvu on ollut vahvaa. Koronan jälkeen kysynnän lasku ja erityisesti Ruotsin ja Norjan kruunun heikentyminen on painanut Vivan marginaaleja. Kannattavuuden osalta Viva oli selvästi laskeneista marginaaleista huolimatta kahdelta viime vuodelta Anoran Wine-segmenttiä parempi, joka valuuttojen lisäksi on kärsinyt partnerisopimusten menetyksistä ja Tanskan toimintojen heikosta tulostasosta.
Viva Wine Groupin tavoitteet ovat kasvun suhteen kunnianhimoisia
Viva Wine Groupilla on seuraavat taloudelliset tavoitteet:
- Kasvu: Nordic-segmentille eli pohjoismaisilla monopolimarkkinoilla orgaaninen kasvu vähintään 4 %, eCom-segmentille 10-15 %. Lisäksi Viva aikoo kasvaa yritysostoin, kuten tähänkin asti
- Kannattavuus: oik. EBITA-marginaali 10-12 %
- Velkaisuus: nettovelka/käyttökate enintään 2,5x
- Osingonjako: Tavoitteena jakaa 50-70 % tuloksesta
Varsin tasaisilla pohjoismaisilla markkinoilla yli 4 %:n orgaaninen kasvutavoite on mielestämme kunnianhimoinen. Viva on kuitenkin osoittanut pystyvänsä säännönmukaisesti ottamaan markkinaosuutta ja saavuttamaan kasvutavoitteensa. Esimerkiksi viime vuonna Viva kasvoi Nordic-segmentissään 6 % ja volyymissä 5 %, vaikka markkina supistui. Se onkin pystynyt ottamaan markkinaosuuksia edelleen myös Ruotsissa, jossa se on jo suurin toimija sekä myös Suomessa ja Norjassa. Anora sen sijaan on menettänyt osuutta etenkin Ruotsissa ja yhtiö sanoikin fokuksen olevan lyhyellä aikavälillä enemmän kannattavuudessa kuin markkinaosuuksissa, joka mielestämme antaa Vivalle edelleen mahdollisuuksia kasvaa. Viva itsekin kommentoi Q4-webcastissään uskovansa hyvän kasvutrendin jatkumiseen. Anoran syksyllä 2022 kertoma pitkän aikavälin kasvutavoite (2030 asti) viineissä oli vajaa 4 % vuodessa, joka viimeistään viime vuonna nähtyjen haasteiden jälkeen näyttää vaikealta saavuttaa.
Kannattavuuden suhteen haasteena ovat 2022-23 aikana olleet lähinnä Ruotsin ja Norjan kruunun heikentyminen ja hitaasti liikkuvat myyntihinnat. Viva kuitenkin kommentoi odottavansa hinnankorotusten ja toisaalta valuuttojen jonkinlaisen tasaantumisen johtavan marginaalien parantumiseen Q2'24:lla (Q1 vielä heikompi). Anoralla marginaalit lähtivät selvästi ylöspäin jo Q4:llä ja myös siellä pitäisi saada edelleen parannusta alkuvuoden 2024 aikana. Viva kommentoi aiemmin viime vuonna, että ilman valuuttahaasteita heidän pitäisi yltää tavoiteltuun 10-12 % marginaalihaarukkaan, kun viime vuoden taso oli vain 7 %. Tämän vuoden aikana on siis odotettavissa selvää marginaaliparannusta, ellei uusia negatiivisia vaikutuksia tule. Myös Anoralle odotamme selvää marginaaliparannusta Wine-segmenttiin ja ennustamme oik. käyttökatemarginaalin nousevan viime vuoden alle 4 %:sta 7 %:iin, joka jää edelleen Vivan tasoa alemmaksi.
Alla olevassa kuvassa näkyy Anoran Wine-segmentin ja Viva Winen Nordic-segmentin marginaalikehitys viime vuosilta. On syytä huomata, että Vivalla marginaali on EBITA ja Anoralla EBITDA, joten ne eivät ole suoraan vertailukelpoisia ja samantasoinen marginaali kuvassa tarkoittaa Vivan marginaalin olevan vertailukelpoisesti parempi.
Tase- ja osinkotavoitteet Vivalla on täsmälleen samat kuin Anoralla ja suhteellisen tyypilliset ottaen huomioon liiketoimintojen vähäiset investointitarpeet.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille