Remedy: Jännitys tiivistyy ennen AW2:n julkaisua
Toistamme Remedyn 25,0 euron tavoitehinnan ja lisää-suosituksen. Yhtiön Q1-luvut olivat odotetun heikot, kun yhtiön 5 kehitteillä olevaa pelihanketta näkyvät tänä vuonna lähinnä kustannuksina tuloslaskelmassa. Yhtiön sijoitustarina on kuitenkin siirtymässä pian mielenkiintoiseen vaiheeseen loppuvuodesta julkaistavan Alan Wake 2:n myötä, joka tulee olemaan myös osakkeen kannalta keskeinen lyhyen tähtäimen ajuri. Etenemme kohti pelin julkaisua osakkeen nykyisellä arvostuksella edelleen varovaisen myönteisellä näkemyksellä.
Q1-tulos oli odotetusti selvästi pakkasella
Remedyn Q1-liikevaihto laski 45 % 6,9 MEUR:oon ja liiketulos painui -5,6 MEUR tappiolle, mitkä olivat pitkälti linjassa odotustemme kanssa. Ajoituksellisista tekijöistä johtuen alkuvuoteen ajoittui vain vähän kehitysmaksuja. Muutenkin yhtiö on tänä vuonna vielä selvässä investointivaiheessa, kun viittä kehitteillä olevaa pelihanketta viedään eteenpäin. Siten Remedy odotetusti toisti tänä vuonna liikevaihdon laskua ja tappiollista tulosta ennakoivan ohjeistuksensa.
Perinteiset AAA-hankkeet etenevät hyvin
Alan Wake 2 etenee tasaisesti kohti julkaisua, jonka oletamme tapahtuvan Q3:n lopussa. Peli on siirtymässä viimeistelyvaiheeseen, jonka myötä projektista alkaa asteittain vapautua resursseja muihin hankkeisiin loppuvuotta kohti. Control 2:n kehitys on lähtenyt vauhdilla liikkeelle ja peli on ollut tammikuusta alkaen proof-of-concept-vaiheessa (POC). Samoin Max Payne -projekti etenee hyvin ja peli on myös siirtynyt alkuvuodesta POC-vaiheeseen. Etenkin nämä hankkeet odottavat AW2:sta vapautuvia henkilöjä.
Moninpelihankkeet sijoitustarinan kannalta isoin kysymysmerkki
Moninpeliprojekteista Condor on Remedyn mukaan jatkanut tasaista kehittymistään POC-vaiheessa. Vanguard on myös edelleen POC-vaiheessa, mutta viime vuoden lopussa tehdyt uudet avainhenkilöiden rekrytoinnit ovat vauhdittaneet projektia. Kaiken kaikkiaan moninpelihankkeissa tuntuu edelleen riittävän tekemistä ennen kuin hankkeita viedään eteenpäin tuotantoputkessa. On kuitenkin myös hyvä muistaa, että palvelumallisissa peleissä POC-vaihe on tyypillisesti muutenkin tavallista AAA-peliä pidempi johtuen muun muassa tarpeesta suunnitella julkaisun jälkeistä live-operointia etukäteen. Pelin testaaminen ja konseptin todistaminen vaatii myös huomattavasti kokonaisvaltaisemman pelin kehittämistä jo POC-vaiheessa. Siten palasten osuessa lopulta kohdalleen voi itse tuotantovaihe edetä sen jälkeen melko nopeasti. Tässä kohtaa Remedyn ensimmäiset moninpeliprojektit ovat kuitenkin isoin kysymysmerkki yhtiön sijoitustarinassa, joskin niiden potentiaali on myös hyvässä skenaariossa merkittävä. Lähivuosien ennusteemme ovat pitkälti ennallaan, mutta tarkistimme Vanguardin rojaltiodotuksia pykälän varovaisemmaksi, mikä näkyi vuosien 2026-2027 tulosennusteiden laskussa.
Menemme kohti AW2:n julkaisua varovaisen myönteisellä näkemyksellä
Remedyn nykyisten pelihankkeiden rojaltituotot painottuvat ennusteessamme merkittäviltä osin vuosille 2026-2027, jolloin odotamme yhtiön liikevaihtoon (88,5 ja 84,3 MEUR) ja tulokseen (EBIT: 22,7-17,1 MEUR) merkittävää tasokorotusta. Kohtuullisen hyvin menestyviä pelijulkaisuja odottavilla ennusteillamme osakkeen EV/EBIT-kertoimet ovat tuolloin 11x-14x ja vastaavat EV/EBITDA-kertoimet noin 8x. Nämä ovat mielestämme kohtuullisia tasoja, sillä arvioimme pelijulkaisujen onnistuessa Remedyn kasvunäkymien olevan hyvät myös tuon jälkeen. Tämän päälle sijoittaja saa option ennusteitamme paremmin menestyvistä hittipeleistä, joskin moninpeliprojekteihin liittyvä epävarmuus osittain painaa vaakakupissa riski/tuotto-suhdetta toiseen suuntaan. Lähivuosien ennusteista Remedyn arvostukselle ei saada olennaista tukea, joten sijoittajilta vaaditaan kärsivällistä pitkän pelin pelaamista.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.04.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 43,6 | 36,3 | 62,1 |
kasvu-% | −2,54 % | −16,70 % | 71,02 % |
EBIT (oik.) | −0,6 | −11,8 | 6,8 |
EBIT-% (oik.) | −1,29 % | −32,36 % | 11,00 % |
EPS (oik.) | −0,13 | −0,88 | 0,40 |
Osinko | 0,10 | 0,10 | 0,17 |
Osinko % | 0,46 % | 0,58 % | 0,99 % |
P/E (oik.) | - | - | 43,43 |
EV/EBITDA | 126,51 | - | 13,97 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/akee/500/191_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/spwni/500/108468_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/dord/500/144072_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/spwni/500/108468_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/atte_riikola/500/100301_2.png)