Remedy Q3 tiistaina: Katseet Alan Wake 2:n vastaanotossa julkaisuviikonlopun tiimoilta
Remedy raportoi Q3-tuloksensa tiistaina 31.10. klo 9.00. Käymme läpi tulosta ja omia pelikokemuksia Alan Wake 2:n julkaisun tiimoilta klo 8.50 alkavassa tuloslivessä. AW2 julkaistaan 27.10., joten pelin kriitikkoarvostelut sekä pelaajien alustava vastaanotto nähdään juuri muutama päivä ennen Q3-raporttia. Pelin kriitikkoarviot julkaistaan torstaina iltapäivästä klo 16 Suomen aikaa ja nämä ovat huomattavasti Q3-raporttia keskeisempiä datapisteitä Remedyn sijoittajatarinan kannalta. Luonnollisesti myös Q3-raportissa kaikki huomio kiinnittyy Alan Wake 2:sta saataviin tietoihin. Odotamme tällä hetkellä Alan Wake 2:n alkavan tuottaa Remedylle rojaltituottoja Q2’24 alkaen, joten Q3-luvut heijastelevat vielä edellisten neljännesten tavoin tänä vuonna käynnissä olevaa investointivaihetta.
Odotamme kehitysmaksujen ja rojaltituottojen nousseen vertailukaudesta
Ennustamme Remedyn Q3-liikevaihdon kasvaneen matalasta vertailukaudesta 23 % 9,7 MEUR:oon. Kehitysmaksujen kokoluokkaan ja ajoitukseen liittyy jälleen epävarmuutta, sillä Q3:n aikana Alan Wake 2 on ollut aivan tuotantovaiheen loppusuoralla. Viime neljänneksinä projektista on jo asteittain vapautunut henkilöstöä myös muihin hankkeisiin, joissa tämän myötä kehitysmaksut ovat jonkin verran kasvaneet. Rojaltituotoissa Q3:lla erityisen mielenkiintoista on nähdä ensimmäistä kertaa Alan Wake Remasteredin vaikutus, jonka markkinointi- ja tuotantobudjetti saatiin heinäkuun aikana kuitattua. Peli oli heinäkuun Sonyn Playstation plus -palvelussa ilmaiseksi ladattavissa (Sony maksaa tästä tietyn korvauksen), mikä auttoi kustannusten kattamisessa. Viime aikoina Alan Wake 2:n markkinointipanostukset ovat lisänneet nostetta myös remasterin ympärillä. Rojaltiennusteemme (Q3’23e: 0,7 MEUR) on arviomme mukaan neljänneksen osalta melko varovainen.
Tänä vuonna investointivaiheessa tulos vielä selvästi pakkasella
Vuonna 2023 Remedyn investoinnit kehitteillä oleviin pelihankkeisiin vain kasvavat edellisvuodesta, joten yhtiön tulokselta on turha odottaa ihmeitä. Yhtiö myös itse ohjeistaa näkymissään liikevaihdon laskevan ja liiketuloksen olevan tappiollinen. Matalaksi jäävien rojaltituottojen, kasvavien rekrytointien, ulkoisen pelinkehityksen ja muiden kulujen nousun myötä odotamme liikevoiton painuvan koko vuoden 2023 osalta -14,3 MEUR tappiolle (2022: -0,6 MEUR). H2:n kannattavuutta suhteessa alkuvuoteen tukee nähdäksemme pienemmät ulkoiset kehityskulut, jotka ovat erityisesti kohdistuneet AW2:n tuotantovaiheeseen. Siten odotamme liiketappion kutistuvan Q3:lla (-2,0 MEUR) alkuvuoden tappiotahtiin verrattuna (H1’23: 10,4 MEUR).
Alan Wake 2:n kriitikkoarviot julkaistaan alustavien tietojen perusteella torstaina
Perjantaina julkaistavan Alan Wake 2:n kriitikkoarviot julkaistaan torstaina klo 16, ja tulevat olemaan yksi tärkeä datapiste pelin kannalta. Hyvät arvostelut (Metacritic >80) saavalla laadukkaalla pelillä on hyvä perusta rakentaa pitkää häntää myynnille vuosiksi eteenpäin. Näin oli nähtävissä esimerkiksi Controlin (Metacritic: 84/100) kanssa. Nyt Alan Wake 2 on jo entuudestaan tuttu pelibrändi, joten vastaavilla arvioilla myyntipotentiaali pitäisi olla entistä parempi, joskin myynnin kehitykseen vaikuttaa moni muukin muuttuja. Mikäli Alan Wake 2 räjäyttäisi arvostelupankin (Metacritic >90), kuten hetki sitten julkaistu Spider-man 2, olisi oletuksissamme pelin myyntimäärien osalta todennäköisesti nousupainetta. Kaiken kaikkiaan edessä on hyvin jännittävä viikonloppu ja tähän mennessä alustavat merkit viittaavat siihen, että pelaajat (allekirjoittanut mukaan lukien) pääsevät nauttimaan laadukkaasta pelikokemuksesta Alan Wake 2:n maailmassa. Olemme käsitelleet Remedyn kehitteillä olevia pelihankkeita ja oletuksiamme Alan Wake 2:n myyntimäärien suhteen laajemmin syyskuussa julkaistussa laajassa analyysiraportissa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.09.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 43,6 | 35,7 | 55,1 |
kasvu-% | −2,54 % | −18,06 % | 54,41 % |
EBIT (oik.) | −0,6 | −14,3 | 2,4 |
EBIT-% (oik.) | −1,29 % | −40,00 % | 4,39 % |
EPS (oik.) | −0,13 | −0,85 | 0,14 |
Osinko | 0,10 | 0,10 | 0,10 |
Osinko % | 0,46 % | 0,58 % | 0,58 % |
P/E (oik.) | - | - | 126,63 |
EV/EBITDA | 126,51 | - | 26,06 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/akee/500/191_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/spwni/500/108468_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/dord/500/144072_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/spwni/500/108468_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/atte_riikola/500/100301_2.png)