Remedy käynnistää Vanguard-projektin uudelleen ja hautaa aikeet F2P-pelistä
Remedy tiedotti maanantaina käynnistävänsä uudelleen aiemmin Vanguardina tunnetun free-to-play yhteistyömoninpeliprojektinsa, jonka julkaisukumppanina toimii Tencent. Jatkossa projekti tunnetaan koodinimellä “Kestrel” ja siitä ollaan tekemässä vahvan yhteistyömoninpelikomponentin sisältävä premium-peli.
Pitkää peliä tarkastellessa mielestämme oikea päätös
Olimme jo pidempään todenneet Vanguardin olevan Remedyn sijoitustarinan isoin kysymysmerkki, sillä yhtiöllä ei ole aiempaa kokemusta F2P-malliin nojaavien pelien kehittämisestä. Siten päätös muuttaa projektin suuntaa ja keskittyä enemmän Remedyn todistettujen vahvuuksien ympärille on riskienhallintamielessä tervetullut ratkaisu. Päätöksen myötä projektin julkaisu tulee väistämättä viivästymään nykyisestä arviostamme (H2’26), mutta samalla sen onnistumistodennäköisyys mielestämme paranee. Siten tämän vuosikymmenen loppuun asti tarkasteltuna näemme päätöksen positiivisena, vaikka lyhyellä aikavälillä projektin siirtäminen takaisin piirustuspöydälle ei varsinaisesti ole erityisen positiivinen ajuri. On myös hyvä muistaa, että Tencent on rahoittanut Vanguardin kehityksestä suurimman osan (arviomme mukaan Tencentin osuus 70 %), joten Remedyn kannalta projektiin liittyvät riskit ovat olleet alusta asti rajalliset.
Lähivuosien kehitysmaksujen suhteen päätöksellä ei todennäköisesti ole kovinkaan isoja vaikutuksia, kun Vanguardin henkilöstöä siirtyy muiden projektien pariin. Tässä kohtaa Remedy ei kertonut mahdollisista muutoksista projektin tuotantobudjettiin, jonka olemme arvioineet tällä hetkellä Remedyn tyypillisen hankkeen (30–60 MEUR) keskivaiheille. On mahdollista, että Tencentin kanssa tehtyyn kehitys- ja julkaisusopimukseen tulee jonkinlaisia muutoksia tehdyn uudelleenkäynnistyksen myötä.
Projektin rojaltiodotukset kuitenkin siirtyvät väistämättä jonkin verran kauemmas tämän vuosikymmenen loppuun. Odotimme aiemmin Vanguardista merkittävämpiä rojaltituottoja vuodesta 2027 alkaen. Alustavasti arvioimme, että pelin julkaisu voisi nyt ajoittua vuodelle 2028, kun tuotantoputken muut hankkeet on ensin julkaistu 2025-2027. Tulemme päivittämään ennusteitamme projektin osalta lähiaikoina.
Kestrel menee pienellä tiimillä takaisin konseptointivaiheeseen
Uudelleenkäynnistykseen päädyttiin projektin saavutettua proof-of-concept -vaiheen päätepisteen, ja kun Remedyllä ja Tencentillä oli tämän jälkeen aikaa arvioida projektin tilaa ja sen seuraavia vaiheita. Projekti palaa nyt konseptointivaiheeseen. Osa aikaisemmasta Vanguardin kehitystiimistä siirtyy työskentelemään Remedyn muissa meneillään olevissa projekteissa (käytännössä Condor ja Max Payne). Kestrelin johto ja valitut muut henkilöt kehitystiimistä keskittyvät viemään projektia uuteen suuntaan konseptointivaiheesta eteenpäin luodakseen premium-pelin, jossa on vahva yhteistyömoninpelikomponentti. Uusi kokemus nojaa aiempaa enemmän Remedyn keskeisiin vahvuuksiin, ja se perustuu moniin jo Vanguardia varten suunniteltuihin ominaisuuksiin, sisältöihin ja teemoihin. AAA-peleissä Remedyn vahvuuksia ovat mm. vahva ja uniikki tarinankerronta sekä mieleenpainuvien maailmojen ja hahmojen luominen.
Ison F2P-pelin julkaisu olisi ollut korkean riskin hanke
Remedy ja Tencent päätyivät projektin uudelleenkäynnistämiseen, sillä menestyksekkään free-to-play-pelin luomiseen nopeasti muuttuvassa markkinassa liittyy epävarmuutta ja riskejä. Olemme tästä täysin samaa mieltä, ja viimeisen vuoden aikana useita kehitteillä olleita moninpeliprojekteja on kuopattu useiden pelistudioiden toimesta. Hetki sitten esimerkiksi Sony puolitti aiemman tavoitteensa 12 uudesta palvelumallisesta pelistä vuoteen 2026 mennessä. F2P-malli konsoleilla nosti kunnolla päätään vuonna 2017 julkaistun Fortniten huiman menestyksen jäljiltä, jonka liikevaihto on myös viime aikojen uutisvirran perusteella hieman yskähdellyt. F2P-mallin haasteena konsoleilla on riittävän skaalan saavuttaminen, sillä yleensä vain pieni osa pelaajista käyttää rahaa pelissä. Pelaajien laatuvaatimusten ollessa samaan aikaan hyvin korkealla, vaatii pelin kehittäminen merkittäviä investointeja, joiden onnistumista on vaikea mitata etukäteen. Remedy ehti Vanguard-projektissa useiden vuosien ajan kehittää hanketta suhteellisen pienellä tiimillä, joten nyt projektin uudelleenkäynnistys voidaan tehdä vielä kohtuullisilla kustannuksilla verrattuna, jos peli olisi ollut jo pidempään täydessä tuotannossa. Samalla Vanguardin kehitystyö ei valu myöskään täysin hukkaan, sillä jo kehitettyjä moninpeliominaisuuksia voidaan hyödyntää Kestrelissä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut31.10.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 43,6 | 31,8 | 72,5 |
kasvu-% | −2,54 % | −26,97 % | 127,84 % |
EBIT (oik.) | −0,6 | −20,3 | 19,9 |
EBIT-% (oik.) | −1,29 % | −63,61 % | 27,48 % |
EPS (oik.) | −0,13 | −1,21 | 1,18 |
Osinko | 0,10 | 0,10 | 0,10 |
Osinko % | 0,46 % | 0,57 % | 0,57 % |
P/E (oik.) | - | - | 14,88 |
EV/EBITDA | 126,51 | - | 8,07 |