Remedy H1 perjantaina: Tuloskasvuodotukset ladattu vasta toiselle vuosipuoliskolle
Peliyhtiö Remedy raportoi H1-tuloksensa perjantaina klo 9.00. Yhtiön näkymien perusteella kuluvan vuoden tulos muodostuu pääasiallisesti H2:lla, joten H1-raportti on enemmän tarkistuspiste yhtiön strategian ja peliprojektien edistymisen kannalta. Raportissa erityisesti kiinnostavat mahdolliset kommentit Controlin myyntiluvuista ja pelistä tuloutuneista rojalteista sekä uudet tiedonmuruset muista peliprojekteista.
Ennustamme Remedyn H1-liikevaihdon kasvaneen 12 % 15,5 MEUR:oon. Liikevaihto koostuu ennusteessamme Control-pelin tuotoista sekä kehitteillä olevien pelien julkaisijoilta saatavista kehitysmaksuista. Muistutamme, että näkyvyys Controlin rojalteihin sekä kehitysmaksujen suuruuteen puolivuotistasolla on heikko, joten ennusteisiin liittyy Remedyn liiketoimintamallin luonteesta johtuen melko suuri epävarmuus. Remedy kehittää tällä hetkellä alihankintana Crossfire-peliprojektia korealaiselle Smilegatelle. Lisäksi yhtiö solmi maaliskuussa Epic Gamesin kanssa julkaisusopimuksen kahden seuraavan vielä julkistamattoman projektin osalta. Sopimus on ehdoiltaan ennennäkemättömän suotuisa Remedylle, sillä Epic Games rahoittaa pelien kehityskulut täysin ja Remedy on silti oikeutettu 50 %:n osuuteen pelien nettomyyntituloista. Remedy myös säilyttää pelien immateriaalioikeudet.
Remedy ohjeistaa tänä vuonna liikevaihdon ja tuloksen kasvua, josta valtaosan odotetaan ajoittuvan H2:lle. Koko vuodelle 2020 ennustamme liikevaihdon nousevan 39,3 MEUR:oon (+24 %) ja liiketuloksen kasvavan 11,0 MEUR:oon (EBIT-% 28 %). Arvioimme Controlin myynnin tukevan tuloskasvua, kun pelin julkaisijan viime vuonna vähentämät etupainotteiset vähittäismyynnin ja markkinoinnin kulut eivät nakerra rojaltien pohjana olevaa nettomyyntiä (Remedyn osuus 45 % nettomyynnistä). Lisäksi Epic-projekteista alkaa tuloutua kehitysmaksuja arviomme mukaan enemmän H2:n aikana. H1:n tulosodotuksemme ovat vielä selvästi loppuvuotta maltillisempia ja odotamme liikevoiton kasvaneen absoluuttisin numeroin vain hieman vertailukaudesta ja olleen 1,8 MEUR (H1’19: 1,5 MEUR).
Nykyisten peliprojektien valossa Remedyn tuloskasvunäkymä on vahva useiksi vuosiksi eteenpäin, ja myös osakkeen hinnoittelussa sijoittajat ovat selvästi siirtäneet katseet muutaman vuoden päähän, jolloin seuraavat suuremmat peliprojektit näillä näkymin julkaistaan. Viime aikojen voimakkaan kurssinousun myötä osakkeen arvostus (2022e P/E 26x, EV/EBIT 18x) alkaa näyttää kireältä, mutta on edelleen perusteltavissa, kun huomioidaan Epic-sopimuksen myötä osakkeen madaltunut riskitaso sekä parantunut näkyvyys tulevien vuosien tulovirtoihin. Lisäksi koronakriisin tuoma kysyntäpiikki pelialalle on heijastunut sektorin arvostustasoihin positiivisesti. Kohonnut arvostustaso on kuitenkin kaventanut olennaisesti turvamarginaalia pettymysten varalle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut21.04.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 31,6 | 39,3 | 43,0 |
kasvu-% | 57,08 % | 24,19 % | 9,41 % |
EBIT (oik.) | 6,5 | 11,0 | 13,5 |
EBIT-% (oik.) | 20,65 % | 27,98 % | 31,34 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,73 | 0,90 |
Osinko | 0,11 | 0,20 | 0,40 |
Osinko % | 0,96 % | 1,14 % | 2,27 % |
P/E (oik.) | 26,39 | 24,06 | 19,65 |
EV/EBITDA | 16,63 | 15,65 | 12,24 |