Remedy Q4 ensi keskiviikkona: AW2:n rojaltit ja julkaisusopimus Control-peleille tuovat heiluria tämän vuoden lukuihin
Remedy raportoi Q4-raporttinsa ensi keskiviikkona klo 9.00. Helmikuussa annetun tulosvaroituksen myötä viime vuoden odotetusti reippaasti tappiolla olleet tulosluvut ovat jo selvillä. Lisäksi yhtiö antoi jo tietoa Alan Wake 2:n myynnin kehityksestä, joten luvuista keskeisimmät lyhyen aikavälin informaatiopalat on jo tarjoiltu. Tänä vuonna Alan Wake 2:n rojaltien pitäisi tukea selvästi yhtiön kasvua ja tuloskehitystä, ja suurin mielenkiinto raportissa kohdistuukin kuluvan vuoden näkymiin. Oman muuttujansa yhtälöön tuovat kuitenkin vielä käynnissä olevat neuvottelut Control 2:n ja Condorin mahdollisesta uudesta julkaisusopimuksesta. Remedy hankki helmikuun lopussa kaikki oikeudet Control-pelibrändiin 505 Gamesilta mielestämme hyvään hintaan.
Ennakkotietojen myötä liikevaihto- ja tulosluvut jo selvillä
Ennakkotietojen perusteella Remedyn vuoden 2023 liikevaihto oli 33,9 MEUR ja käyttökate -17,0 MEUR. Siten Q4-liikevaihto oli noin 10,3 MEUR (-25 %) ja käyttökate -3,9 MEUR. Alan Wake 2:n julkaisun (27.10.) myötä siitä kertyneet kehitysmaksut ovat luonnollisesti olleet neljänneksellä huomattavasti vertailukautta pienemmät. Lisäksi Control 2:n julkaisusopimus tuki vertailukauden liikevaihtoa. Loppuvuodesta Alan Wake 2:sta on alkanut vapautua henkilöstöä muihin projekteihin, mikä osaltaan on tukenut näistä tuloutuvia kehitysmaksuja. Vanguard-projektin uudelleenkäynnistys Kestrelinä ja paluu konseptointivaiheeseen tarkoittaa pienempiä kehitysmaksuja tästä hankkeesta ennen sen etenemistä tuotantoputkessa.
Rojaltituottojen osalta loppuvuosi on mielenkiintoinen Alan Wake Remasteredin osalta. Peli kattoi tuotanto- ja markkinointibudjettinsa Q3:n aikana, ja nyt loppuvuodesta AW2:n erinomainen vastaanotto ja markkinointi ovat tukeneet myös AWR:n myyntiä. Ennen ennakkotietoja liikevaihtoennusteemme Q4:lle oli selvästi toteumaa maltillisempi, ja ennakoimme AWR:n rojaltien yllättäneen aiempaan varovaiseen oletukseemme nähden positiivisesti.
Viime vuoden rajusti negatiivinen tulos heijastelee investointivaihetta
Vuonna 2023 strategiansa mukaisesti Remedy kasvatti investointejaan kehitteillä oleviin pelihankkeisiin niiden edetessä tuotantoputkessa. Vielä matalaksi jääneet rojaltit, kasvaneet rekrytoinnit, ulkoisen pelinkehityksen lisääminen sekä muiden kulujen nousu näkyvät viime vuoden isoissa tappioissa, joita Vanguardiin tehty 7,2 MEUR:n alaskirjaus entisestään syvensi.
Alan Wake 2:n rojaltit ja Control-pelien mahdollinen uusi julkaisusopimus tuovat tämän vuoden liikevaihtoon ja tulokseen ison heilurin
Q4-raportissa Remedyn näkymät tulevat olemaan erittäin mielenkiintoiset, sillä AW2:n erittäin vahvan kriitikkomenestyksen ja saatujen myyntilukujen pohjalta peliltä on mielestämme lupa odottaa hyvää kaupallista menestystä lähivuosina. Remedy tiedotti helmikuussa Alan Wake 2:n myyneen miljoona kappaletta joulukuun 2023 loppuun mennessä, ja 1,3 miljoonaa kappaletta helmikuun 2024 alkuun mennessä. Remedyn mukaan pelin myyntihinta on pysynyt korkealla tasolla, ja peli on jo kattanut merkittävän osan kehitys- ja markkinointikuluista (recoup), jonka jälkeen Epic Games ja Remedy jakavat nettotuotot puoliksi. Käsityksemme mukaan ”merkittävä osa” viittaa 50–80 %:n recoupiin, ja ennusteellamme odotamme rojalteja alkavan kertyä Q3’24 alkaen.
Nykyinen ennusteemme odottaa vuonna 2024 AW2:n rojaltien siivittävän Remedyn liikevaihdon (51,1 MEUR, +51 %) vahvaan kasvuun. Käyttökatteen (2024e: -1,0 MEUR) ja liiketuloksen (-6,2 MEUR) odotamme paranevan merkittävästi, mutta jäävän vielä kasvaneen kulurakenteen myötä lievästi pakkaselle. Pelkästään kasvavaa liikevaihtoa ja paranevaa tulosta indikoiva ohjeistus jäisi informaatioarvoltaan vielä laihaksi, mutta positiivisen tuloksen ohjeistaminen olisi taas odotuksiimme nähden yllätys. Luonnollisesti pelimyynnin kehitykseen vaikuttaa useita muuttujia ja siten kuluvan vuoden tulostasoon liittyy vielä huomattavaa epävarmuutta. Control-projektien mahdollinen itsejulkaisu tai uuden julkaisukumppanin mukaan ottaminen tuovat vielä oman muuttujansa yhtälöön. Molempien tai jommankumman projektin itsejulkaisu tarkoittaisi lyhyellä aikavälillä pienempiä kehitysmaksuja (tulos enemmän negatiivinen), mutta mahdollistaisi pidemmällä aikavälillä entistä suuremman rojaltipotentiaalin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.02.
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 43,6 | 33,9 | 51,1 |
kasvu-% | −2,54 % | −22,22 % | 50,76 % |
EBIT (oik.) | −0,6 | −28,7 | −6,2 |
EBIT-% (oik.) | −1,29 % | −84,59 % | −12,10 % |
EPS (oik.) | −0,13 | −1,71 | −0,36 |
Osinko | 0,10 | 0,10 | 0,10 |
Osinko % | 0,46 % | 0,56 % | 0,56 % |
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | 126,51 | - | - |