Remedy Q1 keskiviikkona: Investointivaiheessa
Olemme tehneet muutoksia kvartaalitason ennusteisiimme ennen Remedyn 26.4. klo 9.00 julkaistavaa Q1-raporttia. Vuositasolla ennusteemme ovat pitkälti ennallaan ja tänä vuonna Remedy on vielä selvässä investointivaiheessa, kun yhtiö rakentaa strategiansa seuraavaa kasvuloikkaa kehitteillä olevien 5 merkittävän pelihankkeen avulla. Loppuvuodesta yhtiön sijoittajatarinassa alkaa kuitenkin tapahtua Alan Wake 2:n julkaisun myötä, joka on myös osakkeen kannalta keskeinen lyhyen tähtäimen ajuri. Emme tee muutoksia lisää-suositukseemme tai 25,0 euron tavoitehintaan ennen Q1-raporttia, vaan tarkastelemme näkemystämme tuoreimman tiedon pohjalta raportin jälkeen.
Alkuvuoteen ajoittunee melko vähän kehitysmaksuja
Olemme siirtäneet ennusteessamme kehitysmaksuja Q1:ltä loppuvuoden muille neljänneksille, sillä käsityksemme mukaan ajoituksellisista tekijöistä johtuen alkuvuoteen ajoittuu melko vähän kehitysmaksuja. Arviomme mukaan tämän taustalla on Alan Wake 2 ja sen asteittainen siirtymä kohti viimeistelyvaihetta ennen pelin julkaisua (arviomme Q3:n lopussa). Loppuvuotta kohti AW2:sta vapautuu resursseja muihin pelihankkeisiin, jolloin näistä projekteista tuloutuvat kehitysmaksut asteittain nousevat. Ennustamme nyt Q1-liikevaihdon laskevan 49 % 6,5 MEUR:oon vertailukaudesta, johon ajoittui myös poikkeuksellisesti kehitysmaksuja Max Payne -projektin kehityssopimuksesta.
Kasvavat investoinnit ja matala liikevaihdon taso painavat Q1-tuloksen selvästi pakkaselle
Vuonna 2023 Remedyn investoinnit kehitteillä oleviin pelihankkeisiin vain kasvavat edellisvuodesta, joten yhtiön tulokselta on turha vielä odottaa ihmeitä. Yhtiö myös itse ohjeistaa näkymissään liikevaihdon laskevan ja liiketuloksen olevan tappiollinen. Matalaksi jäävien rojaltituottojen, kasvavien rekrytointien, ulkoisen pelinkehityksen ja muiden kulujen nousun myötä odotamme liikevoiton painuvan koko vuoden 2023 osalta -11,2 MEUR tappiolle (2022: -0,6 MEUR). Q1:ltä odotamme -5,4 MEUR:n liikevoittoa (Q1’22: 2,8 MEUR) heijastellen neljännekselle ennustamaamme matalaa liikevaihdon tasoa.
Katseet lukujen sijaan pelihankkeiden edistymisessä
Remedy kertoi Q4-raportissa Control 2:n kehityksen edenneen hyvin ja peli siirtyi tammikuussa konseptoinnista proof-of-concept -vaiheeseen. Max Payne -projekti etenee myös mukavasti konseptoinnissa. Moninpeliprojektit Condor ja Vanguard olivat edelleen proof-of-concept -vaiheessa ja näiden osalta Remedy jatkaa kärsivällistä kehittämistä. Moninpeliprojektit ovat Remedylle täysin uuden tyyppisiä hankkeita, joiden kanssa yhtiö ei ole selvinnyt täysin ilman kasvukipuja. Siten erityisesti kommentit näiden osalta kiinnostavat Q1-raportissa, kun taas AAA-peliprojektien menestyksen osalta olemme luottavaisia.
Remedyn sijoittajatarina vaatii vielä kärsivällisyyttä
Remedyn nykyisten pelihankkeiden rojaltituotot painottuvat ennusteessamme merkittäviltä osin vuosille 2026-2027, jolloin odotamme yhtiön liikevaihtoon (94,5 ja 86,3 MEUR) ja tulokseen (EBIT: 26,1-19,1 MEUR) merkittävää tasokorotusta. Kohtuullisen hyvin menestyviä pelijulkaisuja odottavilla ennusteillamme osakkeen EV/EBIT-kertoimet ovat tuolloin 10x-12x ja vastaavat EV/EBITDA-kertoimet noin 7x. Nämä ovat mielestämme maltillisia tasoja, sillä arvioimme pelijulkaisujen onnistuessa Remedyn kasvunäkymien olevan hyvät myös tuon jälkeen. Tämän päälle sijoittaja saa option ennusteitamme paremmin menestyvistä hittipeleistä. Lähivuosien ennusteista Remedyn arvostukselle ei kuitenkaan saada olennaista tukea, joten sijoittajilta vaaditaan kärsivällistä pitkän pelin pelaamista.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.04.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 43,6 | 35,6 | 62,1 |
kasvu-% | −2,54 % | −18,33 % | 74,44 % |
EBIT (oik.) | −0,6 | −11,2 | 6,7 |
EBIT-% (oik.) | −1,29 % | −31,46 % | 10,84 % |
EPS (oik.) | −0,13 | −0,67 | 0,39 |
Osinko | 0,10 | 0,10 | 0,17 |
Osinko % | 0,46 % | 0,57 % | 0,97 % |
P/E (oik.) | - | - | 45,14 |
EV/EBITDA | 126,51 | - | 14,28 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/akee/500/191_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/spwni/500/108468_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/dord/500/144072_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/spwni/500/108468_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/atte_riikola/500/100301_2.png)