Remedyn Control-pelin hyvät kriitikkoarviot antavat tukea pelin myynnille
Remedyn tänään myyntiin tulevan Control-pelin ensimmäisiä kriitikkoarvioita julkaistiin eilisen aikana. Pelien arvosteluja keräävän Metacritic-sivuston perusteella Remedyn Control-peli oli saanut aamuun mennessä yhteensä 85 kriitikkoarviota kaikilla pelialustoilla (PS4, Xbox ja PC). Control on pärjännyt kriitikkoarvioissa hyvin, sillä sen keskimääräinen Metascore on tällä hetkellä noin 83/100. Lukeman perusteella Control on kriitikoiden mielestä erittäin hyvä peli ja tämä lupaa hyvää pelin myynnin kannalta, sillä useat kuluttajat tekevät ostopäätöksen vasta Metacritic-arvioiden perusteella.
Mielestämme hyvä vastaanotto kriitikoilta poistaa riskin, että Control olisi kaupallisesti täysin epäonnistunut projekti. Kriitikkoarviot eivät kuitenkaan vielä takaa pelille huippumenestystä, sillä joskus kuluttajien lopulliset arvioit peleistä poikkeavat selvästi kriitikkoarvosteluista. Tämän vuoksi seuraavien viikkojen aikana tulevia Metacriticin kuluttaja-arvioita on syytä seurata tarkasti.
Pelejä arvioidaan asteikolla 0-100 pistettä. Yli 90 pistettä saavat pelit ovat arvostelumenestyksiä ja harvinaisia. 75-89 pistettä saavat pelit ovat Metacriticin asteikolla pelejä, joilla on pääasiallisesti positiivisia arvosteluja. Yli 80 pisteellä pelin voi sanoa pärjänneen hyvin kriitikkoarvioissa. Controlin eri alustoilta saamat kriitikkoarvosanat asettuvat yhtiön aiempiin peleihin nähden Max Paynen jälkeen suunnilleen Alan Waken tasolle. Molemmat edellä mainitut pelit olivat kaupallisia menestyksiä ja ovat myyneet useita miljoonia kopioita elinkaarensa aikana.
Nykyisessä ennusteessamme odotamme Controlin myyvän tänä vuonna noin 1,2 milj. kopiota. Tällä myyntimäärällä Remedyn liikevaihto nousee ennusteessamme 36,5 MEUR:oon (+81 %) ja liiketulos kasvaa 10,8 MEUR:oon (EBIT-% 29,5 %). Kriitikkoarvioiden perusteella Controlilla on erinomaiset mahdollisuudet yltää varovaiseen ennusteeseemme ja myös selkeää potentiaalia ylittää se. Jos kuluttaja-arviot osoittautuvat pelin kannalta suotuisiksi, arvioimme, että kuluvan vuoden ennusteessamme voi olla nousupainetta.
Huomioitavaa on, että pelimyynti valuu pitkälti suoraan Remedyn tulokseen, joten positiivinen tulosyllätys voi parhaassa tapauksessa olla hyvin merkittävä, jos Controlin myynti sujuu selvästi odotuksiamme paremmin. Olemme havainnollistaneet Controlin myyntimäärien ja myyntihinnan vaikutusta Remedyn pelistä saamaan liikevaihtoon (MEUR) alla olevassa taulukossa. Nykyisellä ennusteella odotamme Remedylle tänä vuonna noin 12,6 MEUR:n liikevaihtoa Controlista. Jos Control myisikin esimerkiksi 2 milj. kopiota ja pelin keskimääräinen myyntihinta kaupassa olisi 40-50e, tarkoittaisi se 8,4-10,5 MEUR:n erittäin korkeakatteista lisäystä kuluvan vuoden liikevaihtoennusteeseen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.08.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 20,1 | 36,5 | 35,3 |
kasvu-% | 17,35 % | 81,17 % | −3,42 % |
EBIT (oik.) | 0,6 | 10,8 | 9,9 |
EBIT-% (oik.) | 3,02 % | 29,46 % | 28,15 % |
EPS (oik.) | 0,04 | 0,71 | 0,66 |
Osinko | 0,10 | 0,30 | 0,31 |
Osinko % | 1,49 % | 1,66 % | 1,71 % |
P/E (oik.) | 151,99 | 25,38 | 27,44 |
EV/EBITDA | 55,17 | 16,68 | 17,79 |