Puuilo Q4 ensi torstaina: Luotamme edelleen konseptin defensiivisyyteen
Harkinnanvaraiseen vähittäiskauppaan koituu voimistuvaa vastatuulta ostovoiman heikentymisestä. Tämä ei kuitenkaan ole aiempina kvartaaleina hidastanut Puuiloa ja olemme 2022 ennusteillamme aivan ohjeistuksen ylälaidassa. Raportin pääfokus on tilikauden 2023 ohjeistuksessa, josta voidaan saada positiivinen yllätys Tokmannin näkymien oltua odotuksiamme paremmat. Tällä hetkellä ennustamme Puuilon 2023 liikevaihdon kasvavan 6 %:lla ja EBITA:n kasvavan 51,0 MEUR:oon (2022e 50,1 MEUR).
Ennustamme defensiivisen konseptin toimittavan edelleen vahvasti
Puuilo julkistaa Q4-raporttinsa (raportointijakso: marraskuu-tammikuu) torstaina 30.3. klo 8.30. Ennustamme Puuilon Q4-liikevaihdon kasvaneen 10,7 %:lla 68,9 MEUR:oon. Kasvua tukee vertailukaudesta Sastamalan, Liedon ja Tornion myymälällä 37:een laajentunut myymäläverkosto, joista kaksi viimeksi mainittua avattiin kvartaalin aikana. Vertailukelpoinen myynti muodostaa ennusteessamme noin puolet kasvusta, mikä on toteutuessaan edelleen vahva suoritus nykyisessä toimintaympäristössä. Vertailukelpoista myynnin kehitystä tukee myymäläverkoston ikääntyminen, mikä lisää perinteisesti kaupan neliömetrikohtaista myyntiä. Uskomme myös yhtiön pärjäävän muuta vähittäiskauppaa paremmin inflaatioympäristössä, sillä näemme Puuilon kategoriat pääosin defensiivisinä niiden käyttötarkoituksen painottuessa itse tekemiseen ja vanhan korjaamiseen. Myös keskimääräinen ostoskori on matala emmekä usko kuluttajien ensimmäisenä lähtevän leikkaamaan rahankäyttöään Puuilossa asioinnista. Yhtiön tilikauden 2022 kasvun ennustamme olevan 9,9 %, kun yhtiö on itse ohjeistanut liikevaihdon kasvavan, mutta kasvun jäävän alle 10 %:n, mikä alittaa pitkän ajan tavoitteiden mukaisen vuosikasvun.
Kannattavuuden odotamme myös paranevan
Odotamme oikaistun EBITA-liikevoiton kasvaneen 11,0 MEUR:oon (Q4’21: 9,8 MEUR), mikä on 16,0 % liikevaihdosta (Q4’21: 15,7 %). Ennustamme myyntikatteen laskevan 36,0 %:iin (Q4’21: 36,3 %). Myyntikatemarginaaliin koituu painetta edelleen vertailukautta korkeammista kuljetuskustannuksista, joissa on kuitenkin nähtävissä jo tasaantumista edellisiin kvartaaleihin nähden. Halpakaupan toimijana Puuilo ei ole myöskään immuuni kilpailijoiden hinnoittelupäätöksille ja uskomme, että markkinaosuuksista joudutaan taistelemaan vaisussa markkinassa vertailukautta kiivaammin. Omien tuotteiden osuuden trendinomainen kasvu myynnistä tukee kuitenkin myyntikatemarginaalia.
Uudet myymälät tuovat myös Puuilolle lisäkuluja alemmille riveille ja inflaatio näkyy myös eri kuluerissä. Ennustamme vahvan vertailukelpoisen kasvun silti skaalaavan jälleen kuluja ja poistoja ja niiden osuus liikevaihdosta laskee ennusteessamme vertailukaudesta. Raportoidun osakekohtaisen tuloksen ennusteemme on 0,09 euroa/osake (Q4’21: 0,08 euroa/osake). 2022 oikaistun EBITA:n ennustamme olevan 50,1 MEUR, mikä on aivan ohjeistushaarukan 46-50 MEUR ylälaidassa. Osingon odotamme nousevan 0,34 euroon/osake (2021 0,30 €) vastaten noin 80 %:n jakosuhdetta raportoidusta tuloksesta.
Katseet ovat tilikauden 2023 ohjeistuksessa
Raportin suurin mielenkiinto liittyy Puuilon tilikauden 2023 ohjeistukseen. Joulukuussa laaditun ennusteemme perusteella odotamme yhtiön 2023 liikevaihdon kasvavan 6 %:lla 315 MEUR:oon ja oikaistun EBITA:n kasvavan vain lievästi 51,0 MEUR:oon. Puuilon ohjeistus saattaa kuitenkin olla odotuksiamme vahvempi, sillä Tokmanni yllätti meidät jo positiivisesti vuoden 2023 liiketuloksen ohjeistuksellaan, kun mm. Kaukoidän hankintahintojen kerrottiin kääntyneen jälleen laskuun. Myös uusien myymälöiden rakennuskustannukset ovat tulleet alas, mikä tukee halpakaupan kasvunäkymää. Nykyiset ennusteemme Puuilolle sisältävät vain 4 myymäläavausta, mutta helmikuussa yhtiö vahvisti 2023 tilikaudelle jo viidennen myymäläavauksen ja siten ennusteissamme on jo tämän perusteella ennakkoon pientä nostopainetta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Puuilo
Puuilo on vuonna 1982 perustettu Suomessa toimiva vähittäiskauppayhtiö. Puuilo tunnetaan erityisesti laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Puuilo on keskittynyt erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkituotteisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.12.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 270,2 | 297,0 | 314,9 |
kasvu-% | 13,18 % | 9,94 % | 6,00 % |
EBIT (oik.) | 47,4 | 48,9 | 49,9 |
EBIT-% (oik.) | 17,54 % | 16,48 % | 15,83 % |
EPS (oik.) | 0,41 | 0,44 | 0,43 |
Osinko | 0,30 | 0,34 | 0,35 |
Osinko % | 3,22 % | 3,41 % | 3,43 % |
P/E (oik.) | 22,73 | 23,11 | 23,30 |
EV/EBITDA | 15,94 | 15,36 | 15,03 |