Remedyn Control-pelin myynnistä vielä liian aikaista tehdä lopullisia johtopäätöksiä
Remedyn Control-pelin vastaanotosta on saatu 27. elokuuta tapahtuneen julkaisun jälkeen tietoa eri lähteistä kriitikko- ja kuluttaja-arvioiden (Metacritic), virallisten myyntilistojen (Gamesindustry) sekä epävirallisten myyntiarvioiden osalta (Gamstat). Käymme tässä kommentissa läpi viime aikojen uutisvirtaa ja ajatuksiamme sen pohjalta. Remedystä käydään ansiokasta keskustelua Inderesin sijoitusfoorumilla, missä sijoittajayhteisömme käy läpi aktiivisesti tuoreinta Remedyyn liittyvää uutisvirtaa.
Kommentoimme Controlin kriitikkoarvioita pelin julkaisun yhteydessä täällä ja muutamien lisäarvioiden jälkeen tilanne on pysynyt ennallaan: Kriitikoiden mielestä Control on erittäin hyvä peli (Metascore keskiarvo 83,7/100). Control on saanut eri kanavissa paljon positiivista palautetta myös pelaajilta, mutta pelin kuluttajilta saama Metacritic-arvio (keskiarvo 7,1/10) jää kuitenkin kriitikoiden arvioista. Konsolialustoilla ilmenneet pelin toimintaongelmat esimerkiksi suurissa taistelukohtauksissa ovat arviomme mukaan heikentäneet arvosanoja. Remedy julkaisi tiistaina Playstationille päivityksen, joka korjasi ongelmia ja päivitys on tulossa pian myös muille pelialustoille. PC:llä puolestaan osa pelaajista on ollut pettynyt pelin julkaisijan 505 Gamesin päätökseen laittaa Control yksinoikeudella ensimmäiseksi vuodeksi Epic Storeen, mikä on todennäköisesti heikentänyt osaltaan pelin saamia arvosanoja.
Controlin myyntiluvuista on vielä hyvin rajallisesti dataa saatavilla ja saatavilla oleviin numeroihin liittyy myös epävarmuutta. Control nousi ensimmäisellä viikolla Gamesindustryn myydyimpien pelien listalla 4. sijalle EMEAA-markkinoilla (Eurooppa, Lähi-Itä, Aasia ja Afrikka). Remedylle tärkeä USA:n markkina puuttuu tästä listauksesta. Saman sivuston mukaan Controlin sijoitus Iso-Britannian myyntilistalla olisi toisella myyntiviikolla laskenut sijalle 14 (ensimmäinen viikko: 4). Gamstat-sivusto puolestaan arvioi, että ensimmäisen viiden päivän aikana Controlilla olisi ollut 91 tuhatta pelaajaa Playstationilla. Sivuston mukaan lukuihin liittyy noin 10 %:n virhemarginaali. Xbox- ja PC-myyntiin ei ole tällä hetkellä käytännössä mitään näkyvyyttä, mutta arvioimme Playstationin olevan myynnin kannalta Remedylle tärkein alusta.
Yllä mainittujen lukujen pohjalta on vielä vaikea tehdä lopullisia johtopäätöksiä siitä, paljonko Control tulee myymään lähivuosien tai koko elinkaarensa aikana. Arvioimme suurimman myyntipiikin ajoittuvan ensimmäisten kuukausien ajalle, mutta digitaalinen jakelu ja ensi vuonna julkaistavat 2 pelin laajennusta (DLC) pidentävät myynnin elinkaarta selvästi. Remedy kertoi keskiviikkona, että ensimmäinen laajennus julkaistaan vuoden 2020 alussa ja toinen vuoden keskivaiheilla. Toisen laajennuksen kansikuva viittaa siihen, että Alan Wake on jollain tavalla mukana siinä, mikä todennäköisesti saa kiinnostuksen Controlia kohtaan nousemaan Alan Wake -fanien keskuudessa. Jo nykyisen Controlin sisältä löytyy viittauksia Alan Wakeen ja siihen, että molempien pelien tarinat tapahtuvat samassa peliuniversumissa.
Nykyisessä ennusteessamme odotamme Controlin myyvän tänä vuonna noin 1,2 milj. kopiota 40 euron keskihinnalla. Tällä myyntimäärällä Remedyn liikevaihto nousee ennusteessamme 36,5 MEUR:oon (+81 %) ja liiketulos kasvaa 10,8 MEUR:oon (EBIT-% 29,5 %). Olemme koostaneet alla olevaan taulukkoon Controlin liikevaihtoon vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi Remedyn lähivuosien liikevaihtoon vaikuttaa merkittävästi CrossFire-alihankinta ja siitä mahdollisesti saatavat rojaltit sekä yhtiön seuraavat projektit (3. projekti ja Vanguard) ja niihin mahdollisesti solmittavat julkaisusopimukset. Käytännössä kaikkiin ajureihin näkyvyys on tällä hetkellä heikko, jonka vuoksi yhtiön riskitaso on keskimääräistä korkeampi.
Nykyisten tietojen valossa voidaan mielestämme todeta, että Remedy on onnistunut luomaan laadukkaan uuden peli-IP:n, johon on mahdollista kehittää lisäsisältöä ja laajennuksia. Controlin kaupallisen menestyksen laajuudesta on alustavien datapisteiden pohjalta kuitenkin vielä liian aikaista vetää lopullisia johtopäätöksiä. Tämän vuoksi sijoittajien on syytä varautua jatkossakin voimakkaisiin kurssiliikkeisiin, kun Controlin osalta uutta informaatiota tihkuu markkinoille. Tässä vaiheessa emme tee muutoksia ennusteisiimme tai näkemykseemme osakkeesta ja jäämme seuraamaan myynnin kehittymistä pidemmältä ajalta. Näemme Remedyssä edelleen merkittävää pitkän aikavälin potentiaalia yhtiön moniprojektimalliin nojaavan strategian edetessä oikeilla urilla tulevina vuosina.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.08.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 20,1 | 36,5 | 35,3 |
kasvu-% | 17,35 % | 81,17 % | −3,42 % |
EBIT (oik.) | 0,6 | 10,8 | 9,9 |
EBIT-% (oik.) | 3,02 % | 29,46 % | 28,15 % |
EPS (oik.) | 0,04 | 0,71 | 0,66 |
Osinko | 0,10 | 0,30 | 0,31 |
Osinko % | 1,49 % | 1,66 % | 1,71 % |
P/E (oik.) | 151,99 | 25,38 | 27,44 |
EV/EBITDA | 55,17 | 16,68 | 17,79 |