Raisio laaja raportti: Siirtymä investointivaiheesta tuloskasvun aikaan
Raisio on kansainvälisesti toimiva terveelliseen ja vastuulliseen ruokaan keskittyvä yhtiö. Merkittävä osuus yhtiön liikevaihdosta syntyy tunnettujen brändien kuten Benecolin ja Elovenan avulla. Yhtiö tavoittelee viime vuosien tuotantoinvestointien avulla markkinan ylittävää kasvua megatrendien tukemissa segmenteissä kuten kaurapohjaisissa tuotteissa ja kasviproteiineissa. Toistamme lisää-suosituksen ja 2,6 euron tavoitehinnan. Olemme tänään julkaisseet yhtiöstä päivitetyn laajan raportin, joka on luettavissa tästä linkistä.
Terveelliseen ja vastuulliseen ruokaan keskittyvä elintarvikealan bränditalo
Raisio on vuodesta 2018 lähtien keskittynyt terveellisesti ja vastuullisesti tuotettuun ruokaan ja investoinut voimakkaasti tuotantokapasiteettiin tavoitellakseen korkean kasvupotentiaalin segmenttejä. Strategiakaudelle 2022-2025 yhtiö määritteli kolme liiketoiminnan strategista kasvualuetta, jotka ovat Benecol-, kaura- ja kasviproteiinituotteet. Kasvualueiden pääbrändit ovat kolesterolia alentava Benecol, kaurabrändi Elovena ja härkäpaputuotteista tunnettu Härkis, minkä lisäksi yhtiön salkussa on myös muita paikallisesti suosittuja kuluttajabrändejä kuten Nordic, Sunnuntai, Nalle ja Torino. B2B-puolella Raision liiketoiminnat sisältävät Benecol-ainesosan myynnin lisenssipartnereille sekä viljapohjaisten tuotteiden ja kasviproteiinien myyntiä teollisuuteen ja suurkeittiöille. Raision tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja yhtiöllä on toimintaa noin kymmenessä eri Euroopan maassa, joista Suomi ja Iso-Britannia ovat merkittävimmät.
Kasvustrategiaa edistetään kunnianhimoisin tavoittein
Raisio on haastavan vuoden 2022 aikana lopettanut myynnin Venäjälle ja aloittanut divestointiprosessin kalanrehua valmistavan Raisioaquan osalta, minkä jälkeen yhtiö voi keskittyä täysipainoisesti kasvustrategiansa toteuttamiseen. Nykyisellä strategiakaudella 2022-2025 Raisio tavoittelee 11 %:n vuotuista liikevaihdon kasvua liiketoiminnan kolmella kasvualueella ja 9 %:n kasvua koko konsernin tasolla suhteessa vuoden 2022 ohjeistushaarukan keskiväliin (225 MEUR). Myös liikevoittoa pyritään parantamaan tasaisesti strategiakauden aikana lopulta yli 13 %:n tasolle vuonna 2025. Ennustamme liikevaihdon kasvavan keskimäärin 6 % vuosina 2023-25 ja oletamme liikevoittomarginaalin yltävän 11,2 % tasolle 2025. Liikevaihdon kasvua ajaa ennusteissamme mm. kasvipohjaisten lisäarvotuotteiden kasvu pääosin Suomessa sekä gluteenittoman kauran myynnin kasvu eurooppalaisille B2B-asiakkaille. Kasvipohjaisten lisäarvotuotteiden kaupallistamisessa onnistuminen Suomen ulkopuolella sekä kasviproteiiniliiketoiminnan kasvun kiihtyminen ovat näkemyksemme mukaan lisäajureita, jotka voisivat positiivisessa skenaariossa nostaa kasvun jopa tavoitteiden tasolle tai niiden yläpuolelle.
Osake hinnoitellaan alle verrokkiryhmän vaikka lyhyellä aikavälillä ero voisi olla toiseen suuntaan
Raision tulospohjainen arvostus vuodelle 2023 on EV/EBIT-luvulla mitattuna 14x eli verrokkiryhmän tasolla. Mielestämme Raisiota kuuluisi arvostaa pitkällä aikavälillä linjassa verrokkiryhmään ja lyhyellä aikavälillä, jopa hieman yli verrokkien, sillä yhtiön viime vuosien suuret kasvuinvestoinnit eivät vielä näy merkittävästi 2023e tuloksessa. Pidämme Raisiota laatuyhtiönä sen tunnettujen brändien, kansainvälisen jakelun, melko hyvän pääoman tuoton sekä megatrendeihin istuvan kasvustrategian ansiosta. Yhtiön tuotto-odotus on mielestämme houkuttelevalla tasolla 4 % osinkotuoton sekä 9 % vuosittaisen tuloskasvun (2024-25e) ansiosta, sillä nykyinen eteenpäin katsova 14x EV/EBIT-kerroin on mielestämme hyväksyttävä taso myös pitkällä aikavälillä. Taloudellisten tavoitteiden toteutuminen tarkoittaisi vuoden 2025 EV/EBIT-luvun laskevan noin 8-9x tasolle (nykyennusteilla 11x).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Raisio
Raisio on vuonna 1939 perustettu kansainvälinen elintarvikeyhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun kasvipohjaiseen ruokaan. Yhtiön tunnettuja brändejä ovat mm. Benecol, Elovena, Beanit ja Sunnuntai. Tuotantoa yhtiöllä on Suomessa Raisiossa, Nokialla ja Kauhavalla. Konsernin päämarkkina-alue on Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.12.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 246,6 | 224,1 | 235,8 |
kasvu-% | 5,56 % | −9,11 % | 5,21 % |
EBIT (oik.) | 22,1 | 17,9 | 24,9 |
EBIT-% (oik.) | 8,97 % | 7,99 % | 10,57 % |
EPS (oik.) | 0,12 | 0,08 | 0,13 |
Osinko | 0,14 | 0,10 | 0,13 |
Osinko % | 4,15 % | 5,22 % | 6,78 % |
P/E (oik.) | 27,85 | 24,89 | 14,93 |
EV/EBITDA | 14,74 | 9,56 | 7,37 |