Raisio Q2’24 -pikakommentti: Kasvu ja kannattavuus parantuivat odotuksia enemmän
Raisio raportoi tänään aamulla tuloksensa 2024 huhti-kesäkuulta (Q2). Raportti oli laajasti odotuksiamme vahvempi sekä liikevaihdon että liiketuloksen osalta. Myyntivolyymit on saatu nostettua kasvu-uralle mm. markkinaosuuksien voittamisella sekä tuoteuutuuksilla. Vahvaan tulokseen sisältyi osittain myötätuulta kasvistanoliesterin toimituksen ajoituksista. Kokonaisuudessaan näemme raportin positiivisessa valossa.
Kasvu vahvistui päämarkkinoilla
Raision liikevaihto oli Q2:llä 57,3 MEUR ja kasvoi selvästi vertailukaudesta (9 %). Liikevaihto ylitti meidän ja konsensuksen ennusteet 5-6 %:lla. Yhtiön mukaan se on saanut käännettyä myyntivolyyminsa jälleen nousuun mm. uutuustuotteiden ja markkinaosuusvoittojen avulla. Benecolin ja kasvitanoliesteriratkaisujen liikevaihdon kasvu oli 3 % ja siten ensimmäistä kertaa positiivinen sitten vuoden 2022 Q3:n. Lisäarvoa tuovien kauratuotteiden ja ainesosien kasvu oli 11 % ja vahvistui suhteessa 2023 H2:een tai 2024 Q1:een. Raportointisegmenteistä Terveelliset elintarvikkeet kasvoi 6 % v/v (ennustimme 4,5 %). Terveelliset ainesosat kasvoi 11 % v/v, eli selvästi ennustettamme (3 %) enemmän. Lisäarvoa tuovien kauratuotteiden myynnin laajentaminen Alankomaihin ja Belgiaan ei vaikuttanut merkittävästi lukuihin. Kasviproteiinien myynti jatkui heikkona ja laski 19 % v/v.
Vahvan tuloksen taustalla osittain myös ajoitusseikkoja
Q2:n oikaistu liikevoitto oli 7,4 MEUR (Q2’23: 5,7 MEUR), eli 28 % meidän ja konsensuksen ennustetta (5,8 MEUR) korkeampi. Raportoitu liikevoitto oli 6,8 MEUR (Q2’23: 5,0 MEUR), sillä Raisio kirjasi liiketoiminnan laajentamiseen liittyviä kuluja vertailukelpoisuuteen vaikuttavina erinä 0,5 MEUR:n verran ja uudelleenjärjestelykuluja 0,2 MEUR:n verran. Vahvistuneen kannattavuuden taustalla oli mm. liikevaihdon kasvu ja parantunut bruttomarginaali kustannusympäristön tasaannuttua. Molempien raportointiyksiköiden oikaistut liiketulokset ylittivät ennusteemme. Erityisesti Terveellisten ainesosien tulos ylitti ennusteemme, mihin vaikutti mm. kasvistanoliesterin toimitusten ajoittuminen toiselle vuosineljännekselle.
Ohjeistus ennallaan ja markkinan toipumista ennakoidaan
Raisio toisti 13.2. antamansa näkymäarvion, jonka mukaan vuoden 2024 vertailukelpoisen liiketuloksen odotetaan olevan vuoden 2023 tasolla tai kasvavan hieman (2023: 22,7 MEUR). Yhtiön uuden toimitusjohtajan Pasi Flinkmanin katsauksessa mainittiin kuluttajaluottamuksen orastava koheneminen sekä korkojen lasku, jotka voisivat tukea yksityisen kulutuksen elpymistä ja siten Raision kasvumahdollisuuksia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Raisio
Raisio on vuonna 1939 perustettu kansainvälinen elintarvikeyhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun kasvipohjaiseen ruokaan. Yhtiön tunnettuja brändejä ovat mm. Benecol, Elovena, Beanit ja Sunnuntai. Tuotantoa yhtiöllä on Suomessa Raisiossa, Nokialla ja Kauhavalla. Konsernin päämarkkina-alue on Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut07.05.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 219,5 | 226,9 | 240,1 |
kasvu-% | −0,60 % | 3,40 % | 5,80 % |
EBIT (oik.) | 22,7 | 23,0 | 25,5 |
EBIT-% (oik.) | 10,34 % | 10,16 % | 10,62 % |
EPS (oik.) | 0,13 | 0,13 | 0,14 |
Osinko | 0,14 | 0,14 | 0,14 |
Osinko % | 7,09 % | 6,56 % | 6,56 % |
P/E (oik.) | 14,84 | 16,65 | 15,36 |
EV/EBITDA | 8,44 | 8,27 | 7,63 |