Remedy H1 - luvut reippaasti yli odotustemme
Peliyhtiö Remedy julkaisi aamulla H1-raportin, joka ylitti ennusteemme reippaasti. Yhtiön saamien kehitysmaksujen ajoitusten takia Remedyn liikevaihtoa on hyvin haastava ennustaa puolen vuoden tasolla. Ensimmäiselle vuosipuoliskolle osui todennäköisesti selkeästi arvioimaamme enemmän P7- ja Crossfire-peleihin liittyviä kehitysmaksuja sekä mahdollisia allekirjoitusbonuksia. Vuoden ensimmäinen puolisko oli joka tapauksessa erinomainen avaus yhtiön ensimmäiselle tulosjulkistukselle listattuna yhtiönä ja yhtiön strategia etenee suunnitellusti.
Remedyn H1 liikevaihto kasvoi vertailukaudesta noin 8 % 8,3 MEUR:oon ylittäen selvästi 4,5 MEUR:n ennusteemme. Liikevaihto muodostui CrossFire 2 -pelin yksinpeliosuuden sekä P7-projektinimellä kulkevan pelin kehitystuotoista. Yhtiö allekirjoitti alkuvuoden aikana molempiin liittyen uudet sopimukset ja näihin on voinut liittyä allekirjoitusbonuksia, jotka kirjautuivat liikevaihtoon. Siten liikevaihto ylitti reilusti ennusteemme, joka ei odottanut vielä merkittävää liikevaihtoa P7-projektista. Lisäksi Remedy sai jonkin verran liikevaihtoa 2012 julkaistuista Alan Wake ja Alan Wake's American Nightmare -tietokonepeleistä.
Liikevaihdon oltua selkeästi ennusteitamme korkeampi myös H1:n tulos ylitti ennusteemme selvästi. Liikevoitto oli 0,6 MEUR (H1’16: 1,6 MEUR), kun odotimme yli 2 MEUR:n liiketappiota. Tulosta rasittivat 0,6 MEUR:lla listautumiseen liittyvät kustannukset.
Yhtiö piti näkymänsä ennallaan. Vuodet 2017 ja 2018 ovat uuden strategian rakennusvaihetta ja panostukset tulevat rasittamaan tulosta. Siten yhtiö ei anna tarkempaa ohjeistusta vuodelle 2017. Olemme ennustaneet Remedyn yltävän niukasti voitolliseen tulokseen vuosina 2017-2018 ja tuloskasvun käynnistyvän 2019 yhtiön seuraavan itseomistetun IP:n pelin tullessa markkinoille. H1-raportin perusteella tulos kehittyy odotuksiamme paremmin, mutta puoli vuotta on Remedyn liiketoimintamallissa hyvin lyhyt tarkastelujakso.
Myös Remedyn strategia näyttää H1-raportin perusteella etenevän suunnitelmien mukaan ja molemmat kehitteillä olevat pelit ovat suunniteltujen aikataulujen mukaisissa kehitysvaiheissa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.05.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 16,4 | 17,8 | 20,9 |
kasvu-% | 19,42 % | 8,32 % | 17,31 % |
EBIT (oik.) | 3,9 | 1,0 | 0,7 |
EBIT-% (oik.) | 24,04 % | 5,64 % | 3,29 % |
EPS (oik.) | 0,26 | 0,07 | 0,04 |
Osinko | 0,05 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | 0,88 % | ||
P/E (oik.) | 21,61 | 220,86 | 351,21 |
EV/EBITDA | 14,10 | 130,94 | 184,50 |